Mýto Česká vláda dělá radost rakouské centrále společnosti Kapsch. Stále více se zamotává do tendru, z něhož by měl vzejít nový provozovatel českého mýtného systému. Velmi pravděpodobné tak je, že Sobotkův kabinet bude muset narychlo řešit s Kapschem prodloužení stávající kritizované smlouvy. Ta vyprší už v roce 2016, přičemž výběr případného nástupce Kapsche zdaleka ani nezačal.
Prvním krokem ve „zlatém tendru“ měl být výběr firmy, která vládě poradí, jak mýto vybírat, a zároveň připraví podklady pro tendr na nového provozovatele. Aby se vše včas stihlo, měl být takzvaný projektový manažer vybrán podle harmonogramu sestaveného ministerstvem dopravy už v roce 2012. S tímto malým výběrovým řízením se ale začalo až v polovině letošního roku. A teď ministerstvo dopravy soutěž vrátilo na úplný začátek. „Vyhověli jsme námitce společnosti Cetag proti vyloučení ze soutěže. Výběrové řízení zrušeno není, neplatí ale rozhodnutí o výběru nejvýhodnější nabídky,“ potvrdil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Všechny nabídky nyní znovu posoudí hodnotící komise. Spolu s Cetagem vyloučilo ministerstvo dopravy společnost KPMG. Důvodem byly změny, které firmy udělaly v závazných vzorech smluv a které nebyly podle názoru výběrové komise v souladu s požadavky zadávací dokumentace. V případě Cetagu šlo o to, že společnost uvedla jinou cenu v nabídce a jinou cenu v návrhu smlouvy.
Odcházející ministr dopravy Antonín Prachař i přes velmi napjatý termín ještě letos sliboval dodržení všech lhůt. Nyní bude muset jeho nástupce hledat nouzové řešení. Kromě prodloužení smlouvy s Kapschem připadá v úvahu ještě návrh někdejšího ministra dopravy Zbyňka Stanjury, že by ministerstvo mezikrok spočívající v hledání poradce vynechalo a zakázku na výběr mýtného připravilo vlastními silami na základě expertiz, které má k dispozici z minulosti.
l