Menu Zavřít

VSTUP DO VYŠŠÍCH SFÉR

25. 7. 2001
Autor: Euro.cz

Úniky informací žhaví zájem o vyvíjený model

Nové modely mladoboleslavské Škodovky už tradičně začínají kariéru tak, že je kdosi ještě před oficiální premiérou vyfotí v továrně. Snímky pak proniknou do tisku, případně i do elektronických médií. Následuje hon na viníka, který není nikdy zjištěn. Veřejnost ale už v předstihu projevuje o nový vůz takový zájem, jaký by mu nezajistila ani nejdražší reklamní kampaň. Tak tomu bylo u octavie i fabie. Jejich podoba byla do poslední chvíle utajována z prostého důvodu – aby byly vyprodány staré modely. Přesto se jejich design objevil v tisku ještě před uvedením na trh. „V případě felicie nebyla situace tak vyhrocená, protože se nejednalo o zcela nové auto. Špionáži ale stejně neunikla, konstatuje motoristický redaktor Českého rozhlasu Jiří Zíta. Stejnými řádky se začíná psát i historie dosud nepojmenovaného auta střední třídy z dílny mladoboleslavských tvůrců. Jeho představení se má odehrát napřesrok ve Frankfurtu. Údajnou podobu zveřejnil ovšem už před více než týdnem německý motoristický časopis Auto Bild, záběry převzaly i některé české deníky. „To, co jsme otiskli, sice nejsou fotografie reálného modelu, protože ten, alespoň podle našich informací, neexistuje. Ale podoba, zpracovaná na počítači, je velmi, velmi věrná, uvedla pro týdeník EURO redakce německého motoristického magazínu. Tiskové oddělení Volkswagenu na opakovanou žádost redakce o vyjádření nereagovala. Mladá Boleslav, která briskně označila snažení německých grafiků za podvrh, jedním dechem sdělila, že jí vzniklý mumraj nevadí. „Jsme docela spokojeni s tím, jaká velká očekávání se s novým autem a růstem firmy spojují, netají uspokojení mluvčí automobilky Milan Smutný.

  • *Základem je Passat. Ať už se počítačové vyobrazení blíží reálu více či méně, jeho otištění rozvířilo spekulace o tom, jak bude budoucí vlajková loď první české automobilky skutečně vypadat, kde se bude vyrábět a zda si dokáže najít v tvrdé konkurenci velkých zahraničních aut obstojnou klientelu. Nezamířila Škoda Auto po úspěších s octavií příliš vysoko? Tak se ptají svorně odborníci a komentátoři. Elegantní vůz na titulní straně Auto Bildu, tvrdí autor článku Georg Kacher, má být pojmenován Škoda Moldavia. Vycházet by měl z delší verze podvozku Volkswagenu Passat. To, co z něj má udělat atraktivní zboží, je cena – o mnoho nižší než u zmíněného koncernového konkurenta. Ve firemní centrále v Mladé Boleslavi se podle časopisu počítá s pětadvaceti až padesáti tisíci zákazníky ročně. Polovina nových vozů má zamířit k uživatelům z bývalých socialistických zemí. Škodovka, jak píše Auto Bild, plánuje do výroby jedinou podobu karoserie: výsledkem by měla být klasická limuzína se stupňovitou zádí, jaká je součástí výbavy vozů Laurin & Klement. Prominentní zájemci mohou být uspokojeni například i pancéřováním a úpravou motoru k vyššímu výkonu. Vnitřkem bude příští velká Škoda vylepšenou formou vyráběného Passatu. Pod její kapotou mají tepat různé typy motorů, od benzinového 1,8 až po 2,5 TDI. Zákazníci mohou údajně počítat v roce 2003 i s pohonem všech čtyř kol, řidič si bude moci za tři roky vybrat mezi pětistupňovou řadicí pákou nebo rovněž pětistupňovým systémem tiptronic. Blízko realitě. Představy německého specializovaného týdeníku o designu a výbavě vozidla označuje Škoda Auto za předčasné, špatné a zavádějící. „Fotografie kombinují podobu různých jiných vozů a našich dílů, třeba mřížek chladiče a kol, říká Milan Smutný. „K žádným faktům se nebudeme vyjadřovat. Jen potvrzujeme, že intenzivně pracujeme na automobilu, který bude větší než Škoda