Nevyžádaná pošta
PRAHA (oh) – Se stále rostoucím využíváním internetu a elektronické pošty stoupá i objem nevyžádaných hromadně zasílaných zpráv, označovaných jako spam. Evropská komise odhaduje, že nepotřebné e-mailové zprávy stojí uživatele internetu zhruba deset miliard eur ročně, toto číslo však neustále stoupá. Nejvíce se na ztrátách, přibližně asi 42 procenty, podílí čas, který uživatelé ztratí čtením, mazáním a případně přeposíláním nevyžádaných zpráv.
Společnost Network Associates, jež se prostřednictvím své dceřiné společnosti McAfee Security zabývá vývojem antivirových a antispamových programů, soudí, že do kategorie spamu patří minimálně čtvrtina všech e-mailových zpráv na internetu, přičemž roční nárůst se pohybuje kolem sta procent. „Předpokládáme, že rozšíření technologie bránící šíření nevyžádané elektronické pošty bude brzy srovnatelné s rozšířením antivirového softwaru,“ říká Vladimír Brož, šéf české a slovenské pobočky Network Associates.
Firmy však nemají problém jen s časem, který jejich zaměstnanci se spamem tráví, ale i s nevhodným obsahem. Sedmadvacet procent organizací z žebříčku Fortune 500 se muselo bránit nařčením ze sexuálního obtěžování, jež vyplývalo z nevhodného obsahu e-mailů. Chevron například musel zaplatit 2,2 milionu dolarů (přes 60 milionů korun) svým zaměstnankyním, kterých se dotkl jeden z rozesílaných vtipů. Největší hrozbou je však bezpečnost firem. Z výzkumů Network Associates vyplývá, že 90 procent dotázaných firem vystavuje spam bezpečnostním hrozbám, a 86 procent respondentů uvažuje o nákupu antispamové technologie.
Nejenom reklama
(typy spamu)
záměrně škodící - pornografie, násilí, e-maily obsahující bezpečnostní hrozby
reklamní - e-maily pokoušející se něco prodat
přátelský - vtipy, řetězové dopisy, odkazy na webové adresy
Pramen: McAfee Security/Network Associates