Když byla pandemie na svém samém začátku, podařilo se české vývojářské firmě VirtualTraining něco do té doby (i v té době) nevídaného: zorganizovat pětidenní cyklistický závod, jehož se zúčastnily desítky profesionálních jezdců z celého světa a který mohli sledovat lidé z více než pětadvaceti zemí. Třebaže v naprosté většině z nich aktuálně panoval první tvrdý lockdown.
Ona událost, pojmenovaná Digital Swiss 5, naplno ukázala, v čem tkví hlavní přednost její tréninkové aplikace Rouvy. Dopřála totiž všem nadšencům do cyklistiky možnost zažít atmosféru jednoho z nejprestižnějších etapových závodů vůbec – toho roku zrušeného Tour de Suisse. A také se pořádně zapotit. Stejně jako ve skutečnosti, ačkoliv většina účastníků soutěžila z pohodlí svého obýváku.
Aby zimní příprava nebyla nuda
Za nápadem na vytvoření oblíbeného tréninkového softwaru, který se skvěle hodí jak pro cyklisty, tak pro běžce či triatlonisty, stojí Petr Samek a jeho bratr Jiří. Přišli s ním jako zapálení mladí sportovci navštěvující vimperské gymnázium, kteří snili o tom, že to jednoho dne dotáhnou do profi pelotonu. Jízdou na cyklotrenažérech trávili během zimních měsíců dlouhé hodiny. Takový trénink byl však, jak si mnozí dokážou představit, v porovnání se skutečnou vyjížďkou venku dosti nudný, a tak se jej rozhodli okořenit přednatočenými záběry reálných tras promítanými na obrazovce.
Dnes, po bezmála 20 letech, je Rouvy přirozeně daleko propracovanější. Nejen že dokáže věrohodně nasimulovat náročnost té které cyklotrasy, takže se člověk během tréninku zapotí stejně, jako by se na daném místě doopravdy fyzicky nacházel, ale zároveň i umožňuje – jak bylo nastíněno výše – závodit proti ostatním, podobně zapáleným nadšencům.
„Na základě výškového profilu konkrétní trasy vám aplikace během jízdy na trenažéru nastaví odpovídající zátěž tak, abyste pociťovali úplně to samé jako skutečný závodník,“ potvrzuje čtyřicetiletý Samek, spoluzakladatel a současný šéf společnosti VirtualTraning. „Díky videu máte navíc i skvělý vizuální zážitek – jako uživatel vidíte reálné záběry dané trasy včetně 3D avatarů symbolizujících ostatní reálné účastníky závodu. Ti mají na vaši jízdu obdobný vliv jako ve skutečnosti. Pokud tedy například pojedete za někým v takzvaném větrném pytli, pojede se vám snáz, než kdybyste před sebou nikoho neměli. Zkrátka jako ve skutečnosti,“ vysvětluje dále.
Ze Šumavy přes Mont Ventoux až do Beverly Hills
Firma bratří Samků se zabývá výhradně vývojem samotného softwaru, jeho užívání vyjde aktuálně zhruba na 325 korun měsíčně (15 dolarů). Hardware, respektive onen chytrý cyklistický trenažér si musí sportovec obstarat zvlášť, přičemž platí, že ty nejlevnější lze sehnat již přibližně od osmi tisíc. Trasy je možno promítat na běžné televizi, počítačovém monitoru, tabletu či displeji mobilního telefonu – záleží, komu co vyhovuje. Platí ovšem, že větší obrazovka rozhodně není na škodu, neboť na ní perfektně vyniknou všechny nádherné scenérie a lokace, na které se člověk díky Rouvy podívá.
Také samotná nabídka je vskutku široká, obsahuje tisíce možností. Našince dozajista potěší příležitost udělat si v případě škaredého počasí vyjížďku okolo šumavské Kvildy. Ti, kteří každý červenec hltají po dobu tří týdnů záběry ze slavné Tour de France, určitě nepohrdnou šancí vyjet si legendární Mont Ventoux či Col du Tourmalet. Jsou zde trasy vedoucí skrz alpská střediska Arabba či Cortina d´Ampezzo, ale stejně tak dobře se může cyklista v případě zájmu projet i po ulicích Sydney či losangeleského Beverly Hills.
K vytvoření trasy postačí klasické GoPro, ale i kterákoliv jiná kamera s kvalitním obrazem. „Jedná-li se o nějakou ikonickou trasu nebo zkrátka takovou, u které se předpokládá velký zájem fanoušků, vydáme se ji natočit sami. V ostatních případech o to požádáme naše partnery, kterými jsou nejčastěji pořadatelé jednotlivých cyklistických závodů. Ti nám zároveň poskytnou i všechny potřebné informace o dané trase, na základě kterých pak nastavíme její obtížnost a další parametry,“ poznamenává Samek. Zapojit se ale může de facto kdokoliv: „Také sami uživatelé mohou nahrát svoji oblíbenou trasu a následně se o ni podělit s ostatními. Problém je pouze v tom, že to má jistá technická omezení – v takovém případě mají ostatní k dispozici pouze a jen ono video bez možnosti vkládaní 3D avatarů a dalších podobných prvků.“
Vytvoření databáze trvalo řadu let, úsilí se každopádně vyplatilo. Lidem okolo rodáků z Vimperku se totiž podařilo naprogramovat tréninkovou aplikaci, kterou kromě široké veřejnosti používají i takoví velikáni cyklisticky, jakými jsou například Lucemburčan Andy Shleck či Alex Stieda, první severoamerický cyklista, který na Tour de France oblékl žlutý trikot.