Octavia, dodává tiskový mluvčí. Tuzemský autovýrobce nicméně už teď popírá, že nová škodovka ponese jméno Moldavia: „Název ještě nebyl vybrán. Jak bude tedy příští modelová řada vypadat? „Animace časopisu nebudou daleko od pravdy, domnívá se Zíta. „Myslím, že předek přesně odpovídá filozofii nové tváře, se kterou začala octavia a pokračuje i fabia – včetně zešikmených světel, které se mají letos objevit i na octavii. Za diskutabilní považuje Zíta znázornění zadní části a středové linie vozu. „Na snímku je to něco mezi Passatem a Audi A6. Když se ale podíváme na paralelu Fabia–Polo nebo Octavia–Bora, tak opět nemusí být zveřejněné fotografie snímky vzdáleny skutečnosti, uznává novinář. Odvážné ambice. Dohady nedohady, jisté je v této chvíli jedno – mladoboleslavská továrna se chystá postoupit do vyšších pater, ve kterých bude úplným nováčkem. Pokud se jí to podaří, stane se první východoevropskou továrnou, která pronikne mezi noblesní společnost luxusních limuzín. Žádný z výrobců bývalého socialistického tábora dosud totiž nedokázal překročit hranice nižší střední třídy. Odvážné zvednutí hlavy, k němuž se Škoda odhodlává, přináší mnohá rizika. Předně – pro současnou škodováckou klientelu budou velká auta s mladoboleslavskou značkou novum, odběratelé dosud jezdili za volanty pouze menších vozů. Navíc: proč se pouštět do koupě nezavedené škodovky na podvozku Passata, když si lze rovnou pořídit osvědčený Volkswagen? Odborníci přesto soudí, že šance na trhu existuje. Nová škodovka by se podle nich mohla vklínit do mezery po dožívajících modelech Opel Senator a Ford Scorpio. Znalci branže krom toho připomínají, že Renault letos přestává vyrábět Lagunu a Safrane a vyklidí pole manažerských autoparků. Svou budoucnost hodlají Francouzi stavět na rodinné řadě karosářských variant Mégane. A Passat z domovského tábora? „Volkswagen i Škoda mají tradičně jinou klientelu, tady bych velký problém neviděl, předpokládá Zíta. „Opět se můžeme podívat na octavii a fabii – koncernová konkurence pro ně hrozbu nepředstavuje. Totéž si myslí i mluvčí Smutný: „Předpokládáme, že nový model nepřetáhne klienty koncernu, ale získá zákazníky od konkurence. Česko–španělský atak. Volkswagenu se tradiční sázka na takzvanou vnitřní koncernovou konkurenci vyplácí. Lze to dobře ilustrovat na jeho aktivitách na francouzském trhu. Koncern zde sice prodává všechny své značky, spoléhá však především na Škodu a Seat. A předpokládá, že o růst prodeje se v příštím roce postarají právě automobilky z České republiky a Španělska. „V roce 2001 zařídí růst tyto dvě značky, cituje francouzský ekonomický list La Tribune šéfa prodeje VW ve Francii Steva Normana. Podle něj by se mělo letos prodat ve Francii třináct až čtrnáct tisíc škodovek. V roce 2001 by to mělo být už osmnáct tisíc, v letech 2004 až 2005 nejméně čtyřicet tisíc. Prodej Seatu se má v několika letech vyšplhat až na šedesát tisíc vozů. „Zatímco vzhled Seatu je mladší a sportovnější, Škoda má image, který se zvláštním způsobem podobá Volkswagenu před deseti až patnácti lety, tvrdí Norman. Škoda podle něj hraje na kartu „demokratizace technologie a vybavení, ale za velmi přístupné ceny. Máme pro Škodu novou klientelu, která je ze sociálně–kulturního hlediska blízká zákazníkům Volkswagenu, řekl Norman. „Kupci octavie jsou lékaři, příslušníci svobodných povolání. Tedy lidé, kteří vědí, že škodovky jsou technicky vlastně volkswageny, podotýká La Tribune. Skupina Volkswagen s cílem prosadit českou značku ještě donedávna vyráběla vozy nízké třídy s pochybnou spolehlivostí, nyní nabízí novou „malou fabii v základní verzi za 63 tisíc franků. Včetně tříleté záruky a bezplatného