Menu Zavřít

Všichni do Prahy. Na venkově se jen přespává

25. 7. 2017
Autor: Profimedia.cz

Síla magnetu jménem Praha se stále zvyšuje. Každý den sem přijede kvůli práci či nákupům 140 tisíc lidí, což je oproti roku 2002 nárůst o významných 47 procent. Čísla důležitá zejména pro plánování dopravy či parkování mají ale přesah i do ostatních míst v zemi. Z údajů rovněž vyplývá, že mizí význam bývalých okresních měst.

Data, která zveřejnila společnost Česká distribuční, ukazují na zajímavý fenomén. Počet obcí, kam pomyslná chapadla hlavního města sahají, se zvýšil z 374 obcí na 562. Stalo se to zejména na úkor bývalých okresních měst, kam už lidé za prací a službami přestávají dojíždět. „Některá dříve významná spádová centra se dramaticky zmenšila, jako například Kladno. Jiná téměř ztratila význam, jako například Beroun, ve prospěch řádově větších měst, jako jsou Praha a Plzeň,“ uvádí společnost ve zveřejněné studii.

Praha je největším důkazem změny v Česku za posledních patnáct let, není ale jediná. Podle stejných dat zaznamenal třeba Liberec 72procentní nárůst obcí, z nichž do města lidé přijíždějí, v případě Plzně je to 41 procent a například Ostravy 31 procent.

V těchto suburbánních prstencích sice žije v současnosti více obyvatel než dříve, podle studie ale mají své ekonomické a kulturní zázemí ve velkých městech a ve „venkovských“ domovech jen přespávají. Klasický „venkov“ disponující vlastním socioekonomickým zázemím nadále postupně mizí.


Přesně uprostřed. Praha je v atraktivitě světových metropolí na 30. místě ze 60

Zemanovi kritici uspořádali vlastní oslavu Dnu české státnosti na Staroměstském náměstí


Mezi hlavní důvody těchto změn patří větší mobilita obyvatel. Zjednodušeně řečeno lidé mají více aut a v aglomeracích začala také lépe fungovat příměstská doprava. Přitom bydlení mimo centra velkých měst je levnější a dostupnější, takže výsledek rovnice je jasný.

bitcoin_skoleni

Změna v chování má dopad v řadě oblastí. Jednou z nich je nakupování. Část zákazníků přesouvá místo svých nákupů do spádového centra nebo na trasu mezi domovem a tímto centrem. Mezi další změny patří třeba problémy s parkováním. Praha na to reaguje dalším rozšířením modrých zón. Systém zón se rozšíří od konce srpna, skoro po roce od poslední velké změny. Nová parkovací omezení se týkají celkem devíti lokalit v Praze: Horních Kobylis, Střížkova, Ďáblic, Petřin, několika oblastí kolem Evropské, také Hřebenky, Malvazinek, Motola a Starého Barrandova.

Dále čtěte:

Praha se pokusí získat sídlo Evropského bankovního úřadu. Vláda podá přihlášku

Počet odbavených na pražském letišti vzrostl o pětinu

GE Aviation vytvoří ve středních Čechách 500 pracovních míst, investuje až 1,6 miliardy


  • Našli jste v článku chybu?