„Rouvy je hlavním partnerem La Vuelty. K dispozici tak máme všech jejích 21 etap, přičemž v rámci každé z nich nabízíme ten nejzajímavější úsek o celkové délce 20 až 50 kilometrů,“ podotýká šéf vimperské vývojářské firmy s tím, že obvyklá délka tréninku se pohybuje mezi hodinou a hodinou a půl.
Cílem je olympiáda a miliardové tržby
Kromě slavného španělského závodu spolupracují on a jeho kolegové rovněž s organizátory již uvedené Tour de Suisse, tuzemského seriálu Kolo pro život či globálního triatlonového podniku Challenge Family. Jednoho dne by Samek moc rád viděl své Rouvy i mezi partnery samotné Staré dámy, jak se třítýdennímu cyklistickému svátku pořádanému ve sladké Francii přezdívá. Ve hře je však i ‚e-sportová olympiáda‘, jejíž historicky první dějství se odehrálo minulý rok jen několik málo týdnů před začátkem Her v Tokiu.
K popularitě Rouvy, které je v novém kabátu na trhu od roku 2017, pochopitelně do značné míry přispěla v úvodu zmíněná pandemie. Ačkoliv i před ní měla původní česká aplikace širokou základnu uživatelů ze všech koutů světa, během posledních dvou let se jejich počet mnohonásobně navýšil.
„Lidé byli nepřirozeně zavřeni doma a přirozeně hledali způsoby, jak se hýbat. Aktivita uživatelů na platformě proto skokově vzrostla. V některých zemích, jako například v Itálii, jsme vyrostli meziročně třeba i osmkrát,“ konstatuje Samek. Nejvíce fanoušků má Rouvy – z pohledu jednotlivých zemí – ve Spojených státech, což je dáno velikostí tamního trhu. Pokud by ale mělo dojít na srovnání celých kontinentů, začíná otěže přebírat Evropa. Celkem pak komunita aktuálně čítá více než 700 tisíc uživatelů, kteří jen vloni najeli ve virtuálním prostředí 83 milionů kilometrů
Ruku v ruce se zvyšujícím se počtem zákazníků se pochopitelně zvětšovaly i klíčové ekonomické ukazatele. „V porovnání mezi roky 2019 a 2020 firma vyrostla, co se tržeb týče, o zhruba 250 procent, a i když současné tempo již není takové, růst pokračuje i nadále. Předloni náš obrat dosáhl hranice zhruba 105 milionů korun, rok 2021 ještě není definitivně uzavřen, předpoklad je nicméně takový, že došlo k dalšímu růstu v řádu vyšších desítek procent,“ dodává Samek s tím, že ultimátním cílem je vybudovat miliardovou firmu, a to v horizontu několika příštích let.
Po boku profi cyklistů
Dosažení vytyčeného milníku by společnosti VirtualTraining mohla usnadnit loňská finanční injekce v objemu nižších jednotek milionů dolarů od české investiční skupiny Pale Fire Capital. Stejně tak může ale s oslovením nových uživatelů pomoci i řada nových nápadů, s nimiž vývojáři Rouvy přišli v době nedávné nebo které se teprve chystají představit.
Aplikace nyní kromě zápolení mezi závodníky v reálném čase i vzájemné spolupráce a komunikace na trati nabízí rovněž možnost budovat vlastní kariéru. Ještě zajímavěji nicméně vyznívá fakt, že se díky ní může sportovec dostat i do skutečného profi týmu, jenž objíždí přední světové podniky.
„Nedávno jsme uzavřeli partnerství se stájí kontinentálního cyklistického týmu Saris Rouvy Sauerland Team. Jedná se o německý tým složený ze závodníků, kterým je primárně mezi 18 až 23 roky. Tento tým má letos ambice stát se takzvaným Pro Teamem (ty se po udělení takzvané divoké karty mohou teoreticky účastnit i velkých závodů typu Tour de France, Giro d´Italia apod.),“ objasňuje Samek. „Ruku v ruce s tím rozjíždíme sérii kvalifikačních závodů na naší platformě, do kterých se mohou registrovat lidé z celého světa. Když se jim bude dařit, mohou se dostat až na závěrečný kemp, na němž budou vybráni jeden až dva závodníci, kteří budou s týmem absolvovat celou sérii závodů v rámci sezóny 2022/2023.“
Většina uživatelů zřejmě nakonec zůstane u svého domácího trenažéru, každopádně i pro ně se naskýtá několik dalších způsobů, jak jim jejich sportovní zážitek ještě více zpestřit. „Dokážeme si představit, že bychom již brzy mohli přijít s variantou takzvaného hybridního závodu, kdy se ho část lidí bude účastnit fyzicky a zbytek skrze Rouvy doma v obýváku,“ nastiňuje Samek jednu ze zvažovaných možností. „Cest, kterými se chceme vydat, je vícero. Rozhodně můžu slíbit, že do budoucna bude Rouvy ještě více interaktivní a ještě zábavnější,“ uzavírá.