Že Citroën umí být velmi originální, je známé už od dob prvních francouzských vozů, vybavených hydraulickým odpružením, od nichž již uplynulo více než dvacet let. Nyní Citroën přichází s novým modelem C6, který po šesti letech absentování francouzské automobilky v nejvyšší třídě nejspíše rozvíří poklidné vody, v nichž své zákazníky loví zejména tři velké německé koncerny.
Citroën ukončil výrobu předchůdce modelu C6, označeného CX, už v roce 2000. Posoudíme-li množství nových technologií, které si za pouhých šest let osvojil automobilový průmysl, by však spíše napovídalo tomu, že od konce CX uplynula nejedna dekáda. I po stránce designu je C6 na první pohled dokonale vymazlený. Auto zejména při pohledu z boku působí elegantním dojmem, který podtrhují především dlouhé přední převisy, dovnitř prohnuté zadní okno a vystouplá sdružená zadní světla. Na všech částech C6 je vidět velmi detailní práce designéra. Vůz sice není tak kontroverzní jako třeba poslední generace BMW, ale nejméně stejně zajímavý.
C6 má téměř třímetrový rozvor, umožňující použít zadní dveře bez vykrojení pro blatníky. Společně s bezrámovými okny to přispívá k vytvoření dojmu obrovského prostoru uvnitř.
Interiér potvrzuje, že prostornost nebyla jen falešným dojmem, vpředu i vzadu je místa dost i pro hráče Lakers. Cestující běžných rozměrů na zadním sedadle s úplně nataženýma nohama o posádce vpředu ani netuší.
I řidičův prostor je u citroënů tradičně dobře zpracovaný. Sedadlo je typicky francouzsky pohodlné a místa na nohy je také dostatek. Po nastartování a pokusu naladit rádio se ale objeví bolest většiny současných citroënů - neergonomický středový panel. Pokračuje tlačítková mánie, které Francouzi propadli už u C5 a C4, rozšířená ještě o integrovaný GSM telefon s titěrnými klávesami, umístěný navíc až úplně vlevo od řidiče. Nedokážu si představit manuální vytočení čísla za jízdy, taková gymnastika by byla velmi nebezpečnou záležitostí. C6 má naštěstí velmi dobře zpracovaný inteligentní volant, díky němuž nemusí řidič na nešťastnou kupu tlačítek ani pohlédnout.
Citroën do své vlajkové lodi umístil ještě jeden velmi povedený prvek, díky němuž není nutné přestat sledovat provoz ani na chviličku. Ve slangu pilotů stíhaček se mu říká HUD (Head Up Displej) a pracuje tak, že základní informace o jízdě, tedy například okamžitou rychlost nebo výstupy navigačního systému, promítá na čelní sklo v zorném poli řidiče. Na první pohled zbytečná technická libůstka má opodstatnění. Systém totiž výrazně zvyšuje bezpečnost díky možnosti snadného čtení. Ze zkušenosti mohu říci, že řidič zobrazované údaje vnímá velmi rychle, aniž by musel spouštět oči ze silnice před sebou. Ušetří se tak půlsekunda, která je normálně potřeba k identifikaci hledaného údaje na přístrojové desce nebo středovém displeji. V základní podobě zobrazí C6 aktuální rychlost, další položky lze navolit ze seznamu.
Jízda s C6 odpovídá duchu celého vozu: naprostá pohoda a elegance. Měl jsem možnost vyzkoušet dva motory, benzinový třílitr a dieselový o objemu 2,7 litru,a výsledek je jednoznačný. Naftový agregát potvrzuje je jednoznačně lepší volbou než benzínový vidlicový šestiválec. Jednak má jen o pět kilowattů menší výkon, který víc než vynahrazuje o polovinu vyšším točivým momentem a hlavně výrazně nižší spotřebu. Benziový motor si ve městě řekne o patnáct litrů a ani na dálnici to není o moc lepší. Dost těžko se s ním dá jezdit pod jedenáct litrů, a to je hodně. Zato diesel „umí“ město zhruba za jedenáct litrů, mimo město jde spotřeba i pod osm. Z hlediska jízdních vlastností je C6 oproti nižší pětkové řadě daleko komunikativnější. Předává řidiči poměrně přesné informace o povrchu silnice, hodně citlivá je ale na příčné nerovnosti, při nichž se od zadní nápravy ozývají velmi nepříjemné zvuky.
C6 patří ve statistice registrací Svazu dovozců automobilů za sedmnáct prodaných automobilů patnácté místo z celkových dvaceti ve vyšší střední třídě. Na to, že vůz má nulovou historii a na trhu je teprve od července, je tento výsledek velmi dobrý a ukazuje na velký potenciál auta. Vždyť ve srovnání s německými značkami dokáže za podstatně menší množství peněz nabídnout moderní technickou úroveň a nejméně srovnatelný komfort.
klady:
design
komfort
variabilita zadních sedadel
odhlučnění
výbava
jízdní vlastnosti
Minusy
horší benzinový motor
citlivost na příčné nerovnosti
menší kufr
tabulka:
Citroën C6
Motor: vznětový vidlicový šestiválec
Objem: 2720cm3
Maximální výkon: 150 kW (204 PS)
Převodovka: automatická šestistupňová
Nejvyšší rychlost: 230 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: cca 8,9s
Spotřeba (město/mimo/kombi): 11/ 7,5 / 9(l/100 km)
Cena: 1 670 000 Kč