Oblast čekají nebývalé změny
Většina změn, které nová automobilka Kolínu přinese, by měla být pozitivní, i když výstavba gigantického závodu jistě vyvolá i některé problémy. Za příklad může sloužit Mladá Boleslav, ještě před rokem 1989 ospalé město, nyní téměř nákupní ráj, ovšem s hustou dopravou a z ní vyplývajícími zácpami.
Pracovní místa.
Hlavním plusem pro obyvatele Kolína budou pochopitelně pracovní příležitosti. Toyota s Peugeotem staví závod převážně montážního charakteru, takže uplatnění v něm najdou především autoklempíři, montážní dělníci, autolakýrníci, seřizovači automatů a podobné profese. Vyšší střední management se zřejmě bude rekrutovat z celé republiky.
Zhruba od poloviny letošního roku má v Kolíně vzniknout specializované náborové středisko, které se bude zabývat výhradně novou továrnou. Míra v nezaměstnanosti v Kolíně se nyní pohybuje kolem deseti procent, je tedy nad republikovým průměrem. O kolik klesne po roce 2005, si dnes nikdo netroufá odhadnout. Ředitel kolínského úřadu práce Josef Blecha uvádí, že by bylo naivní si myslet, že 4500 nezaměstnaných na Kolínsku zázračně zmizí. „Předpokládáme ale, že by míra nezaměstnanosti mohla v Kolíně klesnout na čísla kolem tří a půl procenta. Tedy na úroveň Mladé Boleslavi, kde je hlavním zaměstnavatelem Škodovka,“ odhaduje Blecha. Úřad práce chce automobilce nabídnout vhodné zaměstnance z okruhu padesáti kilometrů kolem Kolína, to znamená z Nymburska, Kutnohorska, Přeloučska na Pardubicku a Novobydžovska na Královéhradecku. Přibližně v polovině příštího roku úřad začne s rekvalifikačními kursy. Blecha tvrdí, že jejich absolventi budou mít větší šanci, že si je management továrny vybere za své zaměstnance.
Nemocnice.
Přílivu peněz se dočká i desítky let zanedbávaná nemocnice. Ministerstvo zdravotnictví již potvrdilo, že se bude snažit poskytnout nemocnici peníze na rekonstrukci budov i na nákup přístrojů. Zatím neoficiální odhady hovoří až o stovkách milionů korun. „Požadavek Japonců je jasný: v místě investice chtějí nemocnici na evropské úrovni,“ říká generální ředitel CzechInvestu Martin Jahn.
Doprava.
Mamutí podnik se také neobejde bez změn dopravy ve městě i v jeho okolí. Radnice již naplánovala rozšíření hlavního tahu z Masarykova mostu směrem na Ovčáry, jemuž zřejmě padnou za oběť některé budovy, včetně základní školy. Mnohé se změní také ve vesnicích ležících na okraji průmyslové zóny a ve směru na poděbradskou dálnici D 11. Středočeský kraj už připravuje obchvat vesnic Veltruby a Ovčáry a také průtah Velkým Osekem, který je poslední obcí před nájezdem na dálnici. To výrazně ovlivní život lidí v celé oblasti. Například nákladní automobily budou muset denně převézt tisíce kubíku zeminy, aby se vůbec srovnal povrch staveniště. Kolínská starostka Zdenka Majerová odhaduje, že nejtěžší zkouška odolnosti lidí bude trvat tři roky do otevření továrny. „Bude to strašné, ale trpělivost se vyplatí,“ říká Majerová.
Reality.
Nákup nemovitostí a pozemků budoucích průmyslových zón a technologických parků je jednou z nejlepších investičních příležitostí. To dokazuje i vývoj v posledních měsících na kolínském realitním trhu. Nabídky realitních kanceláří jsou omezené, ale noviny plní inzeráty na koupi bytů a domů. Ti, kteří v Kolíně vlastní nemovitost, začínají spekulovat.
„Lidé vyčkávají s prodejem nemovitostí, jak se budou vyvíjet ceny,“ řekla týdeníku EURO zaměstnankyně kolínské realitní kanceláře Alfa. Zhoršení již dříve omezené nabídky volných bytů v kolínských realitních kancelářích potvrzuje i Eva Svítilová z Garancie: „Nemáme co nabízet. V současné době zprostředkováváme v Kolíně prodej jednoho pozemku a jednoho bytu. Růst cen jsme zatím nezaznamenali, ale ke zdražení patrně dojde.“
Z údajů dalších realitních kanceláří vyplývá, že ceny kolínských nemovitostí již vzrostly. „V loňském roce se dvoupokojový byt prodával za 600 tisíc korun, dnes chce jeho majitel přes 900 tisíc. Ceny rostou nejen v Kolíně. Lidé své požadavky zvýšili například i na Čáslavsku, protože si myslí, že patří do spádové oblasti,“ tvrdí zaměstnankyně realitní kanceláře Alfa.
Zvýšení cen se dotklo i pozemků. Metr čtvereční půdy se v nejlukrativnějších oblastech pohybuje okolo pěti set korun. Někteří majitelé ale již dnes požadují dvojnásobek.
Byty.
Díky průmyslové zóně se město v příštích letech rozroste o několik desítek tisíc obyvatel. Kolínská radnice odhaduje, že bude potřeba vybudovat kolem tisícovky nových bytů. Část výstavby nových bytů připadne na město, které bude spolupracovat s ministerstvem pro místní rozvoj. Prostor dostanou také soukromí investoři. „Jak rychle se začne stavět, závisí na financích. Náklady dosáhnou jedné miliardy korun,“ řekla týdeníku EURO starostka Majerová. V územním plánu jsou pro stavbu bytů již vyčleněné plochy, například v jihozápadní části města. Kolínská radnice také připravuje zřízení akciové společnosti, na kterou budou zástupci měst a obcí směřovat své nabídky týkající se nejen parcel k výstavbě rodinných domů a bytů, ale také ploch pro průmyslové zóny.