Počet obchodů, v nichž je možné při platbě kartou u pokladny vybrat hotovost, dosáhl v Česku už několika tisíc. Zákazníci si tuto službu zatím ale neoblíbili. Celková suma peněz vybraných na pokladnách se pohybuje pouze ve stovkách milionů korun.
Autor: Jakub Stadler
Obchodní řetězce Albert, Spar, Globus, Konzum nebo Hruška, čerpací stanice Čepro, ale i několik desítek menších prodejen po celé republice. Všude tam se už dnes dají při platbě kartou u pokladny vybrat hotové peníze. Přesto se takzvaný cashback u českých zákazníků zatím příliš neuchytil. Celkový objem peněz vybraných tímto způsobem za dobu fungování cashbacku se počítá jen na stamiliony. Pro porovnání: jen za loňský rok vybrali klienti bank v Česku z bankomatů více než půl miliardy.
Banky nicméně nepovažují tuto skutečnost za neúspěch. Cashback podle nich bankomatům konkurovat nemá a ani nebude. „Službu cashback vnímáme jako službu doplňkovou, to znamená, že ji ocení hlavně klienti v místech, kde není na dosah ani pobočka, ani bankomat,“ konstatuje Pavla Langová z tiskového centra České spořitelny.
Podle mluvčí Komerční banky Moniky Klucové si navíc lidé na službu stále ještě zvykají. „Každý měsíc zaznamenáváme nárůst transakcí,“ tvrdí Klucová.
Nadšení z cashbacku nepanuje ani na straně obchodníků samých. „Zákazníci tuto službu zatím ve větším měřítku nevyužívají. Lze říci, že její využití je spíše na spodní hranici našeho očekávání,“ říká mediální zástupce společnosti Spar Jan Vávra. Také ředitel komunikace společnosti Ahold Libor Kytýr přiznává, že ani u zákazníků prodejen Albert není zájem nijak velký. „Nakupující k vybrání finanční hotovosti nejčastěji využívají bankomaty,“ uvádí Kytýr. Řetězec Globus začal výběry na pokladně umožňovat až v loňském roce. Proto nechce marketingový ředitel Boris Malý zatím službu hodnotit. „Vzhledem k tomu, že jsme neměli žádnou relevantní zkušenost s podobnou službou, bude pro nás podstatný vývoj a porovnání s předchozím obdobím,“ naznačuje Malý.
Cashback je v Česku momentálně dostupný pro klienty hned několika bank: České spořitelny, Komerční banky, ČSOB, Raiffeisenbank nebo GE Money Bank. S výjimkou prodejen Albert mohou vybírat v obchodech peníze majitelé karet kterékoliv z bank. A to nezávisle na tom, která banka v dotyčném obchodě provozuje platební terminál. A jak poznat, u kterého obchodníka s výběrem hotovosti uspějete? „Vedle log platebních systémů je v každém obchodě s možností výběru hotovosti na pokladně umístěno i logo cashbacku,“ říká mluvčí GE Money Bank Milan Kříž.
Hypermarkety, řetězce i malé obchody
Nejdelší zkušenosti s výběrem peněz v obchodech má Československá obchodní banka (ČSOB). Ta jej zahájila už v roce 2006 v síti prodejen Albert společnosti Ahold, tedy celkem u více než dvou tisíc pokladen. Letos uzavřela dohodu také s řetězci Spar a Globus. Také celková vybraná částka je proto u klientů ČSOB největší. Od spuštění služby si na pokladnách vybrali celkem přes 200 milionů korun. Situace v síti Albert je však oproti jiným řetězcům odlišná. Cashback zde mohou využívat pouze její klienti.
Naproti tomu Česká spořitelna spustila cashback až v létě 2007. Zvolila navíc jinou strategii: nejprve se soustředila na menší obchody. V současnosti má nasmlouváno téměř osm stovek prodejen. „Naším cílem je cashback umožnit hlavně v mimopražských lokalitách a u menších obchodníků, kde tato služba doplní nižší počet bankomatů v daném místě,“ vysvětluje Pavla Langová. Prvním partnerem pro cashback z řad řetězců se pro Českou spořitelnu staly prodejny Interspar až v loňském roce. Menšímu záběru banky odpovídají i menší výběry na straně klientů. Celkovou částku banka neuvádí. Od začátku letošního roku ale podle Langové vybrali majitelé karet od České spořitelny pouze zhruba tři miliony korun.
Jako poslední přišla s nabídkou cashbacku Komerční banka. Ta jej umožnila až v loňském roce v síti hypermarketů Globus. A podobně jako Česká spořitelna uzavírá smlouvy i s menšími obchody. Podle mluvčí Moniky Klucové už počet prodejen, kde si klienti banky mohou vybrat u pokladny peníze, překročil tisícovku. Celkovou vybranou sumu ale banka také nezveřejňuje.
Tři výše zmiňované banky provozují v obchodech, s nimiž spolupracují na cashbacku, vlastní terminály. V jiné situaci jsou však banky, které platební terminály nemají, například GE Money Bank nebo Raiffeisenbank. „Cashback umožňujeme tam, kde jej nabízejí ostatní banky a nemají exkluzivitu na využívání služby. Tedy prakticky všude s výjimkou řetězce Ahold,“ říká mluvčí Raiffeisenbank Tomáš Kofroň. Zúčtování služby je pak stejné jako v případě platby. „Zpracování cashbacku probíhá naprosto stejně jako zpracování jakékoliv jiné transakce na terminálu u obchodníka – tedy prostřednictvím Global Payments Europe a následně autorizačního centra GE Money Bank,“ vysvětluje mluvčí GE Money Bank Milan Kříž. „Klienti tuto službu využívají, i když zájem není nijak výrazný. Od začátku letošního roku se uskutečnilo přes 700 transakcí v objemu 1,1 milionu korun,“ doplňuje Kříž.
Lidé nevybírají, obchodníci cashback chtějí
Přestože o výběry na pokladnách obchodů nejeví lidé prozatím příliš velký zájem, obchodníci o tuto službu stojí. „Zájem o poskytování služby cashback mezi obchodníky je velký, týdně uzavíráme dvě až tři nové smlouvy,“ tvrdí Pavla Langová z České spořitelny. Obchodníci podle ní vnímají cashback často jako přidanou hodnotu k vlastním věrnostním programům a dalším službám. Pokud chce obchodník svým zákazníkům cashback nabídnout, je základní podmínkou platební terminál. Další podmínky a náklady se odvíjejí od toho, která z bank jej provozuje. Například Česká spořitelna nabízí partnerům cashback zdarma. „Obchodní partner neplatí žádnou provizi z částky cashback,“ konstatuje mluvčí Pavla Langová. Žádné poplatky neodvádějí ani obchodníci, kteří používají terminály Komerční banky. ČSOB podmínky smluv nezveřejňuje. Podle mluvčí Denisy Salátkové banka o podmínkách jedná vždy individuálně.
Podmínky se různí i na straně nakupujících. Zatímco ČSOB výběr na pokladně nezpoplatňuje, Komerční banka si účtuje stejný poplatek jako při výběru z bankomatu. GE Money Bank zpoplatňuje výběr pěti korunami, u České spořitelny stojí koruny čtyři. Nejsložitější přístup zvolila Raiffeisenbank. Ta v případě výběru s debetní kartou neúčtuje nic, v případě kreditní karty pak deset korun.