O Český Telecom zájem nemáme, říká provozní ředitel ruského Golden Telecomu Michal Čupa
Michal Čupa (43) promoval v roce 1984 na ČVUT, obor telekomunikační technika. Poté absolvoval postgraduální studium na Delft University of Technology v Nizozemsku, v roce 1999 získal titul MBA na University of Chicago. Kariéru začal v Telekomunikačních montážích Praha, od roku 1992 do února 1999 působil ve vysokých manažerských pozicích v SPT Telecom (dnešní Český Telecom), naposledy jako viceprezident pro sítě a služby s přidanou hodnotou. Zodpovídal především za modernizaci telekomunikační sítě a oblast datových služeb a internetu. Od dubna 1999 do ledna 2004 byl generálním ředitelem alternativního operátora Contactel. Od letošního února je provozním ředitelem největšího ruského alternativního operátora Golden Telecom. Rád poslouchá klasickou hudbu, jeho největší zálibou je pilotování letadel. Je ženatý, má dvě dcery. Celá rodina se letos přestěhovala do Moskvy.
EURO: Začátkem února letošního roku jste přijal nabídku ruského telekomunikačního operátora Golden Telecom. Jaký byl první půlrok vašeho působení v Moskvě? ČUPA: Úžasně zajímavý. Rusko je pozoruhodné vším, co se v něm děje, a z mého pohledu především tím, co se děje v telekomunikačním byznysu. Tamní trh je v naprosto jiné fázi rozvoje než kterýkoli jiný v Evropě. Roste neuvěřitelně rychle a vše je tam, alespoň v porovnání s Českem, „balšoje“. Fascinující je, že v Rusku nelze hrát malou hru. Podnikání není o malých zlepšeních, či malých vítězstvích jako na českém trhu, kde firmy typu Contactelu jsou postaveny na houževnatosti, snaze každý den dělat něco o trochu lépe a mít o jednoho zákazníka více. V Rusku to tak nefunguje.
EURO: Golden Telecom nedávno úspěšně dovršil pět let působení na americké burze Nasdaq. Je to firma spíše ruská, s ohledem na hlavní místo podnikání, nebo americká, jak o sobě tvrdí? ČUPA: Golden Telecom je americká společnost, která působí na trhu v Ruské federaci, na Ukrajině, v Uzbekistánu a v Kazachstánu. Opravdu mezinárodní je management firmy, generální ředitel je Rus, ale jinak v něm působí Američané a já. Nicméně směrem dolů ustupuje mezinárodní aspekt, takže ve firmě tvoří většinu zaměstnanců Rusové.
EURO: Projevují se kulturní rozdíly do řízení firmy, konkrétně do vaší práce? ČUPA: Člověk musí být velmi opatrný, aby respektoval veškeré kulturní aspekty, například vysvětloval co dělá a proč to dělá, aby získal lidi na svou stranu. Toto téma je daleko citlivější než v Česku. Zajímavé je, jak Rusové dokážou obrovsky improvizovat. V životě jsem neviděl schopnější IT odborníky, techniky. Jsou to neuvěřitelně talentovaní lidé s obrovskými improvizačními schopnostmi, které se v nich zřejmě vyvinuly v minulých dobách, kdy to byla jediná možnost přežití. Ale i teď Rusové raději improvizují, než plánují.
EURO: Liší se výrazně ruská pracovní morálka a mentalita od té české? ČUPA: Nejsem člověk, který by vynikal mimořádnou trpělivostí, což však je pro život v Rusku potřebná vlastnost. Dimenze času je tam zcela jiná a pospíchat neznamená jít tou nejrychlejší cestou dopředu. Naopak, nejpomalejší cesta jak něco udělat, je spěchat. Rusové mají, jak se u nás říká, širokou duši, nerozčilují se, nespěchají, jsou velkorysí.
