VZDĚLÁVÁNÍ Jednou z možností, jak si zajistit dostatek kvalifikovaných odborníků, je vlastní systém vzdělávání. Na společné výchově potenciálních zaměstnanců například již rok spolupracují společnosti Škoda a Robert Bosch. Automobilový průmysl sice táhne českou ekonomiku, ale patří zároveň mezi obory nejvíce ohrožené nedostatkem kvalifikovaných odborníků.
VZDĚLÁVÁNÍ Jednou z možností, jak si zajistit dostatek kvalifikovaných odborníků, je vlastní systém vzdělávání. Na společné výchově potenciálních zaměstnanců například již rok spolupracují společnosti Škoda a Robert Bosch.
Automobilový průmysl sice táhne českou ekonomiku, ale patří zároveň mezi obory nejvíce ohrožené nedostatkem kvalifikovaných odborníků. I když ani mezi vysokoškolsky vzdělanými pracovníky, zejména ve vývoji, není situace na trhu zrovna růžová, v opravnách je to ještě horší. Servis nových aut totiž vyžaduje znalost stále složitějších diagnostických přístrojů. „Nedostatek odborníků může být brzy vážným problémem,“ míní Martin Zettl, reprezentant firmy Robert Bosch. Právě proto se společnosti Škoda Auto a Robert Bosch dohodly na spolupráci při vychovávání nových odborníků.
ŠKOLENÍ PRO PEDAGOGY Během následujících tří let obě firmy v rámci šestitýdenních seminářů vyškolí 28 lektorů ze 14 odborných škol, ti se pak stanou školiteli dalších pedagogů ve svých regionech. A ti své zkušenosti předají budoucím automechanikům. Pedagogové se budou školit v novém školicím středisku Bosch, které sídlí v Praze na Libuši. „Dorost, který by měl aktuální odborné znalosti, na českém trhu chybí. Nám pak trvá minimálně tři roky, než si odborníky v konkrétním oboru sami vyškolíme. Přístroje naší firmy jsou navíc univerzální, takže informace, které vyškolení odborníci získají, je nelimitují v jejich uplatňování,“ tvrdí Werner Kirsch, vedoucí servisních služeb společnosti Robert Bosch. POUZE SLOVA CHVÁLY
Účastníci již zahájeného projektu školení si systém pochvalují. „Vítám každé nové školení a snažím se jich absolvovat co nejvíce. Vývoj jde rychle dopředu a vždy se dozvím něco nového. Je lepší vyzkoušet si novinky při praktické práci,“ říká Jan Vrána ze Střední školy - Centra odborné přípravy technické v Kroměříži.
„Dříve nám vystačila jen sada klíčů, dnes je to nepatrný zlomek z celé činnosti. Aby se mohlo auto úspěšně opravit, potřebujete k tomu kvalitní diagnostiku a musíte ji umět ovládat,“ dodává další z pedagogů Ján Lacko.
SPOLUPRÁCE SE VYPLATÍ Spolupráce se školami se průmyslovým firmám může vyplatit i z jiného hlediska. Mladí lidé mají většinou dobré nápady a často přijdou na netradiční způsob řešení, který otevírá výrobci nové možnosti. Řada firem má své projekty zaměřené na vyhledávání mladých talentovaných lidí. V tomto směru se ale firmy zaměřují hlavně na vysokoškoláky. Například dohoda strojírenského holdingu Vítkovice s ostravskou Vysokou školou báňskou nabízí studentům praxi přímo ve firmě, vybrané úspěšné absolventy firma zaměstná. Univerzitě přináší spolupráce zvýšení prestiže absolventů strojních oborů. „Zároveň je to šance pro další zkvalitnění přípravy studentů fakulty, aby co nejvíce vyhovovala potřebám plánovaného rozsáhlého rozvoje Vítkovic i dalších strojírenských firem v regionu,“ říká děkan strojní fakulty Petr Horyl. POMÁHÁ I PODNIKOVÉ VZDĚLÁVÁNÍ
Dalším řešením, jak pro firmu zajistit dostatek kvalifikovaných pracovníků, jsou různé formy podnikového vzdělávání zaměstnanců. To funguje v řadě firem, jmenovat je možné například již zmíněnou firmu Škoda Auto. „Poskytujeme poměrně vysokou jistotu zaměstnání a profesní perspektivy. Za to také něco požadujeme -například i vůli stále se vzdělávat,“ říká personální šéf automobilky Martin Jahn.
Perspektivně uvažující firma prý nemůže spoléhat na to, že jí pracovníky s potřebnou moderní kvalifikací vychová stát, musí se starat sama. Škoda Auto ročně dává na školení zaměstnanců 200 milionů korun. Loni nově zavedla programy pro management a zahájila e-learning. Vedle učňovských středisek provozuje i vlastní vysokou školu.
Právě v oblasti vzdělání se projevuje odpovědnost velké firmy. Škoda Auto totiž nepřipravuje specialisty jen pro sebe. Loni 97 absolventů vysoké školy získalo titul bakalář, přitom jen necelá polovina z nich nastoupila do automobilky. Třetina pokračuje ve studiu na dalších vysokých školách, další absolventy zaměstnaly jiné firmy. *
V BUDOUCNU NEJMÉNĚ ŽÁDANÉ PROFESE
ekonom, účetní, sekretářka, asistentka
švadlena, šička, pletař, krejčí
chovatel hospodářských zvířat, pěstitel
Pramen: Jihočeská společnost pro rozvoj lidských zdrojů