Menu Zavřít

Všelidová chuťovka

3. 4. 2006
Autor: Euro.cz

Nejlepší benzinová octavia má spoustu kladů, ale drama od ní nečekejte

Vše je potřeba vidět v souvislostech. Etiopští vědci našli kdesi u města Gawis lebku nového druhu předchůdce člověka starou snad pět set tisíc let. Prý jde o další vývojový stupeň mezi homo erectus a homo sapiens. Trocha vivisekčního pátrání v hlavách současného českého Parlamentu by je sice usvědčila z omylu, ale budiž. Malý mozek nemusí hostit malá lebka a malých mozků stěží zásobujících nefunkční páteře by se na světě našlo stejně jako ve vatě klíčků řeřichy. Inu, pozvolna přichází jaro a nikdo není neomylný. Ostatně ani Škoda Octavia RS.
Pokud jde o benzinový dvoulitr, málokterý konkurent nejrychlejší verzi RS mladoboleslavského modelu nižší střední třídy předčí. Nebýt umrlčího zvuku při nastartování, který se záhadným způsobem podobá dieselu, je jeho projev fascinující. Ještě se ani nerozkoukáte, a už ochotně reaguje na plyn a s neutuchající vytrvalostí táhne odspodu až do červeného pole otáčkoměru. Nad pět tisíc otáček se ozývá razantně kovovým zvukem, a přestože celkově přeplňovaný dvoulitr nezní stejně adrenalinově a není tak drsně vyzývavý jako obdobný motor v Audi A4, odpracovaných 7,3 vteřiny akcelerace na stovku nejde přejít jen mrknutím oka.
Obzvláště v kabině dědictví loga RS neuniknete. Na volantu je vyvedeno v decentně kovovém provedení, i když sám volant by si zasloužil mnohem silnější věnec a výrazně menší rozměry. Přední sportovní sedačky tvořené z několika druhů textury jsou však ve vzhledu nedostižné stejně jako ty zadní a hliníkem ozdobené pedály dodávají vozu tu pravou sportovní auru. Nicméně auru stihnou během krátké chvilky pokazit nejen nevýrazné ciferníky přístrojů, ale také unylá stylizace zbytku automobilu, jež hraje marně na vnější efekt včetně téměř satanistického zadního spoileru (fakt si kvůli němu oktávku několik nadšenců fotilo mobilem!). Lacině vyhlížející řadicí páka tomu dodává nechtěnou korunu.
Na silnici je nicméně Octavia RS minimálně stejně dobrá, jak napovídají údaje na papíře. Možná tolik nekomunikuje s řidičem prostřednictvím volantu, ale její schopnost vypořádat se s jakýmikoliv podmínkami na silnici zasluhuje obdiv. Ať brzdíte na suchu nebo na pozůstatcích sněhu, záď zůstává klidná a sleduje trasu vytyčenou předními poháněnými koly bez uzardění. Karoserie působí kompaktním dojmem, aniž by se nechala vyvést z míry záludnými změnami směru, a na okresních silnicích dokáže být Octavia RS rychlejší, než byste si představovali. Nehledě na to, že se pod plynem zatáčkami prodírá s neuvěřitelnou bravurou, její brzdy vás mohou občas svou laxností přivést k šílenství. Pravda, oproti ostrým hatchbackům se octavia navíc projevuje jemným houpáním, ale i to je spíše ku prospěchu věci, neboť aspoň víte, že šlapat dál na plyn by znamenalo cestu do pekel. Problém nicméně tkví v tom, že by mohla být rezolutnější.
Mohla by znít razantněji a mohla by být ještě tvrdší v reakcích na plyn (o brzdách nemluvě), jenže v Mladé Boleslavi se rozhodli, že vyrobí sportovní octavii pro každého. Takovou, která má dost výkonu i točivého momentu, aby se s ní daly snadno předjíždět na okreskách pomalé stodvacítky, o něco rychlejší logany i průměrně rychlé peugeoty 206. Takovou, která svým výkonem nezatluče konkurenci do země, ale pouze s ní udrží krok.
Ohledně výbavy se jí to daří s lehkostí holubičí. V základu Octavie RS najdete dvouzónovou klimatizaci, všechny elektronické pomocníky včetně stabilizace, přehrávač kompaktních disků s osmi reproduktory, sportovní podvozek, který je ovšem dostatečně komfortní, spoiler a xenonové světlomety. Legrační je jen to, že ačkoliv vás octavia upozorňuje na nezapnuté pásy, nedovřené dveře jsou jí šumafuk.
Octavia RS by mohla být fantastický automobil, pokud by neexistoval plus minus stejně drahý Golf GTi či Focus ST. Jenže existují, a octavii tím pádem zbývá pouze post famózně rychlého automobilu, který zároveň disponuje dost velkým zavazadlovým prostorem. Na skutečně ostré hatchbacky, dojde-li na vpravdě ostrou jízdu, nemá. Ať se chlubí jakýmkoliv talentem v oblasti krocení zatáček, její sliby nikdy nepředčí špičku v této kategorii. Na druhé straně to vynahrazuje praktičností a dokonalejší výbavou. S karoserií kombi by to octavii mělo jít ještě mnohem lépe. Jestliže vám ale nejde o praktičnost, tak za úvahu nestojí.

Škoda Octavia RS
Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec
Objem: 1984 cm3
Max. výkon: 147 kW
Převodovka: 6stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost: 240 km/h
Průměrná spotřeba: 7,8 litru na 100 km
Základní cena: 754 900 Kč

Klady
+ vyvážený podvozek
+ nejlepší octavia s benzinovým motorem
+ spousta místa vpředu, vzadu i v kufru

CIF24

Zápory
- není tak sportovní, jak by mohla
- umrlý zvuk motoru v nižších otáčkách
- necitlivé řízení

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).