Lidové vozy jen pro někoho
Za základní cenu ve výši 150 tisíc dolarů si nekoupíte zrovna „lidový vůz“. První Bentley vyvinutý Volkswagenem (který výrobce luxusních vozů koupil v roce 1998), Bentley Continental GT kupé, v sobě spojuje eleganci a sportovního ducha závodní historie této britské značky. Pod exkluzivní maskou chladiče se skrývá dvanáctiválec, který umožňuje zrychlení z nuly na 96 kilometrů v hodině za necelých pět sekund. VW tato auta začne dodávat v příštím roce a slibuje si, že jich v roce 2004 prodá přes dva tisíce.
Nový Bentley je nejnovější zbraní v útoku koncernu Volkswagen na sektor luxusu. V červnu německá automobilka uvedla na trh limuzínu Phaeton, nejdražší automobil, jakým se kdy značka VW honosila. Automobilové časopisy srovnávají Phaeton v ceně od 55 tisíc dolarů s dražšími modely nejvyšších tříd od firem Mercedes-Benz a BMW. V listopadu nabídne VW další exkluzivní výrobek - nejnovější generaci sedanu Audi A8 s cenou od 65 100 dolarů. Ten oplývá takovými vymoženostmi, jako je destička startéru, která podle otisku prstu identifikuje majitele a tři další řidiče a upraví nastavení sedadel, volantu a teploty podle jejich přání. „Ve srovnání se sedmičkovou řadou BMW jsme lepší,“ pochvaluje si Falko Schling, který má ve skupině na starosti jakost.
Vypadá to však, že Volkswagen kvůli tomuto velkému soustu přichází o svůj hlavní business. Nová pohádková vozítka budou představovat méně než pět procent z ročních výnosů firmy, jež činí 87 miliard dolarů. Hlavní část tržeb a zisku totiž pochází z prodeje automobilů malé a střední velikosti, kterým vévodí Volkswagen Golf za 14 600 dolarů. Těmto modelům se v současné době příliš nedaří. „Kdybyste se prošli po pařížském autosalonu, viděli byste, kolik peněz a času v automobilce věnovali vozům Bentley, Phaeton a Lamborghini. Teď na to doplácejí.“ konstatuje Stephen Reitman, analytik zabývající se automobilovým průmyslem z londýnské Merrill Lynch & Co.
Volkswagen by si měl dát pozor. Evropský trh s vozy ve střední cenové hladině je nelítostný a výrobce automobilů na něm snadno může ztratit pevnou půdu pod nohama. Německý výrobce je ziskový a stojí za ním tradice špičkové konstrukce, jeho letošní výsledky však nevěstí nic dobrého. Tržby automobilky v Evropě klesly o sedm procent, což je více než u kteréhokoliv jiného významného výrobce s výjimkou Fiatu Auto a Opelu. Ve Spojených státech sice tržby klesly o méně než jedno procento, ovšem společnost hýří pobídkami mnohem více než její evropští konkurenti. Firma pro průzkum trhu Autodata z newjerseyského Woodcliff Lake uvádí, že pobídky VW vzrostly ve srovnání s loňským zářím o 61 procent, tedy v průměru o 1115 dolarů na model.
Nevýrazné tržby a slevy si vybírají svou daň. V červenci varoval generální ředitel Volkswagenu Bernd Pischetsrieder investory, aby se připravili na desetiprocentní snížení zisku z hospodářského výsledku za loňský rok, který činil 4,3 miliardy dolarů. Doba je zlá, to je jasné, ale ne u všech jsou předpovědi tak špatné. Francouzský PSA Peugeot Citroen očekává, že ukončí tento rok s vyššími tržbami a ziskem díky čerstvé sklizni ze série atraktivních velkoprostorových vozů a vozů nižší střední třídy. VW si svou vedoucí pozici v Evropě s tržním podílem 18,5 procenta sice udržel, za poslední rok však přišel o půl procentního bodu. Peugeot ho dohání s patnácti procenty, což je oproti roku 1999 nárůst o tři procentní body.
Je pravda, že některým problémům Volskwagen letos zabránit nemohl. Na Golfu, který zajišťuje téměř čtvrtinu tržeb a zisku skupiny, je znát jeho věk - nejnovější model už brázdí silnice pět let. Nedávno ho dokonce Peugeot 206 připravil o titul nejprodávanějšího vozu. A rodinný vůz Polo zklamal. Již jedenáct měsíců po jeho uvedení na trh přichází VW s různými akčními nabídkami, například možností úvěru s 0,9procentním úrokem. Vedení podniku odmítlo poskytnout svůj komentář pro tento článek.
Německá automobilka zatím vyvíjí automobily pro rychle rostoucí tržní segmenty příliš pomalu. Teprve nyní přichází se sportovně užitkovým vozem Touareg. Nárůst prodeje velkoprostorových vozů nižší střední třídy na evropském trhu propásla zcela, takže jej opanoval Renault se svým vozem Mégane Scénic z roku 1996. VW nasadí svého koně Tourana až příští rok, ale to bude závod v plném proudu.
Nad tím by se měl Pischetsrieder zamyslet. Za volant VW usedl teprve v dubnu a pokračuje ve strategii svého předchůdce Ferdinanda Piecha (který si bývalého předsedu představenstva BMW vybral za svého nástupce) - snaží se image firmy podpořit vývojem luxusních automobilů. Od vozu Phaeton se neočekává, že by vydělal mnoho peněz. VW ale tvrdí, že odlesk jeho luxusu padne i na další modely, a tak bude moci požadovat vyšší ceny u celého sortimentu. Mnoho investorů tuto strategii vítá. Oceňují také Pischetsriederův závazek oddělit zrno od plev, tedy zbavit se navzájem podobných modelů a ztrátových vozů, jako je Audi A2. Dostat však značku do vyšší kategorie na trhu trvá roky, a přitom se zdá, že VW dochází dech už nyní. Možná se ještě ukáže, že Bentley a ostatní supervozy od Volkswagenu jsou přepychem, který si automobilka nemůže dovolit.
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Kateřina Šnajdrová