servisu, uvedl deník La Tribune. Týž zdroj připomněl, že koncern důkladně restrukturalizuje síť značky ve Francii. Nebudou však Seat a Škoda příliš velkou konkurencí pro modely se zkratkou VW v názvu? Norman připustil, že bez českých a španělských automobilů by si několik tisíc zákazníků jistě koupilo nějaký volkswagen. Avšak desítky tisíc dalších – nepopírá – by šly jinam a koupily renault, citroen, peugeot, ford nebo opel. Bez klimatizace, zato levněji. Rozhodující pro úspěch připravovaného prostorného modelu bude jeho cena. Na lidové politice založila ostatně Mladá Boleslav svou existenci – německou kvalitu zatím dokázala nabízet za korejskou cenu. „Nový model nebude výjimkou – bude útočit na klientelu, která si přeje kvalitu Made by Volkswagen Group. Měl by ji oslovit příznivý poměr mezi cenou a užitnou hodnotou, očekává Milan Smutný. Magazín Auto Bild naznačuje, že chystaný vůz bude o pět tisíc marek levnější než Volkswagen Passat – dostat by se tak měl na zhruba 550 tisíc korun. „Tato částka je reálná – pokud si pod ní představíme auto, které bude mít airbagy a posilovač, ale bude mu chybět klimatizace, říká Jiří Zíta. Novinář míní, že v této ceně bude vůz vybaven spíše horším motorem. V optimální variantě lze podle něj počítat s benzinovým dvoulitrem o výkonu 85 kilowattů. Novou škodovku obestírá ještě jedno tajemství – kde vlastně sjedou nové vozy z výrobních linek. Automobilka disponuje třemi závody, kromě mladoboleslavského ještě ve Vrchlabí a Kvasinách na Rychnovsku. Poslední uvedená možnost je nejpravděpodobnější. Svědčí pro ni tajnosti, které dělá autovýrobce kolem podrobností zamýšleného rozšíření tohoto závodu, které spolyká 5,5 miliardy korun. „Stavební povolení nabylo právní moci na konci června, řekl starosta Kvasin Pavel Ulrich. Nová továrna má podle něho vyrůst v sousedství nynějšího závodu, a to na ploše zhruba deseti hektarů. „Výrobní závod Kvasiny teď zaměstnává dvanáct set lidí, po skončení výstavby stoupne jejich počet až na tři tisíce, doplnil starosta. Toť známá fakta, o dalších podrobnostech panuje mlčení. „Plánujeme tam letos výstavbu ekologické lakovny, dodává Smutný. Ta sama o sobě uživí ovšem jen stěží dalších osmnáct set lidí. Čas pro nižší trumfy. Nová vlajková loď Škodovky spatří světlo světa za více než rok. Do té doby musí společnost tahat z rukávu nižší trumfy. Prodej octavií se prakticky zastavil, důvodem je čekání na jejich designové úpravy. Změnu by měl doznat především takzvaný facelift, tedy vlastní tvář automobilu – s novou verzí přijde výrobce možná ještě do konce prázdnin. Podle zatím dostupných informací se trochu změní i tvary přídě, nová zešikmená světla by měla zachovat čirou optiku. Jiný bude přední nárazník. Také pro interiér je připraveno několik změn. Jiné probarvení budou mít zadní světla. Zkouškami už údajně prošel silný benzinový turbomotor 1.8 s výkonem 132 kilowattů. Na pařížském autosalonu na konci září by se měla objevit Fabia Combi. Zadní svítilny mají zůstat stejné jako u krátké fabie – podobně jako tomu bylo u felicie a formana. Jen páté dveře budou uzavírat kombíka pod jiným úhlem, než tomu je u pětidveřové fabie. Ani dosavadní nabídka motorů pro fabii zatím nemusí být kompletní. Kromě litrové verze vyzkoušela Škoda také benzinový motor 1,2 a u turbodieselové verze fabie testovala slabší variantu s označením 1,7 TDI, napřesrok v červenci se má v nabídce Škody objevit Fabia 1,9 TDI. Také Škoda Fabia sedan je prý už hotová. Její podzimní premiéra je však méně jistá než u vozu combi. Indie jistá, Írán možný. Absence výroby velkého auta je zřejmě tím posledním, co mladoboleslavské automobilce brání stát se vpravdě