Obvykle se rozdělují do několika základních skupin (vydavatelé doplňkových médií prominou): televize, rozhlas, deníky, magazíny, internet, outdoor. Zmíníme se o trendech a stavu podnikaní v České republice v některých z nich.
Foto: Profimedia.cz
Televize
Televize vykazují, na rozdíl od tiskových médií, stálou sledovanost ovlivněnou tradičně jen sezonně (v zimě čas strávený u televize stoupá, v létě naopak klesá). Významnějším trendem je de facto pouze poměrně výrazný přesun diváků z masových kanálů na tematické a specializované stanice. Velké TV společnosti se tento trend snaží zachytit rozjezdem přidružených stanic typu Nova Cinema, Prima Love a podobně.
Zdroj: Media projekt / Kantar Media / OMD / Médea
Komerční televize jsou financovány jen z reklamního vysílaní. Česká televize má příjem přes 5 miliard korun z povinných koncesionářských poplatků. Podle oficiálních ceníkových dat společnosti Kantar dosáhly tržby televizí vrcholu v roce 2009, kdy ceníková hodnota reklamy v televizích činila 28 miliard korun. Nicméně tato data jsou mnohdy zavádějící, protože nezahrnují žádné slevy nebo pobídky. Mnohá vydavatelství přitom právě na vysokých tabulkových cenách a následných slevách postavila svoji obchodní politiku. Nový Profit sestavil vlastní odhad, který ale nebude daleko od reality. Odhadujeme, že čisté fakturované příjmy, tedy fakturované tržby, televizí za rok 2009 a 2010 představovaly devět miliard. Není tedy patrný příliš velký výkyv.
Deníky
U deníků je situace odlišná, než je tomu u televizí. Od roku 2007 došlo k výraznému odlivu čtenářů. V roce 2007 byla čtenost všech deníků více než 2,55 milionu čtenářů denně, v roce 2010 se ale pohybovala už jen okolo dvou milionů čtenářů denně. Důvodem je nepochybně přesouvání obsahů deníků na web, zejména jejich zpravodajských částí, a také změna přístupu mladších lidí ke konzumaci médií obecně. Deníky čte mladší generace jednoduše méně, přičemž tento trend je trvalý.
Deníky podléhají silným sezonním výkyvům také z hlediska inzerce: na začátku roku a v létě je zájem zadavatelů o reklamu v tisku menší.
Zdroj: Media projekt / Kantar Media / OMD / Médea
Celkové tržby z reklamy ve všech denících odhadla agentura Kantar na devět miliard v roce 2007 a 2008 a na osm miliard v roce 2009 a 2010. Odhad čistých příjmů je podle nového Profitu spíše čtyři miliardy v roce 2007 a 2008 a dvě miliardy v roce 2009 a 2010.
Internet
Internet je uváděn jako hlavni strůjce otřesu ve struktuře a velikosti čtenářské základny tradičních médií. Problémem hodnocení internetu z pohledu podnikatelského oboru je, že neexistují data, která by monitorovala příjmy z inzerce. Jsou totiž monitorována data jen z takzvané bannerové, tedy tradiční internetové reklamy. V posledních letech se ale zájem inzerentů soustředí spíše na netradiční formy reklamy, například PPC systém. Celkové tržby tradiční bannerové reklamy v internetu odhaduje nový Profit na čtyři miliardy korun.
Zdroj: Media projekt / Kantar Media / OMD / Médea