Menu Zavřít

Vydařený sourozenec

29. 4. 2008
Autor: Euro.cz

Výběr nejlepšího ze dvou kultur nabízí výjimečné svezení

Vezměte pořádně velký hrnec, dejte do něj Mitsubishi Outlander bez karoserie a motoru, přidejte diesel z produkce spolupráce koncernu PSA s Fordem a zajímavě poskládaný plechový háv s čelní maskou s logem Citroën. Pokud budete tuto směs vařit na Dálném východě, z hrnce vyjede c-crossser. Když se stejná příprava zopakuje s logem Peugeotu, získáte pro změnu Peugeot 4007.
Japonský nápad ušetřit na vývoji stojí za vznikem rodinky tří sourozenců, outlanderu, 4007 a c-crosseru.
Z hlediska designu je c-crosser ze zmíněné trojice nejpovedenější. Outlander vyznívá poněkud obyčejným všedním dojmem, 4007 jeden kolega vzhledem k jeho čelní masce nazval velrybou na lovu. C-crosser je ale velmi elegantní auto oděné do křivek karoserie navržené s rozvahou a důvtipem. Tvary c-crosseru budou stárnout jen velmi pomalu.
Interiér vozu nese zřejmé japonské rysy. Designově vcelku zajímavý vnitřek kazí pouze tvrdé plasty, do kladných bodů hodnocení převažují velmi pohodlné sedačky s dobrým bočním vedením a skvělá ergonomie ovládání vozu.
Pod povrchem interiéru zůstává s převahou japonská technika. Citroën má pouze jiné nastavení tlumičů. Výsledkem je velmi stabilní auto bez snahy naklánět se v zatáčkách, což v dané kategorii není zrovna běžné. Vůz přesto žehlí nerovnosti jako sedan vyšší třídy. Celkově se chová mírně nedotáčivě, což je ale jev lehce regulovatelný ubráním plynu, po nemž se vůz rychle srovná do požadované stopy. Oproti ostatním citroënům má c-crosser v nabídce zajímavější řízení. Těžko se dá sice označit za komunikativní, ale vzhledem ke standardu značky jde o velký krok dopředu. C-crosser také, bez ohledu na své převážně silniční geny, nabízí překvapivě propracovaný pohon všech čtyř kol. Na silnici auto pohání pouze přední náprava, mimo ni je možné zvolit ze dvou režimů pohonu čtyř kol. Posunutím ovladače do polohy 4WD začne řídicí jednotka posílat část výkonu na zadní kola. Hodnota není pevně nastavená, počítač podíl síly určuje na základě několika parametrů, například stlačení plynu, polohy volantu, rychlosti… Druhá poloha, označená 4WD Lock, slouží ke zmatení nepřítele. Nejde totiž o klasický zámek hnací síly do poměru jedna ku jedné, pouze řídicí jednotka začne na zadní kola posílat o polovinu větší porci točivého momentu. Papírové parametry c-crosseru by naznačovaly, že se auto dokáže porvat i s drsnějším terénem: světlá výška 174 milimetrů a nájezdové úhly přes dvacet stupňů vepředu i vzadu. Karoserie postrádá tu správnou terénní tuhost, navíc chybějí uzávěry diferenciálů.
Největším rozdílem mezi původním outlanderem a c-croseerem je motor. Japonci do vozu montovali dříve agregát od koncernu VW o objemu dvou litrů, jenže na bezmála dvoutunové auto nestačil. Francouzi sáhli po osvědčeném motoru ze společné dílny koncernů Ford a PSA, a byla to dobrá volba. Mezi oběma jednotkami není téměř rozdíl ve výkonu, ovšem vyšší objem druhé jmenované je zodpovědný za podstatně vyšší točivý moment, a tím pádem daleko komfortnější svezení, o vteřinu rychlejší sprint z nuly na stovku a dostatečnou rezervu pro bezpečné předjíždění.
Slušná dynamika motoru maskuje skutečné rozměry vozu, svižné jízdě napomáhá i dobře odstupňovaná šestistupňová převodovka.
Citroën C-Crosser nabízí svezení pro sedm osob, z toho dvě sedadla ve třetí řadě jsou vhodná maximálně pro děti. A jak se skvěle sklápí druhá řada jedním zatažením za madlo sedadla, tak je ta třetí dostupná dosti komplikovaně. Navíc použití zadních sedaček dramaticky zmenší kufr vozu, a to až na necelých dvě stě litrů.
Citroën si je kvalit c-crosseru dobře vědom. Přestože není u značky zvykem, aby ceny jejích vozů začínaly u milionu korun, v tomto případě jde o určitě adekvátní cenu.

Specifikace
Cena: 1 119 000 Kč
Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Výkon: 115 kW
Objem: 2179 cm 3
Zrychlení 9,9 s
Max. rychlost: 200 km/hod.
Spotřeba: 9,6-6-7,3

Klady
obratnost
systém pohonu všech kol
kultivovaný motor
přesná převodovka
široká základní výbava
design

bitcoin_skoleni

Zápory
tvrdé plasty v interiéru
rezervní kolo pod vozem
vysoká cena

  • Našli jste v článku chybu?