světovou společností. Po Rusku, Polsku a bosenském Sarajevu (montážní závod) se chystá v říjnu vyrobit první octavie v Indii. Do konce roku tam hodlá vyrobit 1500 vozů, z toho polovina má být letos prodána indickým zákazníkům. Firma, která pro výrobu osobních vozů v Indii již založila dceřinou společnost, původně plánovala ještě letos prodat v Indii zhruba tři tisíce vozů Škoda Octavia. „Tento počet nelze brát jako dogma. Indický trh představuje velkou neznámou pro všechny automobilky světa, důležité je na něm především začít, říká Milan Smutný. Do budoucna je záměrem společnosti vyrábět v Indii deset tisíc vozů ročně, zda to budou i nové škodovky, není jasné. Zatím půjde pouze o octavie, upřesnil Smutný. Další asijskou zemí, kde by se mohly škodovky vyrábět, je Írán. Automobilka tam na začátku roku jednala o koupi závodu v Pars Khodro, od té doby však k žádnému vývoji nedošlo. Lichotivá čísla. Pokračující expanze Škodovky na starém kontinentu je dobře patrná ze statistických čísel. Za prvních šest měsíců letošního roku zvýšila automobilka světový prodej o 5,5 procenta, její vozy si koupilo 210 421 zákazníků. V České republice si od ledna do června vozy Škoda pořídilo 39 946 klientů, což je o tři procenta více než loni ve stejném období. Tržní podíl značky na domácím trhu se lehce zvýšil na 49,2 procenta. V meziročním srovnání se snížil prodej automobilů Škoda ve střední a východní Evropě bez České republiky o 9,3 procenta na 47 996 vozů. Vliv na to má zejména pokračující pokles automobilového trhu v Polsku a přetrvávající problémy ruské ekonomiky. Největší nárůst odbytu zaznamenávaly trhy západní Evropy, kde mladoboleslavská automobilka prodala za prvních šest měsíců 113 357 automobilů. To je o 11,6 procenta více než za stejné období loňského roku. Hlavním exportním trhem zůstává v západní Evropě Německo s 32 657 prodanými vozy, což je nárůst o 14,3 procenta. Následuje Velká Británie (14 698 vozů, růst o 6,3 procenta), Rakousko (10 550 vozů, růst o 18,2 procenta), Španělsko (7408 vozů, růst o 21,5 procenta). Podstatný nárůst prodeje zaznamenalo Nizozemsko, a to o 75,3 procenta na 3451 vozů. Červnový vývoj na velkých západoevropských trzích ale signalizoval stagnaci, případně dokonce pokles. A sestupný trend očekávají i předpovědi prodejců. Třeba prognóza prodeje nových osobních automobilů všech značek v Německu předpokládá proti loňsku pokles o čtvrt milionu vozů na 3,55 milionu automobilů. Na druhém nejvýznamnějším exportním trhu v Polsku poklesl prodej vozů Škoda o 14,2 procenta na 19 274 automobilů. V Maďarsku firma prodala 3338 vozů, což představuje nárůst o 17,1 procenta. Co se týče investic, firma hodlá letos utratit patnáct miliard korun, což je o téměř pět miliard více než loni. Do roku 2004 chce automobilka na investice vynaložit celkem 75 miliard korun. Loňský export dosáhl 89,5 miliardy korun. Na celkovém vývozu České republiky se společnost podílela 9,6 procenta, čímž potvrdila pozici největšího českého exportéra. Jízda přes internet. Také s výsledky celého koncernu mohou být akcionáři spokojeni. Celkový prodej Volkswagenu AG se v prvních čtyřech měsících roku zvýšil o 4,1 procenta na rekordních 2,135 milionu osobních a dodávkových automobilů. To se týká všech čtyř velkých divizí společnosti – vedle Škody Auto tedy VW, Audi a Seatu. Skupina ale stále trpí stejně jako Škoda v červnu poklesem poptávky po automobilech na klíčovém trhu v západní Evropě. Její prodej zde klesl na 1,340 milionu vozidel z předcházejících 1,345 milionu. Finanční šéf VW Bruno Adelt dává najevo, že podnik by rád letos navázal na rekordní výsledky roku 1998 a dosáhl historicky nejvyššího zisku. V