Mediální mocností v USA se stane konglomerát Viacom
Minulý týden byla ohlášena doposud největší mediální firemní transakce za 80 miliard dolarů (34,9 miliardy tržní kapitalizace plus dluh), v níž společnost Viacom převezme firmu CBS. Tato fúze, pokud bude dovedena do zdárného konce, dá vzniknout mediá lnímu kolosu, jehož vliv se může do budoucna projevit i v celosvětovém měřítku.
Viacom spolkne CBS.
Společnost Viacom je předním americkým mediálním koncernem a CBS významným provozovatelem televizních a rozhlasových stanic. Oba se nyní pouštějí do transakce, která, měřeno tržní kapitalizací, výrazně předčí dosavadní nejvě tší fúzi uskutečněnou v tomto odvětví v roce 1995 mezi společnostmi Disney (DIS) a Capital Cities (ABAC) v hodnotě 18,28 miliardy dolarů. Sumner Redstone, nejvyšší šéf Viacomu, hrdě prohlásil, že nový subjekt bude globálním lídrem v každé oblasti mediálního a zábavního průmyslu.
Nově vzniklý kolos převezme jméno společnosti Viacom, ale podle vyjádření představitelů obou firem to neznamená ani v nejmenším nadvládu jednoho nad druhým - jde prý o spojení rovných. Viacom bude provozovat druhou největší mediální společnost v USA (po CNN, kterou vlastní Time Warner), a zařadí se tak mezi přední producenty zpráv a zábavných, sportovních a hudebních pořadů.
Mediální impérium, jak ho odborníci okamžitě nazvali, bude disponovat nejsledovanější celoamerickou televizní sítí CBS, sítí UPN, 34 vysílacími televizními stanicemi na území USA, řadou rozhlasových stanic, filmovým studiem Paramount a zahrne i významné sítě kabelových televizí včetně hudební stanice MTV a vydavatelství Simon & Schuster.
Novým spojením ovšem dojde k propojení regionálních a místních televizních stanic tak, že společnost bude mít jedenačtyřicetiprocentní pokrytí mediálního trhu v USA, zatímco platná pravidla dovolují jen pětatřicetiprocentní. Tuto záležito st by mohli údajně vyřešit právníci, nicméně je to důvod k určitým pochybnostem o ohlášené fúzi, a ty se už také mezi odborníky vyskytly, jak napsal list Financial Times.
Uvolnění pravidel.
Vládní regulace v USA dosud bránila televizním sítím vlastnit výrobce programů. Proto se také Viacom a CBS musely před třemi desítkami let rozdělit (a až dnes se scházejí). Zhruba před měsícem Federální komise pro spoje pravi dla pro vlastnictví televizních stanic změnila. Nepochybně tak dala impuls k vlně fúzí a akvizicí v mediální oblasti, neboť hned poté se rozjela mezi americkými mediálními firmami řada jednání. Jako první oznámili své rozhodnutí spojit se právě bývalí partneři Viacom a CBS.
Vlastnit dodavatele programů bylo v USA de facto povoleno již v polovině devadesátých let, ale určitá regulace pokračovala. V té době už také došlo k integraci odvětví. Příkladem z té doby je fúze společnosti Walt Disney a stanice ABC.
Avšak i po červencovém uvolnění regulace dále platí zákaz, aby jedna společnost ovládala dvě pozemní televizní sítě, a to je tedy důvod k již zmíněným pochybnostem o schválení fúze protimonopolním úřadem (Viacom má totiž padesátiproc entní podíl v síti UPN).
Kdo obra povede.
Nový Viacom povede jako předseda představenstva Sumner Redstone a prezidentem společnosti bude Mel Karmazin, dosavadní prezident CBS.
Podnikatelská kariéra šestasedmdesátiletého šéfa Viacomu Sumnera Redstona je dlouhá. V roce 1987 ovládl společnost Viacom a o sedm let později se mu ji podařilo rozšířit o videopůjčovny Blokbuster a o studio Paramount.
Šestapadesátiletý Karmazin pochází z prostředí rozhlasových stanic a později nastoupil do vedení průmyslového koncernu Westinghouse, který začal pronikat do mediální sféry a v roce 1995 koupil společnost CBS. Karmazin se poté stal jejím p rezidentem.
Akcie reagovaly.
Oznámení megafúze zapůsobilo na americký trh akcií jako bomba. Akcionáři obou fúzujících firem jsou spokojeni, neboť jejich akcie okamžitě výrazně posílily. Ze dne na den stoupla ve středu minulý týden akcie CBS o jeden a půl dolaru na 51,50 USD za kus a ak cie Viacomu o tři dolary z původních necelých 47 dolarů za akcii.
Samotná fúze má proběhnout formou výměny akcií. Akcionáři CBS dostanou za každou svou akcii 1,085 akcie Viacomu. Očekává se, že celý proces splynutí obou firem potrvá dva až tři roky.