PRAHA (tpk) - Nové osobní automobily jsou v českých showroomech nadále nejlevnější z devatenácti sledovaných zemí Evropské unie a ještě v Česku jako v jediném státu klesají. Na svědomí to má, jak uvádí pravidelná studie poradenské společnosti PricewaterhouseCoopers a portálu eurocarprice.com, především neochota zákazníků utrácet. Jelikož se v Česku značná část prodejů přesunula do kategorie lehkých užitkových vozů, maloobchodní ceny osobních automobilů šly meziročně dolů o 1,2 procenta a drží se osm procent pod průměrem eurozóny.
Evropský trh na tom není v prodejích o mnoho lépe než Česká republika. Pouze velkoprostorové vozy (MPV) a sportovně užitkové automobily (SUV) v Evropě zaujaly více zákazníků než ve stejném období minulého roku (o 22, respektive o patnáct procent), kvůli čemuž podražily o 2,1 procenta. „Nejvýraznější růst zaznamenávají segmenty MPV, SUV a luxusní vozy. Zvýšená konkurence v těchto třídách však tlačí ceny dolů, takže ani jejich nárůst neodpovídá zvýšenému zájmu spotřebitelů,“ uvádí Charles Seguin z PricewaterhouseCoopers.
V tuzemsku se však ani tyto segmenty nechlubí vzestupem prodejů. Jedinou třídou, u níž analytici zaregistrovali meziroční nárůst (o 15,2 procenta), jsou manažerské kompakty. Ceny se pohnuly nahoru u několika segmentů, nejvíce stoupaly ve vyšší střední třídě o 1,7 procenta. Naopak nejvíce meziročně zlevnily malé vozy, jejichž průměrná pořizovací částka klesla o 5,6 procenta.