Francouzskému Renaultu se zřejmě konečně podařil úspěšný vůz střední třídy Komfort a progresivní prvky Renaultu VelSatis jsou rozhodně výzvou pro konkurenční firmy v automobilovém průmyslu. Během devadesátých let se snažila francouzská automobilka Renault několikrát proniknout do segmentu vozů vyšší střední třídy.
Francouzskému Renaultu se zřejmě konečně podařil úspěšný vůz střední třídy
Komfort a progresivní prvky Renaultu VelSatis jsou rozhodně výzvou pro konkurenční firmy v automobilovém průmyslu.
Během devadesátých let se snažila francouzská automobilka Renault několikrát proniknout do segmentu vozů vyšší střední třídy. Přes obrovské investice do reklamy a vývoje se to ale „frantíkům“ nepovedlo. Model Safrane, který měl korunovat úspěchy automobilky, byl sice prostorný, ale kromě rodné Francie se nijak zvlášť neprosadil. Snad právě proto usedli před čtyřmi lety inženýři před čistý arch papíru a namalovali automobil, který prostě musí prorazit. Francouzi si zřejmě řekli hop, nebo trop a na papíře se objevila skica automobilu, který svět ještě neviděl. Ačkoli je VelSatis zajímavé auto a svou koncepcí doslova bourá vžité konvence, my se jako obvykle budeme věnovat jízdním vlastnostem a pocitům z řízení. Auta se totiž řídí zevnitř, ať je tedy zvenčí VelSatis jaký je, důležité je pohodlí za volantem a komfort ovládání. Ostatně automobily nekupujeme proto, aby je někdo obdivoval, ale proto, abychom se v nich cítili dobře. Ten, kdo vybírá nové auto podle toho, jak se líbí ostatním, nejspíše nemá vlastní vkus. Nicméně přiznávám, že i pro takového zákazníka musí být „velvyslanec“ to pravé. Tenhle model má totiž nezaměnitelnou tvář a navíc mu nechybí jistá dávka vznešenosti. Na vlastní kůži jsem si mohl týden zkoušet, jaké to je mít nepřehlédnutelný vůz. Když potkáte VelSatis, potkáte osobnost, a to doslova a do písmene. Na tomhle autě je všechno velké. Všech pět rozměrných dveří se dá otevřít do velkého úhlu. Při otvírání pátých dveří v garáži jsem měl dokonce problém s výškou stropu. Do vozu se perfektně nasedá. Výška sedáků je tak akorát. Rozhodně jsem netrpěl pocitem, že lezu do vany, jak to bývá u jiných aut. K dispozici jsme dostali vůz s nižší úrovní výbavy, zato však s výborným naftovým motorem 2,2 dCi s přímým vstřikování paliva common-rail. Úrovni výbavy odpovídal i materiál použitý na čalounění sedadel. Upřímně řečeno, byl jsem trochu zklamán. Tak levný materiál bez vzoru bych v „milionovém“ autě rozhodně nečekal. Ve chvíli, kdy dosednete do grandiózního sedadla na nehezké čalounění, rychle zapomenete. Nastavení správné polohy je možné ve všech směrech. Sklon opěradla se dá dokonce nastavovat ve dvou místech. Elektrické motorky dokážou nezávisle sklápět jak celý opěrák, tak i jeho horní třetinu. Sedadla mají spíše charakter křesla, boční vedení je hodně špatné. Stejně tak i bederní opěrka chybí. Zřejmě se už do sedadla prošpikovaného dráty nevešla. Zato má sedadlo řidiče paměť pro uložení oblíbeného nastavení. Výborné je také vytápění sedadel s termostatem, které jsem při ranním nasedání hodně ocenil. Pracoviště řidiče a prostor pro spolujezdce odděluje elegantně tvarovaná a dostatečně vysoká středová konzole s loketní opěrkou. Ta v sobě skrývá dva úložné prostory, malý s držákem na palubní telefon a velký třeba na „cédéčka“ a peněženku. Trochu