EURO: Co vás zlákalo přijmout nabídku Golden Telecomu a přestěhovat se do Ruska? ČUPA: Dva momenty: jednak zvědavost, jak ruské prostředí vypadá, za druhé touha zkusit něco jiného. Po sedmi letech v Českém Telecomu jsem si říkal, že tak dlouhou dobu by člověk neměl v jedné firmě fungovat, už jen proto, že se ke konci neučí a začíná být líný. Po pěti letech v Contactelu jsem vzrušení také už moc nepociťoval a člověk si chce neustále ověřovat jaké má schopnosti, jak zvládá se orientovat a fungovat v jiném prostředí. Překvapilo mne, že to jde docela dobře. Myslím, že jsem se s ruským prostředím sžil bez výraznějších problémů. Přiznávám ale, že přístup Rusů ke mně, jako k Čechovi, je jiný než například k Američanovi. I když se v naší firmě na vrcholové úrovni komunikuje anglicky, pokud dojde na řešení nějakého problému, mají Rusové tendenci přepadávat do mateřského jazyka. Pak je obrovskou výhodou, že jsem schopen sledovat jejich komunikaci v ruštině. České zboží je obecně v Rusku přijímáno jako vysoce kvalitní, český management Rusové považují za vhodnou kombinaci západoevropského chování se slovanským přístupem. Prvek slovanství je pro Rusy mnohonásobně důležitější než pro nás. V Česku jsem nikdy neuvažoval v dimenzích slovanství, zatímco v Rusku, zejména mimo Moskvu, jsme často označováni za slovanské bratry. Nikdy nezapomenou podtrhnout aspekt slovanské sounáležitosti, což považuji za jeden z důvodů, proč jsou čeští manažeři vyhledáváni ruskými firmami.
EURO: Liší se hodně podnikání na trhu pevných linek v Rusku, například ve srovnání s Českem? ČUPA: V Rusku v současnosti rostou všechny části a segmenty fixního trhu, tedy hlas, data i připojení na internet. Do určité míry je to dáno makroekonomickou situací, ruskému hospodářství se v danou chvíli daří velmi dobře, hrubý domácí produkt roste ročně o šest sedm procent, rovněž příliv zahraničního kapitálu je vysoký. Obecně je očekávání budoucnosti ruské ekonomiky velmi pozitivní. Ruku v ruce s tím prudce stoupá poptávka po telekomunikačních službách, a to jak na podnikatelské části trhu, tak ze strany domácností. Tam je to navíc umocněné faktem, že současná úroveň, ze které ruský trh akceleruje, je z pochopitelných důvodů velmi nízká. Trh byl v minulosti obrovsky zanedbaný. Golden Telecom dosahuje zhruba dvacetiprocentního meziročního růstu organicky, a celkově, včetně akvizic, je to přes 40 procent. I dynamika růstu trhu je fantastická.
EURO: Tarify a ceny jsou zřejmě přizpůsobeny místním ekonomickým podmínkám… ČUPA: Liší se pro firemní klienty a pro domácí uživatele. Například zákazníkům v obchodních centrech v Moskvě účtujeme za minutu průměrného volání do západní Evropy kolem 50 centů (zhruba třináct korun), což jsou obrovské peníze. Na druhou stranu rezidenční zákazníci měsíčně obvykle platí za telefon od 140 do 180 rublů (zhruba 130 až 170 korun), a to je paušál, ve kterém je obsaženo hovorné. Pokud jde o internet, se 400 tisíci aktivními zákazníky týdně jsme největším hráčem na trhu vytáčeného připojení k síti, máme asi dvacet procent celkového internetového trhu. Uživatel za internet průměrně utratí kolem deseti dolarů (zhruba 260 korun) měsíčně, a za to si koupí deset, maximálně patnáct hodin na internetu.
