Menu Zavřít

Všestranný pomocník. Český dron od Primoca se skvěle hodí i ke kontrole letištních navigačních systémů, ukázaly zkoušky

30. 9. 2021
Autor: Primoco UAV
  • Bezpilotní letoun One 150 od české firmy Primoco podstoupil sérii letových zkoušek, jež měly vyhodnotit, zda je schopný zastat specifické úkoly ve vzdušném prostoru letiště, které vykonávají běžná letadla s posádkou na palubě

  • Několikaměsíční testování u nás v Česku a posléze i na Islandu, během kterého dron kontroloval správnou funkčnost letištních navigačních systémů, dopadlo dle vyjádření šéfa tuzemské firmy na jedničku

  • Stroj byl osazen stejnou avionikou, jakou používají tradiční civilní letadla, avšak ve zmenšené verzi. Dodala ji norská firma Norwegian Special Mission

  • Společnost Primoco UAV vznikla v roce 2015 a od roku 2018 jsou její akcie veřejně obchodovatelné na pražské burze


V budoucnu se bez něj dost možná žádné velké letiště na světě neobejde. Zastane stejnou práci jako kterékoliv jiné k tomu určené letadlo, avšak mnohem efektivněji a levněji. Řeč je o bezpilotním letounu One 150 od české společnosti Primoco UAV.

Přestože je tento dálkově ovládaný dron na trhu již nějakou chvíli k dostání, práce na jeho následném vývoji a zdokonalování nadále pokračují. Třeba i proto, že existuje celá řada nových oblastí, v nichž může nalézt uplatnění. Už z dřívějška je jasné, že skvěle poslouží například v zemědělství. Stejně tak se na něj ale mohou spolehnout i energetici pro účely kontroly distribuční sítě, celníci hlídající státní hranice či jednotlivé složky integrovaného záchranného systému.

Nově by dron mohl sloužit i na místech, jež jsou pro něj zdaleka nejpřirozenější, totiž na samotných letištích. Na nich by kontroloval správnou funkčnost navigačních systémů, které umožňují nejen velkým dopravním letadlům provoz v noci či za snížené viditelnosti.

Bezpilotní letoun One 150 dokáže ve vzduchu vydržet i 15 hodin v kuse. Zdroj: Primoco UAV Bezpilotní letoun One 150 dokáže ve vzduchu vydržet i 15 hodin v kuse. Zdroj: Primoco UAV

Aby bylo možné One 150 k těmto účelům v budoucnu skutečně využít, bylo přirozeně nejprve zapotřebí jej řádně otestovat. Společnost Primoco sama žádnými kalibračními prvky, jež by byly s to funkčnost těchto navigačních systémů ověřit, nedisponuje. I proto se v minulosti spojila s norskou firmou Norwegian Special Mission AS, která má v oboru mnohaleté zkušenosti. Primocu dodala zmenšenou verzi svého palubního přístroje, jinak používanou v běžných civilních letadlech. Jedná se o prototyp sady UNIFIS 1000, jenž byl doplněn několika dodatečnými anténami a dalšími speciálně navrženými prvky.

„Jsme nadšeni, že jsme našli tak flexibilního a kvalifikovaného partnera, jako je NSM. Protože si uvědomujeme, jak moc se musí změnit mentalita tradičního průmyslu založeného na pilotovaných letadlech k přijetí bezpilotních letounů, bylo pro nás skutečným potěšením vidět, že NSM je nejprozíravější společností v oboru,“ prohlásil generální ředitel společnosti Primoco UAV Ladislav Semetkovský.

Letoun obstál i v silném větru

První letové zkoušky proběhly již v průběhu loňského roku u nás v Česku na soukromém letišti tuzemské společnosti. Během nich se testovalo, zda je letoun schopen přijímat signál z radiomajáku VOR, který představuje jeden ze základních navigačních systémů používaných v letectví. Letos v srpnu pak Češi odletěli na Island za účelem provedení další série zkoušek. Při nich došlo pro změnu na testování přistávacího systému ILS. A i ty dopadly na jedničku.

Pokračujte rovně. Dopravní letadla nad Českem budou moci létat příměji, tradiční letové tratě zmizely
Přečtěte si také:

Pokračujte rovně. Dopravní letadla nad Českem budou moci létat příměji, tradiční letové tratě zmizely

„S převážně vzdálenou podporou společnosti jsme na Islandu provedli celou sadu měřicích letů,“ prozradil Semetkovský. „S jediným zástupcem společnosti NSM na místě jsme jasně prokázali, že měřicí zařízení lze dobře ovládat na dálku a umožňuje odborníkům na kalibraci a kontrolu provádět veškerou práci, přičemž na místě kalibrace je pouze posádka bezpilotního letadla. Naše bezpilotní letadlo si vedlo výjimečně i v podmínkách silného větru,“ dodal šéf Primoco UAV.

Věrohodnost provedených letových zkoušek zaručuje fakt, že letoun One 150 byl vybaven stejnou avionikou a anténami, jež k prověření správné funkčnosti navigačních prvků na letišti v Egilsstadiru používá současné letadlo tamní letecké inspekce – Beechcraft King Air 200. Ve srovnání s ním obstál dron podle české společnosti na jedničku a z hlediska letových nákladů se ukázal být velice efektivním řešením.

Ve vzduchu vydrží i 15 hodin

Ve vzdušném prostoru okolo letiště strávil One 150 během zkoušek bezmála 10 hodin. Jeho maximální výdrž je však ještě o dalších pět hodin větší. Letoun s maximální vzletovou hmotností 150 kilogramů se pohybuje cestovní rychlostí od 100 do 150 kilometrů v hodině, a je tedy schopný naráz překonat vzdálenost až dvou tisíc kilometrů. Když loni v dubnu Primoco ověřovalo jeho výdrž, udržel se letoun ve vzduchu celých 15 hodin a tři minuty. Během této doby uletěl vzdálenost 1650 kilometrů, a to při průměrné spotřebě paliva 2,2 litru za hodinu.

MM25_AI

Českému výrobci bezpilotních letadel Primoco se daří. Jedná o zakázkách za miliardu a chce kontrolovat letiště
Přečtěte si také:

Českému výrobci bezpilotních letadel Primoco se daří. Jedná o zakázkách za miliardu a chce kontrolovat letiště

Firma jako taková je na trhu od roku 2015. Před třemi lety se z ní stala veřejně obchodovatelná společnost, její akcie se obchodují na Burze cenných papírů v Praze. Aktuálně jsou k dostání v hodnotě 290 korun za kus, což je ve srovnání se začátkem letošního roku navýšení o více než 20 procent.

  • Našli jste v článku chybu?