roce 1999, přestože obrat stoupl, spadly příjmy před zdaněním o 1,35 miliardy marek na 4,9 miliardy. Na růstu výdělků se mají podílet nej–méně miliardou marek ročně nákupy dílů po internetu. Jen za loňský rok utratil koncern na nákupech od dodavatelů sto miliard marek. Podle odhadu firmy by organizace výběru dodávek přes počítačovou síť mohla přinést úsporu 200 marek na jeden vůz. Volkswagen se nicméně odmítl připojit k projektu internetové burzy dodávek amerických automobilek General Motors, Ford a DaimlerChrysler a zahájil s pomocí počítačových firem IBM, i2 Technologies a Ariba přípravy vlastního trhu online. Minulý měsíc společnost uvedla, že internetová nákupní síť, k níž se budou moci připojit i jiné automobilky, začne fungovat v první polovině příštího roku a napojit by se na ni mělo nakonec všech 6000 dodavatelů skupiny. Zajímavostí je také snaha posílit divizi užitkových vozů. Šéf představenstva Ferdinand Piëch uvedl, že účastí na švédském výrobci nákladních vozů Scania plány jeho firmy zdaleka nekončí. Růstové prognózy trhu nákladních aut jsou totiž v současné době vyšší než u osobních automobilů. Koncern proto hodlá tuto divizi výrazně rozšířit. „VW se v tomto směru zaměří na Asii a zejména na Severní Ameriku, předeslal Piëch. Testy v Čubově ráji O tom, že konkurence nezahálí a snaží se všemi dostupnými prostředky vypátrat s předstihem novinky z rivalovy stáje, má koncern Volkswagen minimálně zkušenost z roku 1996. Pracovníci firmy tehdy objevili poblíž zkušebního autodromu ve Wolfsburgu špionážní infračervenou kameru. Ta byla v momentě odhalení v činnosti už několik měsíců a vysílala záznamy nových modelů automobilky přes satelit neznámému příjemci. Také tehdy se v tisku objevily neautorizované snímky nových typů VW – ty autovýrobce nasměrovaly, aby zahájil rozsáhlé pátrání. Jisté bylo jedno: pachateli se podařilo obelstít bezpečnostní systém, na záběrech byly zachyceny poslední prototypy vozů Golf, Passat a EA–420. Do vývoje každého z těchto modelů investoval výrobce několik set milionů marek, zhruba třetina výdajů připadá na design. Hledání zdroje úniku informací, které vyústilo v objevení kamery, trvalo šest měsíců. Volkswagen se po této zkušenosti rozhodl angažovat coby nového šéfa bezpečnosti odborníka na organizovaný zločin Dietera Langendörfera, který si udělal renomé v kauze únosu hamburského mutimilionáře Philippa Reemtsmy. Tajnosti kolem silnější a bezpečnější verze proslulého brouka zvládl už VW o dva roky později skvěle – odezvou byl enormní hlad spotřebitelů na celém světě. Američtí sapekulanti, připomíná agentura Reuters, prodávali například první vozy, které byly uvedeny na tamní trh, obratem ruky o tisíce dolarů dráže. Plány a testování novinek neskrývali dříve němečtí automobiloví producenti pouze na území Spolkové republiky. Vhod jim přišla také politická a ekonomická izolace sousedního federálního Československa. „Bylo to v osmdesátých letech, tedy v době, kdy mělo JZD Slušovice silný závodní rallye–team s jezdci Leošem Pavlíkem a Karlem Jirátkem, kteří jezdili na vozech Audi. Jejich vazeb na automobilku využili Němci k tomu, aby na tamním okruhu bez obav z průmyslové špionáže zkoušeli soutěžní auta těchto značek, uvedl pro týdeník EURO novinář Petr Kment, který je odborníkem na motoristický sport. Nové typy, zcela mimo podezření, vozily na Valašsko kamiony s označením Fleischmann (Řezník). Způsob využívání tajného testovacího okruhu mezi Slušovicemi a Vizovicemi praskl až koncem osmdesátých let, kdy začínala sláva Čubova týmu blednout. A dráha, jež vyšla z anonymity, byla zařazena do programu štací Barum–rallye. (iza)**
  • Našli jste v článku chybu?