neobvyklé je umístění tlačítka tempomatu. Najdete ho těsně před hranou loketní opěrky, společně se spínačem pro výstražné osvětlení a zámek všech dveří (taktéž s pamětí). Kromě řadicí páky pro šestistupňovou převodovku se zpátečkou přes tradiční francouzský kroužek, najdete na konzole také dělené ovládání digitální klimatizace, uzavíratelnou přihrádku s polstrováním, otvor pro vložení startovací karty a ne zrovna kvalitní rádio s CD přehrávačem, které dobře znají například majitelé Laguny. Přes čtyřramenný ve dvou osách nastavitelný volant s airbagem a ovládáním tempomatu jsou přístroje výborně čitelné a zářivě bílé podsvícení podtrhuje luxusní atmosféru uvnitř vozu. Výběr materiálů v interiéru je na nejvyšší úrovni a během testu nebylo slyšet jediné skřípnutí, což svědčí mimo jiné i o vysoké pevnosti karoserie. Černošedá palubní deska je zajímavě tvarována a vyšperkována doplňky v titanovém designu. VelSatis je nabitý elektronikou. Zrcátka, okna, sedadla, ruční brzda, startování tlačítkem, zatmavování zpětných zrcátek, dešťový senzor, tlak v pneumatikách, stav paliva, hladinu vody v chladiči a odstřikovačích, stav oleje a další drobnosti hlídá přísná elektronika. Francouzi šli dokonce tak daleko, že pokud některý z údajů klesne pod stanovenou mez, ztlumí automatika rádio a milý ženský hlas vás upozorní na problém. Bohužel však v němčině. Český jazyk prostě není v kurzu. Dlouhé cestování po pěkných dálnicích je s VelSatisem potěšení. Motor je velice tichý a rád se vytáčí, přitom hladina hluku uvnitř auta nikdy nestoupne nad nepříjemnou hranici. Zklamání ovšem přijde při průjezdu ostřejší zatáčkou. Jak se dá u francouzského auta čekat, podvozek je hodně měkce naladěn a díky vyššímu těžišti a takřka nulovému bočnímu vedení sedadel ve voze doslova plápoláte. Stejné problémy vás potkají při rychlém přejezdu nerovností. Pochvalu ovšem zaslouží výkonné servo. K parkování vám hravě postačí jeden prst. Nemusíte se ani otáčet, na parkovací senzor se dá u VelSatise spolehnout. V městském provozu ocení asi každý řidič vyšší posed a výborný výhled z auta všemi směry. Snad jen vnější zpětná zrcátka by mohly být větší. Určitou dávku citu vyžaduje brzdový pedál. Brzdný účinek má rychlý nástup a špatně se dávkuje. Kolegovi z naší redakce se vůbec nedařilo plynule zabrzdit. Ať je VelSatis, jaký je, svou velikostí a tvary si zřejmě získá mnoho příznivců. Zařadit ho do zavedených tříd je také problém. Ostatně to jsem poznal při hledání vhodného vozu pro srovnání. Věřím, že nám pro tentokrát odpustíte, že v tabulce technických parametrů není konkurent Renaultu, ale VelSatis je prostě nová třída automobilů pro třetí tisíciletí.
Hodnocení
Podvozek a jízdní vlastnosti Pohonná jednotka Interiér *
Exteriér
Dílenské zpracování * Výbava *
Pohodlí * Cena
Celkem ***
Maximální hodnocení: * * * * * * * * * *
Technické parametry
Renault VelSatis 2,2 dCi 16V Expresion
Rozměry (d x š x v) 4860 x 1860 x 1577
Pohot. hmotnost (kg) 1660
Převodovka Manuální šestistupňová
Motor Vznětový šestnáctiventilový čtyřválec s vysokotlakým vstřikováním paliva
Zdvihový objem (cm 3 ) 2188
Max. výkon (kW) 110/4000 ot./min.
Točivý moment (Nm) 320/1750 ot./min.
0 - 100 km/h (s) 10,9
Max. rychlost (km/h) 215
Spotřeba - kombinovaná (l/100km) 7,1
Objem zavaz. prostoru (l) 460 / 530
Cena včetně DPH 1 120 000,- Kč