Menu Zavřít

Vše, co jste chtěli vědět o blackoutu

2. 4. 2013
Autor: Euro.cz

Výhodou celého systému je, že obíhají data a ne občané V průběhu prosince 2012 se objevilo v různých médiích několik varovných článků o systému Czech POINT, o možných problémech se zajištěním provozní podpory, o dopadech na chod veřejné správy, resp. na služby poskytované veřejnou správou občanům České republiky. Termín informační blackout se stal oblíbeným titulkem mnoha médií. O co menší byla originalita titulků, o to větší byla fantazie novinářů, kteří přebíráním údajů z jiných článků samotnému systému přidávali i například neexistující funkcionality.

Pomineme-li tuto mediální snahu o bulvarizaci celého projektu, nemůžeme pominout fakt, že pokud by skutečně došlo k dalším průtahům, resp. nevyřešení situace ohledně výběru nového správce systému na další období, mohlo být skutečně zle…

CO SE TEDY STALO?

Vlastně se nestalo nic tak zvláštního. Pouze se správci systému, Ministerstvu vnitra ČR, nepodařilo vysoutěžit nového správce systému na další období, i když se soutěží začal s dostatečným předstihem. Stalo se tak v důsledku nedokonalého zákona o veřejných zakázkách, který nově umožňuje, aby se do jakéhokoli (a v tomto případě velmi odborně a technicky složitého) soutěžního projektu na zajištění provozní podpory skutečně robustního informačního systému mohla přihlásit jakákoli, i „jednomužná“, firma, která následně může, díky tomuto zákonu, celý proces soutěže úspěšně blokovat. Zřejmě zákonodárce nechal při sestavování zákona „někde díru“…

Co je ale důležité pro občany – zákazníky systému Czech POINT, je skutečnost, že MV ČR se nakonec podařilo zajistit tuto provozní podporu, i když zatím jen přechodně, protože nic jiného mu zákon v tuto chvíli neumožnuje. Není se tedy třeba bát, že občané nebudou na pobočkách Czech POINT obslouženi, naopak lze se opět na služby systému spolehnout.

Inspirace projektu Nápad přiblížit služby orgánů veřejné moci (OVM) občanům se rodil postupně. Lze si vzpomenout na snahy elektronizovat komunikaci občanů se státní správou zavedením elektronických podpisů a podatelen. Neujalo se. A proč? Jednoduše proto, že velká část populace nebyla (a dosud není) připravena komunikovat elektronicky. U realizace eGov projektů se nesmí zapomínat na tu část občanů, kteří prostě nejsou a nebudou schopni pracovat s počítačem. Pro ně bude vždy rozhodující listinný dokument. To byl zárodek myšlenky projektu Czech POINT. Nabídnout kombinované služby. Na jedné straně jsou data získávána z rejstříků automaticky, na druhé straně na výstupu jsou podána občanovi v listinné formě. Úspěch projektu spočívá v tom, že byl adresován všem bez rozdílu počítačové gramotnosti.

V zahraničí bylo realizováno několik zajímavých projektů, které mohly být inspirací.

Všechny se ale bez rozdílu zaměřily pouze na počítačově gramotné zákazníky. Proto je jejich využívání dodnes pouhým doplňkem ke standardním službám státní správy těchto zemí.

ČR je v tomto pohledu rozhodně mnohem dál. A to i přes nepříznivé statistiky OSN nebo EU o zavádění eGov obecně. Je třeba si uvědomit, že úspěšnost eGov se nedá měřit počtem kliknutí na webovou stránku nějakého úřadu. Naopak, úspěšnost by měla být měřena z pohledu dostupnosti služeb všem skupinám obyvatel. A zde je na tom ČR rozhodně velmi dobře.

Kdo projekt podporuje Projekt má velkou podporu státu. Vychází ze strategických záměrů vlády pro naplnění cílů Smart Administration, tedy přeměny státní správy na moderní, přátelské a efektivní úřady. Symbolem přeměny se stal eGON, jehož prsty tvoří Czech POINT – kontaktní místa veřejné správy.

Pilotní provoz Czech POINT byl spuštěn v březnu 2007 na úřadu MČ Praha 13, postupně se do něj zapojila Česká pošta a Hospodářská komora. Významným prvkem projektu se stalo jeho financování z prostředků Integrovaného operačního programu.

Základní moto projektu je srozumitelné všem – Obíhat mají data, ne občan. To je silná myšlenka a stát se snaží ji naplnit beze zbytku postupným plněním stanovených cílů elektronizace státní správy – eGovernmentu. Co si o Czech POINT mysl í naši sousedé?

Odpověď je prostá – závidějí nám ho. Ať už se podíváme na Slovensko nebo třeba do Polska. A nejenom tam, ale všude v Evropě, kde při komunikaci s úřadem hraje roli „razítko“.

