Menu Zavřít

Všichni do galoší!

11. 6. 2007
Autor: Euro.cz

Umělohmotné neforemné pantofle s dírami pobláznily svět

MM25_AI

I do Prahy už dorazil nový módní supertrend: po několika desetiletích zase přišly do módy galoše. Umělohmotné, neforemné, ale pohodlné. A teď jsou navíc i barevné a s dírami. Jmenují se Crocs, pocházejí původně z Colorada a během pěti let zcela zaplavily módní globální vesnici. Šílí po nich Newyorčané stejně jako Francouzky a má je každý šestý Izraelec. Nosí je Al Pacino i Jack Nicholson.
Za účasti mnoha českých hvězdiček se tedy začaly prodávat i v Praze. Koupíte je zhruba za dvanáct set korun za pár, přestože ve Spojených státech stojí kolem 30 až 40 dolarů. Nebo si můžete zajet do honduraské Tegucigalpy, kde se prodávají napodobeniny Crocs zhruba za stovku.
Zbláznil se do nich celý svět. Japonky, které loni chodily zásadně na jehlových podpatcích, dnes roztomile ťapkají v těchto pantoflích, které připomínají dětskou obuv. A děti po crocs šílí úplně. Maminky si stěžují, že jejich ratolesti odmítají chodit v čemkoliv jiném. Není divu. Generace, která vyrostla na televizním seriálu Teletubies, si podvědomě vybírá produkty, které s těmito barevnými postavičkami stylově ladí. Ostatně kdyby Teletubies měly boty, vypadaly by právě takhle. Otázkou ovšem zůstává, proč si je vybírají i jejich rodiče. Již loni přitom musel výrobce čelit žalobám, že se dětičky v této zdánlivě neškodné a bezpečnostní obuvi zranily, protože se jim pantofle zasekly na eskalátorech. Singapurské Timesy vydaly článek s varovným poselstvím a fotografií holčičky, která při nehodě v crocsech přišla o palec, varovnou reportáž odvysílala také stanice ABC News a vydal Washington Post.
Barevné galoše jsou zajímavé hlavně proto, že se z nich doslova přes noc stal nový globální a jednoznačný fenomén – něco jako veganství. Od založení firmy Crocs přitom uběhlo sotva pět let. Tři kamarádi z vysoké se vydali plachtit do Karibiku a zjistili, že kromě plavek a trička by potřebovali i něco na nohy. V létě 2002 se rozhodli, že vyrobí ideální botičky do sucha i do vodičky, obojživelné jako krokodýl. O půl roku později prodali prvních tisíc kusů, pojmenovaných Crocs (krokodýlci) přímo na sportovním veletrhu. Dnes firma zaměstnává 1300 lidí a obrat za loňský rok činil 355 milionů dolarů.
Specialita obchodní strategie spočívá v tom, že místo aby si obchodníci museli zakoupit celou kolekci bot zhruba půl roku dopředu v předem stanoveném velkém objemu, a vytvořili tak zásoby, které následně musejí vyprodávat, pantoflí Crocs si mohou objednat třeba jen dva tucty a dostanou je za několik týdnů. Jejich cena tak zůstává stabilní a příliš nepodléhá sezonním slevám. Firma Crocs přitom zpočátku nespoléhala na masivní reklamu, prostě se to nějak rozšířilo. Dnes už je marketingová strategie promyšlená a míří hlavně na děti a mládež. Firma na trh uvedla speciální edici s dírami ve tvaru Mickey Mouse, spolupracuje s komiksovým vydavatelstvím Marvel a smlouvy na dodávky obuvi už má ve Spojených státech uzavřeny se sedmdesáti vysokými školami.
V roce 2005 založili Sheri a Rich Schmelzerovi firmu vyrábějící ozdobičky ve tvaru motýlků, květinek či symbolů, které se dají zapíchat dle libosti do dírek v pantoflích. Během půl roku dosáhli obratu 2,2 milionu dolarů a za necelé dva roky se nechali koupit za 10 milionů dolarů od samotné Crocs. Malé přívěšky dodávají jinak uniformním pantoflím přesně to, co každý „postmoderní“ fenomén potřebuje: možnost individualizace, tedy udělat si z masového produktu zdánlivě „svůj“. A přestože firma Crocs tvrdí, že její sláva se šíří pouze šeptandou, těžko říci, zda množství „amatérských“ videí na téma typu „miluju svoje krokodýlky“, nebo dokonce internetová stránka ihatecrocs.com (Nenávidím Crocs) nejsou třeba ve skutečnosti nápadem nového člena týmu Petera Case z módní firmy Guess.

  • Našli jste v článku chybu?