EURO: Golden Telecom je prezentován jako největší ruský alternativní operátor v pevných linkách. Jaké je vlastně rozložení tamního telekomunikačního trhu? ČUPA: Ruský trh je organizován zcela jiným způsobem než je tomu v Česku. Neexistuje tam dominantní operátor, firma, jako je u nás Český Telecom. Na trhu jsou lokální dominantní operátoři, kteří jsou neuvěřitelně slabí a zabývají se zejména obsluhou rezidenčního trhu. Po mnoho let nebyla pro podnikatele a firmy žádná nabídka. Říci, že Golden Telecom je alternativní operátor, je fakticky správné, ale pojem alternativní v evropském kontextu znamená něco zcela jiného než v ruském. Jako alternativní operátor máme zhruba podíl 75 procent na trhu velkých zákazníků v Moskvě, protože dominantní operátor není nejen úspěšný, ale především není schopný nabídnout služby firmám. Všichni velcí zákazníci jsou obsluhováni alternativními operátory, tedy zcela jinak než tomu bylo v Česku, kde alternativní operátoři začínali od nuly a každého klienta museli přetáhnout od Českého Telecomu
EURO: Váš zaměstnavatel je poměrně aktivní v expanzích. Kupujete firmy jen na ruském trhu, nebo se díváte i za hranice Ruské federace? ČUPA: Sledujeme například ukrajinský trh, několik potenciálních akvizičních cílů. Jako zajímavé se jeví trhy v Uzbekistánu a Kazachstánu. O tom se mnoho lidí vzhledem k zásobám ropy domnívá, že se během deseti let stane jednou z deseti nejbohatších zemí světa. Teritorium možné expanze není nijak omezeno, byť zatím podnikáme „jen“ na trhu bývalého Společenství nezávislých států. Není žádný důvod akvírovat firmy kdekoli jinde, pokud by k tomu byla vhodná příležitost.
EURO: Akvizice probíhají ad hoc systémem, když se objeví vhodná možnost koupit operátora, nebo máte určitou strategii jak budovat síť telekomunikačních firem? ČUPA: Existuje strategie jakým způsobem hodlá Golden Telecom expandovat a v oblastech, v nichž chceme růst, se vždy díváme, zda jsou na trhu vhodné akviziční cíle. V ruském kontextu je akvizice důležitější než v evropském srovnání, je to nejrychlejší způsob jakj lze v Rusku budovat byznys.
EURO: Je v plánu expanze Golden Telecomu zahrnuta i Česká republika? ČUPA: Nemohu říci, že je zahrnuta, ale nechci to ani vyloučit. Některé expanzní aktivity jsou oportunistické a Golden Telecom je připraven dělat cokoliv, co má komerční smysl. Určitě se do skupiny potenciálně zajímavých akvizic nedá počítat Český Telecom. Golden Telecom, alespoň v tuto chvíli, nemá zájem o jakéhokoliv dominantního operátora. Filozofie firmy je jasná: útočit a získávat zákazníky od dominantních operátorů, nïkoliv je samotné. Pokud jde o rozsah akvizic, liší se od jednotek až po několik desítek milionů dolarů. I vzhledem k tomu, že Golden Telecom má velmi dobré finanční výsledky, není omezen na vlastní zdroje, ale může si vzít i půjčky podstatné velikosti. Navíc, naši akcionáři jsou finančně velmi silní, horní práh pro akvizici není nijak určen. Mohu říci, že některé akviziční cíle, které vyhodnocujeme, jsou obrovské i z hlediska evropského kontextu.
EURO: V souvislosti se situací v českém telekomunikačním byznysu se již několik let mluví o konsolidaci trhu, která však stále nepřichází. Kdy lze soudít, že změny nastanou? ČUPA: Upřímně řečeno, jsem jeden z těch, kteří celých pět let, co se o změnách mluví, říkali, že konsolidace může nastat. A když teď nastala, jsem trochu udiven. Konkrétně mám na mysli zvažovaný prodej Aliatelu, tento manévr mne opravdu překvapil. Je pravda, že o prodeji tohoto operátora se spekulovalo už v minulosti, ale obecně se mi zdá zvláštní, snažit se prodat Aliatel před tím, než se rozhodne o budoucnosti Českého Telecomu. Považoval bych za logičtější, a to jak pro prodávající akcionáře, tak pro nového vlastníka, počkat jakým způsobem dopadne privatizace Českého Telecomu. To do určité míry bude ovlivňovat řadu věcí, které se v budoucnu budou dít na českém telekomunikačním trhu.