Slovensko se chystá na elektronizaci úkonů ve státní správě již poměrně dlouho. V současnosti pilotují projekt s názvem IOM = Integrované obslužné miesto, k dispozici je na 12 poštách, ale s omezenou nabídkou služeb. Slovensku prostě chybí legislativa. Mnohem dál než státní správa je katolická církev, pro kterou spustila Konferencia biskupov Slovenska pilot projektu Ecclesia. Cílem projektu je zjednodušit komunikaci věřících s církevními úřady. Projekt čerpá právě ze zkušeností Czech POINT.

V Polsku se taky dlouhodobě snaží o elektronizaci státní správy, běží tam projekt ePUAP, který se zaměřením blíží spíše k Portálu veřejné správy, ale opět i zde chybí legislativa.

Co syst ém přinesl?

Především snadný přístup občanů k ověřeným výpisům z rejstříků OVM. Na dobré si člověk zvykne velmi rychle a snadno zapomene na to špatné, co bylo dříve. Kdo si dnes vzpomene na věčné fronty v Soudní ulici v Praze 4, když byl potřeba výpis z rejstříku trestů? Nebo výpis z katastru nemovitostí a bylo třeba najít čas pro cestu na Katastrální úřad? Dnes stačí zajít na libovolný Czech POINT, kde každý získá, co potřebuje, na počkání. A to i na mnoha zastupitelských úřadech!

Hmatatelné standardy eGovernmentu Czech POINT vnesl do prostředí ISVS dva nové základní prvky (hmatatelné standardy) – jednoznačnou autentizaci uživatelů (pro zajištění principu nepopiratelné odpovědnosti provedeného úkonu) a inteligentní formuláře pro snadné zvládnutí práce se systémem, které uživatele prakticky vedou při jeho práci a nedovolí mu udělat chybu.

Reálné využití standardů Veřejný zadavatel potřebuje vybudovat informační systém s celostátním dopadem, ke kterému budou přistupovat různé OVM. Ponechme stranou vlastní aplikační jádro systému, nás zajímá autentizace uživatele systému.

V momentě, kdy uživateli mají být úředníci napříč veřejnou správou, mají autentizaci vyřešenu hotovým standardem.

Jak? Použijí Jednotný identitní prostor systému Czech POINT (JIP) a jeho Katalog autentizačních a autorizačních služeb (KAAS), kde má většina úředníků svůj účet již zřízen. A ti, co ho dosud nemají, si ho mohou jednoduše zřídit. Výsledkem je zároveň prokazatelná finanční úspora. Protože projekt JIP je hotový, zaplacený. Přistupující OVM nemusejí hradit žádné poplatky. Navíc tento systém disponuje praxí vyzkoušeným bezpečným způsobem doručování primárních přihlašovacích údajů jednotlivým uživatelům – tzv. virtuální obálkou. Uživatel nemusí nikam pro tyto údaje chodit, jsou mu doručeny „na stůl“.

bitcoin_skoleni

Pokud bude ale zadavatel budovat vlastní správu uživatelů, důsledkem nejspíš bude, že úředník dostane další uživatelský účet, což bohužel často vede k papírkům s hesly nalepeným na monitoru. l

Správce projektu Zeptali jsme se Martina Řehořka, výkonného ředitele společnosti newps.cz s.r.o. (dosavadního správce systému Czech POINT). V médiích se objevila informace, že vaše společnost systém spravovala ke konci roku za jednu korunu měsíčně. Jak je to možné? Naše společnost zajišťuje provozní podporu na základě výsledků veřejné soutěže již od roku 2008. Po celou tu dobu systém funguje bez problémů, s výjimkou jediného 20minutového výpadku, a ani tento výpadek neznamenal porušení smluvního závazku na dostupnost služeb systému. Ukažte mi jiný systém v této zemi, který se může pochlubit stejnou dostupností. A to jsme si museli poradit s neustálým rozvojem systému, kdy byl systém pravidelně rozšiřován o další agendy a funkcionality. To vše v režimu 24 × 7. Když provozujete takový systém 5 let, cítíte za něj velkou zodpovědnost a dobrá pověst naší společnosti je s fungováním Czech POINT spojena. Navíc, když víte, že systém pomáhá tolika občanům i úředníkům, nechcete, aby se zastavil, nebo dokonce zhroutil jenom proto, že se správce systému MV ČR dostal ne vlastní vinou do problémů s veřejnou zakázkou… Nabídli jsme proto před koncem roku 2012 MV ČR tuto (pro nás bezpochyby finančně nevýhodnou) variantu ze dvou důvodů: aby nedošlo ke škodám velkého rozsahu, a také jsme nechtěli, aby při případném výpadku funkcionality systému Czech POINT (pokud by tento systém nikdo nedozoroval) bylo poškozeno jméno a pověst newps.cz s.r.o.

  • Našli jste v článku chybu?