Menu Zavřít

Všichni se jako horští průvodci neuživíme

29. 5. 2017
Autor: Euro.cz

Novela stavebního zákona by mohla vytvořit lepší prostředí pro investory, říká advokát Jan Lehký

Senát začne tento týden projednávat ostře sledovanou novelu stavebního zákona.

O tom, co by novela přinesla v praxi, si týdeník Euro povídal s Janem Lehkým, advokátem z kanceláře Kinstellar. Lehký se dlouhodobě věnuje problematice výstavby a povolovacích procesů a účastnil se práce na novele stavebního zákona.

* Zrychlí podle vás nová úprava povolovací procesy v ČR?

Pohybuji se především v průmyslové výstavbě, přičemž v současné době trvá průměrná doba povolování průmyslového komplexu, který neobsahuje žádnou složitou a ekologicky zatěžující výrobu, přibližně 12 měsíců. Této doby je však možné dosáhnout pouze se zkušeným technickým poradcem, který dokáže již v průběhu jednoho stupně připravit veškeré podklady. Avšak u rezidenční výstavby v Praze nebo výstavby liniových staveb se doba pro získání stavebního povolení pohybuje v letech. Pokud řízení prochází takzvanou velkou EIA, pak povolovací řízení trvají zpravidla mnohem déle. Když do povolovacích procesů vstoupí například environmentální spolky a důsledně využívají právní možnosti proces napadat v každém stupni řízení, pak místo 12 měsíců u jednoduché stavby lze počítat spíše s 20 až 24 měsíci, než se kopne. Česká republika je opakovaně kritizována za extrémní délku povolovacích procesů, přičemž podle statistik Světové banky pravidelně zaujímáme nějaké 130. místo v žebříčku zemí mezi Papuou-Novou Guineou a Tanzanií. Pro srovnání: v Polsku trvá získání stavebního povolení šest až sedm měsíců, v Maďarsku čtyři měsíce, v USA a Velké Británii tři měsíce a např. v Dánsku a Španělsku smí investor začít stavět ihned bez povolení, pokud má tzv. „dobrou pověst“.

* A zkrátí tedy tuto dobu novela?

Současná novela stavebního zákona je v podstatě největším zásahem do povolovacích řízení od přijetí stavebního zákona. Díky možnosti spojit jednotlivá řízení do takzvaného společného řízení nebo společného řízení s EIA bude možné dosáhnout zkrácení povolovacích procesů někdy až na polovinu a dále bude znemožněno napadání rozhodnutí v každém stupni řízení. Proto má novela tak zásadní dopad do povolovacích řízení.

* Pozměňovacím návrhem novely došlo k omezení přístupu spolků do povolovacích řízení. Bylo toto vyloučení nutné? Kdo bude nyní hájit zájmy ochrany přírody?

Nějaké omezení účasti spolků v řízeních považuji za nutné, přičemž současné omezení vnímám jako rozumné. Přestože sám pokládám určitou účast veřejnosti v povolovacích řízeních jako nutnou a přínosnou, současný stav došel do takového extrému, že skupinka tří lidí, která je nutná k založení „ekologického“ spolku, může blokovat po několik let projekt na druhém konci republiky. V praxi se mi například stalo, že takzvaný „ekologický“ spolek tvořil právník, autorizovaný inženýr a jeho manželka, přičemž spolek namítal sebemenší právní nebo technické pochybení a úspěšně brzdil projekt po dobu několika měsíců.

* Ekologové ale tvrdí, že pak nebude povolování staveb vůbec kontrolováno…

To je dogmatické tvrzení. Předně kontrola zákonnosti řízení leží a vždy bude ležet primárně na bedrech stavebních úřadů a dotčených orgánů – zejména na orgánech ochrany životního prostředí – ty musejí být primárně odpovědné za zákonnost. Navíc k vyloučení spolků došlo pouze u části povolovacích procesů tam, kde zájmy ochrany životního prostředí nejsou zpravidla nijak zásadně dotčeny – to je v klasických územních a stavebních řízeních. Přístup spolků však zůstal zcela zachován do všech řízení, v rámci zákona 100/2001 Sb. Podle mého názoru veřejnost musí patřit tam, kde může dojít k ohrožení ochrany životního prostředí, ale nemá co dělat tam, kde k ohrožení životního prostředí nedochází.

* Jakou myslíte, že má novela šanci projít s tímto pozměňovacím návrhem Senátem?

Podle informací, které mám k dispozici, novela zatím prošla hospodářským a garančním výborem a naopak ústavně právní výbor její schválení nedoporučil. Současně se také zvažují pozměňovací návrhy ohledně urychlení výstavby dálnic, které v konečném čtení nebyly schváleny Poslaneckou sněmovnou. Pokud by však novela byla vrácena do Poslanecké sněmovny, ať již jako zamítnutá Senátem, nebo s pozměňovacími návrhy, pak reálně hrozí, že by se nemusela schválit do konce volebního období, a tím by její osud byl zpečetěn. Proto si myslím, že všechny varianty jsou otevřené.

MM25_AI

* Proč by měli senátoři novelu schválit?

Přes ambiciózní cíle novely ohledně zkrácení a zjednodušení povolovacích procesů tyto cíle naplněny nebyly. Na druhé straně novela představuje krok správným směrem, bez kterého hrozí ztráta konkurenceschopnosti České republiky. CzechInvest by pravděpodobně mohl potvrdit, kolik významných zahraničních investorů dalo před Českou republikou nakonec přednost sousedním zemím, přičemž jedním z důležitých argumentů byla právě obava z neúměrné délky a složitosti povolovacích procesů. Samozřejmě se můžeme rozhodnout, že z České republiky uděláme skanzen se superčistým ovzduším a vodou, ale obávám se, že se pak všichni jako turističtí a horští průvodci neuživíme. Také se obávám, že současná délka a složitost povolovacích řízení nás k tomuto skanzenu přibližují.

  • Našli jste v článku chybu?