EURO: Soudíte tedy, že výraznější změny v českých telekomunikacích se uskuteční až po zprivatizování Českého Telecomu? ČUPA: Obecně je velmi malý zájem provádět nějaké akvizice do doby, než se vyřeší otázka budoucnosti Českého Telecomu. To je klíč k řešení celého českého telekomunikačního trhu, protože privatizací dominantního operátora a následnou konsolidací se trh ozdraví. Předpokládám, že vzápětí po prodeji Českého Telecomu nastane velmi rychlá konsolidace českého telekomunikačního trhu. Doposud vždy, když se mluvilo o konsolidaci mezi alternativními operátory, mělo to spojení s privatizací Českého Telecomu, protože tyto dva faktory jsou vzájemně propojené. I proto jsem mírně zaskočen, když se mluví o prodeji Aliatelu, právě teď. Je ale jasné, že pokud se Aliatel prodá, bude to velmi výrazné vykročení k další konsolidaci trhu.
EURO: O Aliatel má zájem několik subjektů, mezi nimi i konkurenční České radikomunikace a GTS. Jak tento souboj dopadne? ČUPA: Vždy platí, že čím více je zájemců, tím lépe. Ale soudím, že GTS není v současnosti v dostatečné kondici, uskutečnit takovou akvizici. Když se dívám na jednotlivé operátory, tak profit z případného převzetí je pro České radiokomunikace daleko vyšší. Koneckonců, ani pro radiokomunikace to není nová myšlenka. Všeobecně je známo, že když se v minulosti zkoumaly možnosti jak konsolidovat trh, spojení Aliatelu, Contactelu a Českých radiokomunikací z toho vycházelo jako ideální.
EURO: Byl by alternativní operátor, jako je Contactel, zajímavým akvizičním cílem pro Golden Telecom? ČUPA: Ano, Contactel je typ firmy, o kterou bychom mohli mít zájem.
EURO: Změnil se český telekomunikační trh za dobu, po kterou působíte v Moskvě? Hodnotíte ho jinak, když jej vidíte s odstupem? ČUPA: Protože jsem na trhu, který je bohatý, v úplně jiné fázi rozvoje a ohromně roste, daleko více si uvědomuji prostředí, jež v České republice dusí rozvoj telekomunikací. Stejně tak si ovšem uvědomuji, že byť na českém trhu existuje mnoho problémů s regulací, tak v porovnání s regulační situací na ruském trhu je to zcela něco jiného - nebe a peklo. V Česku je do určité míry predikovatelné, co se stane, existuje určitý konsensus jak trh regulovat, byť se to nemusí řadě lidí a firem líbit. Je to ale transparentní. Žádný z těchto faktorů není na ruském trhu, kde je vše ještě komplikované osobními vztahy, korupcí, neexistencí státní politiky a potřebných zákonů. Z tohoto hlediska bych si nyní přál mít v Rusku tak „špatnou regulaci“ jako má Česká republika.
EURO: Vnímáte ruský trh - vzhledem ke zkušenostem z Česka - jako návrat o několik let zpět? Prochází Rusko podobným vývojem jako dříve Česká republika? ČUPA: Původně jsem myslel, že jsem zajímavý pro Golden Telecom vzhledem ke zkušenostem z českého alternativního operátora. Ve skutečnosti v Rusku, uplatňuji zkušenost, kterou mám z působení v Českém Telecomu. Golden Telecom je do určité míry paralelou k Českému Telecomu a mnoho kroků, které ČTc dělal v druhé polovině devadesátých let, je totožných s těmi, které má Golden Telecom nyní před sebou. Tudíž jsem oprášil řadu různých starých dokumentů, vztahů, které mám k Českému Telecomu. Z manažerského hlediska, je to ovfšem něco, co mi komplikuje život. Je snadné přijít do firmy a říci: mám řešení, protože jsem si podobným procesem prošel, vím co mám dělat. Pokušení je veliké, ale tato metoda by v Rusku nefungovala. Lidi musím přesvědčit, že to, co chci dělat, se musí provést, a že to společně dokážeme.