Podnik se restrukturalizuje a hledá partnera
Vysavače, žehličky, fritézy a vařiče – na tyto výrobky chce v budoucnu soustředit své úsilí domácí výrobce malých elektrospotřebičů ETA Hlinsko. „V tomto odvětví chceme v Evropě něco znamenat nejen ve výrobě, ale i ve vývoji, a proto nemůžeme rozmělňovat pozornost příliš širokým výrobním sortimentem, zdůraznil generální ředitel podniku Jiří Král. Logo firmy stále patří k nejznámějším a domácími spotřebiteli vysoko hodnoceným značkám, například ve vysavačích okupuje ETA téměř polovinu trhu a v kuchyňských elektrospotřebičích pětinu. V posledních čtyřech letech však získává stále větší oblibu nekvalitní a velmi levná produkce z východní Asie podporovaná obchodními řetězci. Loni poklesly prodeje výrobků ETA na domácím trhu asi o čtvrtinu a letos v prvním čtvrtletí o 17,5 procenta. Tvrdé změny. Pokles tržeb by sám o sobě nebyl tak tragický, pokud by se ovšem nepropadl hospodářský výsledek do červených čísel. Společnost loni zaznamenala ztrátu pětasedmdesát milionů korun při obratu 2,3 miliardy. O rok dřív byl propad ještě o polovinu hlubší. Management proto v druhé polovině loňského roku přistoupil k zásadní restrukturalizaci. Ta ve firmě probíhala částečně již v minulosti. „Spíše však šlo o jakousi racionalizaci a vytěžování kapacit, kterých měl podnik přebytek, konstatoval Král, který do Hlinska přišel na popud majoritního vlastníka (První investiční) před osmi měsíci. Jediným hmatatelným výsledkem byl pokles počtu zaměstnanců z pěti tisíc v roce 1994 na necelé tři tisíce na počátku loňského roku. Prorůstový program, který představenstvo loni přijalo, vymezil strategické výrobky a určil, jak velký majetek bude nutný k jeho naplnění. Nepotřebný, jako například závody v Litovli a Jablunkově, se začal prodávat. Počet zaměstnanců se zúžil o další tisícovku, tentokrát hlavně o technicko–hospodářské pracovníky. Řídící struktura se zploštila. Podnik původně řídilo jedenáct ředitelů, dnes už jich je jenom pět a všichni jsou noví a poměrně mladí. Vedení chtělo prodat i závod topných tyčí v Hlinsku, ale proces zatím pozastavilo. „Původně jsme situaci vyhodnotili tak, že v tomto oboru nemůžeme v Evropě konkurovat. Závodu klesal nejenom objem výroby, ale propadal se i hospodářský výsledek. V prvním čtvrtletí letošního roku však nastal obrat k zisku, a proto jsme se rozhodli pokračovat v restrukturalizaci. Pokud se během jednoho roku povede závodu získat trh, tak zařadíme topné tyče do strategického sortimentu, objasnil Král. Logistikou k úsporám. Firmu ovšem trápí také zbytečně vysoké náklady na zásoby a rozpracovanou výrobu. Proto se nyní dokončuje procesní analýza pod taktovkou žilinské společnosti Institut průmyslového inženýrství. Výsledkem by měla být efektivnější a úspornější výroba. Budou se totiž zavádět nové výrobní postupy, jež se osvědčily například v automobilovém průmyslu. Analýza bude hotova v červenci, implementace procesů se potáhne rok až dva. Ředitel Král přiznává, že restrukturalizace je dlouhodobý proces. Tvrdí však, že první výsledky přinese již letos. Například produktivita práce měřená tržbami na pracovníka vzrostla v prvním čtvrtletí o 36 procent. Hospodaření by se mělo vymanit z červených čísel, i když zisk okolo pěti milionů korun bude spíše symbolický. Obrat příliš neporoste, zůstane víceméně na loňské úrovni. Pokud se podaří v dalších letech zvýšit výrobu, tak by se už počet zaměstnanců neměl snižovat. „Při procesní analýze se však určitě najdou místa, kde bude zaměstnanost vyšší, než odpovídá standardům konkurence, konstatoval Král. Restrukturalizační procesy by podle plánu měly skončit do roku 2002. Král do boje táh. Protože levná čínská produkce připravila domácího výrobce o značnou část trhu, vykopala ETA válečnou sekyru. „Nemůžeme konkurovat jejich nízkým výrobním nákladům, a proto se chceme soustředit na kvalitu výrobků s vyšší