Jedinečnost produktu spočívá v tom, že dokáže provést komplexní kontrolu kvality dříve, než výrobek opustí výrobní linku. To zároveň představuje obrovskou výhodu oproti konkurenci, která se zpravidla zaměřuje na jednotlivé závady. „Umíme naučit stroj, aby byl tím nejlepším kontrolorem kvality ve firmě a zkontroloval celý produkt do A do Z než sjede z výrobní linky. Představte si, že například Hyundai má několik tisíc typů sedaček jen pro jeden typ automobilu. Speciální požadavky každého zákazníka na míru pak nejčastěji kontroluje člověk. Jenže ten má míru úspěšnosti při kontrole mezi 60 a 80 procenty. Naše zařízení přes 99 procent. Umí se s použitím rentgenu, infra nebo termální kamery podívat i dovnitř produktu. Znamená to nejen úsporu ve výrobě, ale také větší spokojenost na straně zákazníka,“ říká spoluzakladatel startupu 24 Vision Martin Cviček.
Firma 24 Vision je na trhu zhruba rok, za tu dobu už ale úspěšně spolupracovala
se společnostmi Hyundai Mobis a Hyundai Transys. Pilotní projekty běží aktuálně
také ve více než třiceti dalších firmách, například ve ŠKODA AUTO, Faurecia nebo
Witte. Vedle toho se jí už nyní daří přes tyto zákazníky proniknout na
zahraniční trhy, především do Německa a Španělska. Potenciální zákazníky má však
prakticky po celém světě a hlavně tam, kde je rozvinutý automobilový průmysl.
V lednu 2020 se s podporou CzechInvestu firma
vydala na technologickou konferenci CES Las Vegas. „Bylo to pro nás strategické
hlavně z hlediska navázání kontaktů po celém světě a zmapování amerického
trhu. Zmínil bych také mentoring, který spočívá v přípravě na
jednotlivé konference – jak si nachystat video nebo jak zaujmout prezentací. S
mentory CzechInvestu jsme pracovali i na strategii prodeje a na základě
konkrétních rad jsme přepracovali naši původní vizi,“ vysvětluje Cviček a
doplňuje: „Vítězství v soutěži CzechInvest Startup Challenge je pro firmu
důležité zejména z hlediska marketingu a nabytí zákazníkovy důvěry.“
Na druhém místě se umístil ekologický startup Ullmanna vyvíjející chytrý stroj na plení, který dokáže zvýšit
produkci bio potravin využitím robotiky a umělé inteligence. Bio farmářům
umožňuje pěstovat plodiny na větší rozloze bez navýšení ruční práce a tradičním
zemědělcům pomáhá snížit množství používaných pesticidů. „Náš chytrý plečkovací
stroj likviduje plevel už v zárodku, a ne když se objeví na povrchu,
zároveň rozpozná pěstovanou plodinu. Zemědělcům
umožňuje snížit množství používané chemie až o 40 procent a biopěstitelům
výrazně rozšířit produkci bez navýšení manuální práce. Za jednu hodinu zvládne
na poli tolik práce, co šedesát lidí. Je určen pro ty, kteří chtějí pěstovat
ekologicky, levně a na velkých výměrách polí,“ přibližuje produkt firmy její
zakladatel Martin Ullmann. V současnosti startup produkt testuje se
zemědělci v Česku, Rakousku, Polsku a na Slovensku na polích
s cukrovou řepou, v budoucnu chce přidávat i další plodiny, například
saláty a dýně.
Třetí místo soutěže agentury CzechInvest obsadil startup Readmio se svojí pohádkovou aplikací, která při předčítání dětem vydává hudební a zvukový doprovod. Jejím cílem je to, aby rodiny opět trávily co nejvíce času spolu. „Dnešní rodiče nemají tolik času číst dětem pravidelně a my jim chceme pomoci. Pokud si stáhnou naši aplikaci, mohou aktuálně vybírat z více než sta pohádek. A seznam neustále rozšiřujeme. Aplikace reaguje na jejich hlas a vydává zvuky, které dokreslují celý příběh, takže z předčítání dělá opravdový zážitek,“ popisuje fungování Readmio její ředitel Ilya Novodvorskiy. Za dobu, co projekt se svým týmem v Česku a na Slovensku letos v létě spustil, si aplikaci stáhlo více než 65 tisíc uživatelů. To vše s minimálními náklady na marketing. „Přirozeně chceme povědomí o naší značce dále rozšiřovat. Pomáhá nám s tím také mentoring a poradenství od CzechInvestu, kde se soustředíme zejména na sales a marketing. V příštím roce plánujeme využít ale i právní poradenství. Účast v soutěži je pro nás otázkou prestiže, respektu a skvělou příležitostí, jak o sobě dát světu vědět,” uzavírá Novodvorskiy.
Cenu
diváků ve facebookovém hlasování získala firma Dronetag
vytvářející bezpečný svět dronů.
Všichni
finalisté, tedy Dronetag, Flowerchecker, Pointee, Readmio, Spacemanic,
Ullmanna, VisionCraft, Promethist.AI, Vím o všem a 24 Vision, se představili
divákům i odborné porotě složené ze zástupců CzechInvestu, soutěže Startup
World Cup & Summit, společností Twisto
a Zásilkovna ve formě krátkého tříminutového pitche, následně ve dvou minutách
odpovídali na dotazy poroty. Ta hodnotila produkt / službu mimo jiné z pohledu
inovativnosti, potenciál růstu, existence reálného problému, který firma řeší,
byznys plánu a vystoupení prezentujícího. Zástupci deseti finalistů se do
užšího výběru dostali z téměř osmdesáti startupů, které v letošním roce prošly
programy CzechInvestu.
„U startupů téměř automaticky počítáme s tím, že mají
globální ambice. V letošním roce jsme přirozeně museli naše programy trošku
upravit, především ty, které se specializují na zahraniční expanzi. Máme ale i
projekt CzechStarter zaměřený na mentoring a poradenské služby, v jehož rámci
naši mentoři radí, jak vypadá krizový management, jak postavit byznys plán a
jak ho upravit podle neočekávaných změn tak, aby to pro firmu bylo stále
rentabilní a aby startupisté využili příležitost ve svůj prospěch. Většina
startupů, které se představily ve finále soutěže, čerpala právě služby tohoto
programu,” říká generální ředitel CzechInvestu Patrik Reichl.
Partnery
letošního ročníku CzechInvest Startup Challenge byly Startup World Cup &
Summit, StartupJobs a Zásilkovna. Hlavním mediálním partnerem byl CzechCrunch,
mediálními partnery pak Roklen24, Tyinternety.cz a CzechStartups.org.