Menu Zavřít

Všetýčková: Do Německa prodáme ročně skoro 50 tisíc kol

14. 11. 2011
Autor: profit

Výrobce kol ze Zábřehu na Moravě se pokusil dobýt německý trh nadvakrát. Poprvé jen s nabídkou dětských kol, klienty mu ale tehdy „přebrala“ velká nadnárodní společnost.

Foto: Master Bike

Právě s jejím majitelem se ale později moravská firma Master Bike dohodla na spolupráci a nyní dodává do Německa ročně už 48 tisíc dětských, trekkingových či městských kol. To představuje 130 milionů korun a 80 procent obratu firmy. Na několik otázek nám odpověděla Broňa Všetýčková, jednatelka společnosti Master Bike.

Kdy a jak jste vstoupili na německý trh?

Na německém trhu jsme působili v podstatě již od roku 2001. Tehdy jako malinká firma mého tatínka. Vyváželi jsme tam kolem 12 tisíc jízdních kol ročně. Pak jsme o tyto zakázky přišli paradoxně kvůli našemu současnému partnerovi, společnosti Schminkewerke. Oni totiž jako gigantická firma v rámci evropského trhu dodávali našemu tehdejšímu zákazníkovi celou škálu modelů v minimálně pětinásobně větším množství, než byly naše zakázky. My jsme vyváželi pouze dětská jízdní kola a oni nám i ta dětská kola „přetáhli“. Ztracený německý odbyt jsme pak na nějakou dobu nahradili vývozy do Holandska.

Jak jste se na velké německé kolbiště vrátili?

To bylo po založení společnosti Master Bike. Ta vznikla ve spolupráci s firmou Schminkewerke. S majitelem této německé firmy – právě té, která nám přetáhla odbyt dětských kol – jsme se potkali na jedné z cyklistických výstav v Kolíně nad Rýnem, kdy jsem českému výrobci nosičů tlumočila při jednání s panem Schminke. Ten se začal zajímat o naši firmu. Domluvili jsme se na jeho návštěvě u nás ve firmě a po nějaké době jsme pro ně už vyráběli zakázku čtyř tisíc kol. Během dalších týdnů jsme se dohodli, že založíme společnou firmu Master Bike. Od té doby vyvážíme do Německa většinu své produkce. V současnosti je to zhruba v objemu 48 tisíc kol ročně.

Jaké typy to jsou?

Prodáváme velkou škálu kol. Od dětských až po City, Trekking a Lifestyle kola v ocelovém a hliníkovém provedení. Z velké části to jsou kola pro Německo s typickým vícerychlostním nábojem, tedy třemi až sedmi rychlostmi, a s osmdesátiprocentním dynamem v předním náboji. Prodej těchto kol představuje obrat kolem 130 milionů korun.

Mají Němci nějaké specifické požadavky?

Na český trh nedodáváme, tak mohu jen těžko porovnávat. Každopádně se nám podařilo spolupracovat s firmami, které podporují obecné povědomí o německých partnerech. Jsou naprosto spolehlivé. Když se na něčem dohodneme, vždy dodrží byť jen ústní dohodu. Spolupráce je budovaná na dlouhodobých vztazích. Ale vztahy to nejsou nijak úzce osobní. Jde jim z mého pohledu opravdu hlavně o kvalitu, spolehlivost a rozumnou cenu.

V čem spatřujete další přednosti německého trhu?

Především v tom, že je obrovský. V rámci západní Evropy největší. Pro Českou republiku je tam velký potenciál odbytu i díky strategické poloze. Myslím si, že Němci ještě stále vidí výhodu levnější pracovní sily u nás, i když také cena naší práce se rok co rok šplhá směrem vzhůru. Stále jsme ale pro ně lepší dodavatel než třeba Asie. Ano, samozřejmě, z Asie se do Evropy dodává spousta kol. Ale paradoxně dětská kola, která patří k těm nejlevnějším, a jsou tedy vhodným artiklem pro dovoz z Číny, si zákazníci stále objednávají u nás. Hlavním důvodem je, že u nás se mohou spolehnout na dodržení bezpečnostních norem, které jsou u dětských kol nyní velmi sledovány. Naše kvalita je stabilní a dlouhodobá, což se o té čínské nedá vždy říct. A mít blízko spolehlivého partnera, který na případné reklamace reaguje obratem, to berou němečtí dovozci také jako velké plus.

MM25_AI

Jaké máte v Německu další obchodní plány?

Dodáváme tam už víc než 80 procent naší produkce, ale všechno to jsou kola, která montujeme pod cizí značkou. Ani jedno kolo, které na německý trh dodáme, není přímo naše. A od toho se odvíjí další plány. Začali jsme pracovat na budování vlastní značky, kterou chceme oslovit nejen český trh, ale celou Evropu. Německo je pro nás samozřejmě jedním z nejvýznamnějších trhů. Musíme ale brát v potaz naše současné zákazníky. Rozhodně bychom si z nich nechtěli vytvořit konkurenty a přijít tak o jejich zakázky.

  • Našli jste v článku chybu?