přidanou hodnotou. Nechceme, aby byla značka ETA vnímána vždy jako ta nejlevnější, ale měla by být cenově přijatelná a kvalitní. Pro nejnáročnější zákazníky připravujeme řadu Noblesse se špičkovými parametry a designem, uvedl Král. Dodal, že boj se musí odehrávat hlavně na poli neustálých inovací. Podnik každý rok věnuje na výzkum a vývoj desítky milionů korun, například loni to bylo přes sto milionů a o rok dříve ještě o třetinu více. Oddělení výzkumu a vývoje je v ETA poměrně silné, pracuje v něm na osmdesát lidí. Roman Barylik z velkoobchodní sítě HP Tronic vyjadřuje spokojenost: „Kvalitou šla ETA v poslední době hodně nahoru a její ceny jsou oproti zahraniční konkurenci určitě menší. Inovace samy o sobě však nestačí. Důležité je ctít zákazníka. Management proto posiluje také marketing a služby a hlavně komunikaci se spotřebiteli. Firma však u nyní zavedené specializace nechce zůstat na věčné časy. Po důkladné analýze rozhodla letos uvést na trh výrobky pro značku ETA netradiční. Jsou to sporáky a do budoucna se uvažuje i o myčkách a ledničkách. Vzhůru na Západ. Základní podmínkou efektivity výroby malých elektrospotřebičů je masová produkce, což znamená prodej minimálně čtyř set tisíc kusů v době životnosti výrobku, která například pro vysavače představuje čtyři roky. Tolik zboží však není ETA schopna – i přes poměrně dobré postavení – v Česku udat. Musí proto velkou část produkce exportovat. Loni ETA vyvezla více než polovinu výroby, nejvýznamnějšími odběrateli jsou Německo, Francie, Maďarsko a Slovensko. Jako značka je však ETA známá jen ve východní Evropě. Na západní trhy se tlačí pod jménem zavedených výrobců. „Dostaneme od nich zadání designu a parametrů, ale konstrukce, výroba forem a komponentů včetně montáže se dělá již u nás, vysvětlil generální ředitel. V tomto směru má hlinecký podnik dlouhou tradici. Již před rokem 1990 spolupracoval s Philipsem, jenže ten si koupil závod v Polsku, a před čtyřmi lety proto spolupráci ukončil. Od roku 1992 však podnik spolupracuje s firmou Bosch Siemens, která loni odebrala výrobky za 280 milionů korun a nyní jedná o trojnásobném zvýšení produkce. ETA také již tři roky pracuje pro Rowentu a od loňska pro italskou společnost De Longhi. Zatímco na Západě se snaží ETA posílit své postavení u výrobců, ve východní Evropě od letošního roku útočí přímo na konečné spotřebitele. Usiluje získat zpět částečně ztracené pozice na Slovensku. Proto loni převedla zcela pod svou kontrolu dceřinou společnost ETA Slovakia a vyměnila její management. První vlaštovky již dorazily: tržní podíl vysavačů ETA vzrostl z loňských osmnácti procent na letošních 29. Cílem firmy je získat na Slovensku stejnou pozici jako v Čechách. Podobné společnosti má podnik také v Polsku a v Maďarsku. „Nyní posilujeme postavení také na Ukrajině, v Bělorusku, v Rumunsku, ve Slovinsku a v Bosně a Hercegovině, dodal Král. Kruh se zužuje. První investiční, která v ETA Hlinsko drží přes padesát procent akcií, však bude úspěšnost restrukturalizace měřit jenom výnosem z prodeje svého podílu. A tady začíná pro podnik poměrně schizofrenní situace. Pro majitele je finančně výnosnější prodávat zdravou a stabilizovanou firmu. Jenže podnik se musí udržet na trhu a splácet úvěry, a proto prohlubuje spolupráci se zavedenými značkami. Tím se však ETA vymezuje a zužuje si okruh potenciálních kupců. Navíc segment malých domácích spotřebičů prochází krizí v celé Evropě. V obrovských problémech se zmítá například francouzský Moulinex. Produkční kapacity západoevropských továren jsou často vytíženy jen ze tří pětin. Řada z nich již nakoupila továrny ve východní Evropě či v Asii, kde jsou náklady nižší. A je otázkou, zda lze očekávat obrat tohoto trendu. I přes překážky však představitelé ETA vedou jednání s možnými kupci. „Je pravděpodobné, že do roku 2001 vstoupíme se silným partnerem za zády, uvedl Král.