… a začal hledat investora. Král Armani chce zase ořezat divoké výhonky kolem módy. Jaká bude, až svět procitne z recese?
Sotva před měsícem mě Roberto Cavalli ještě přivítal s tím, že na módu neprší, a nyní už byl chtě nechtě nucen neuspořádat přehlídku Justa Cavalliho. Proč? Protože zkrachoval textilní koncern Ittierre, a to může znamenat konec nejen pro Robertovu druhou linii, nýbrž i pro věhlasný módní dům Gianfranco Ferré. Ministr hospodářství Claudio Scaloja začátkem minulého týdne spěšně prohlásil, že vláda záhy poskytne textilnímu průmyslu pomocný balíček. Toto důležité průmyslové odvětví postonávalo už před krizí, pociťovalo vliv globalizace, ale od nástupu krize poklesly objednávky v průměru o dalších 30 až 60 procent. Zmiňovaný Ittierre Holding, který už půldruhého měsíce spravuje konkurzní rada jmenovaná vládou a jehož akcie byly staženy z milánské burzy, není ojedinělý případ. Pád koncernu, jehož velikost vydá na jednu říši, předcházely krachy mnoha menších firem.
Po takto vyladěné předehře znamenalo velký úspěch už to, že velká část týdnu módy v Milánu proběhla skvěle a hladce. Hluk světa zůstal na půlhodinu venku, jako například u Armaniho, kde přesná, profesionální organizace, barvy, publikum a napětí už div nesoupeřily se zážitkem večera stráveného v divadle. Předváděné šaty, kabáty a materiály se spíše pohybovaly na půdě bezpečných a vyzkoušených představ. Krátké šedivé a černé sukně s topy, které vyvolávaly dojem třicátých let, občas boa z pštrosího peří, a to všechno doplněno tmavě šedivými, černými vlněnými podkolenkami.
Jestliže Armani sestavil svou prezentaci z tradičních prvků, tím svěžejším a barvitějším dojmem působila kolekce značky Dolce & Gabbana. Člověku hned zlepšily náladu šaty s širokou sukní a černo-bílým imprimé s podobiznou Marilyn Monroeové anebo top s obrázkem Marie Callasové. Chuť experimentovat byla dobře vidět na kožichu fuchsiové barvy, byl šik a velice nápaditý, anebo na jiném kožichu, inspirovaném popovou kulturou, který měl rovněž barvu fuchsie a rukávy byly z kozí kožešiny. Obě kreace odměnil neutuchající potlesk.
Pro originalitu nemusela nikam chodit ani Miuccia Prada, která tentokrát oblékla své modelky do kožených holínek sahajících až po stehna a látkových šortek pod tlustými, ale hluboce dekoltovanými svetry. Holínky napodobovaly gumovou obuv sportovních rybářů a koženými podvazky se po obou stranách připínaly k opasku. U šatů i svetrů dominovala červená.
Cavalli letos oblékl své manekýnky celé do černého. Ani stopy u nich nebylo po romantickém dojmu, jemuž jsme přivykli v posledních letech. „Je to rock a je to sexy, ostatně vyhlásil jsem krizi válku,“ prohlásil energicky Cavalli. Nejlépe to dokazuje to, že jakmile s manželkou sestoupili z pódia a děkovali za potlesk, s nápadnou srdečností se zdravili se svým novým obchodním partnerem, s předsedou investičního fondu Clessidra, který se stal dvacetiprocentním podílníkem na vlastnictví jejich módního domu. Podle předpovědí italských finančních kruhů je tento proces vlastně nevyhnutelný. Módní firmy zvyklé na vysoké zisky se musejí ohlížet po strategických partnerech, aby přežily změny vyvolané krizí.
Příjemná byla výzva Liny Sotisové, veteránky žurnalistiky zabývající se módou, jež zazněla druhý přehlídkový den: „Dneska odpoledne ve tři hodiny budou všichni vědět, kde je jejich místo! Ve tři hodiny pořádá přehlídku Ferré a my tam půjdeme, protože přátelé jsou zapotřebí nejvíce, když je zle!“ Takto dům s velkou minulostí navzdory krachu svého majitele, Ittierre Holdingu, a s budoucností, která neslibuje mnoho dobrého, i letos mohl předvádět s velkým úspěchem svou moderní a žensky elegantní kolekci. Odborníci a publikum netleskali jenom jejich odvaze, nýbrž také bravuře dvou mladých návrhářů, s níž se odvážili sáhnout po těžkých a náročných klasických tématech, jako jsou vzdušné šaty z organdy, ušité ve velkém stylu, anebo bílá halenka a efektně uvázané hedvábné stuhy. O budoucnosti značky Ferré se jedná dále a vedení firmy, která se dostala do potíží, zatím nekomentovalo nabídku 140 milionů eur, kterou dostalo od investičního fondu CCP už v polovině února.
Vedle velikánů se k první linii obrovskými kroky přiblížili Missoni, Ferragamo a Fendi. Každý z nich obohatil ruch týdne módy o jinou barvu a citové pojetí a vydobyli si také uznání odborníků. Dsquared, který se dnes už rovněž umísťuje poblíž velikánů, překvapil diváky puberťačkami převzatými z televizního seriálu Gossip girl, které chodí na disco, pořádají ve škole mejdany, pomlouvají a intrikují.
Ve srovnání s loňskem byly kulisy poněkud skromnější, ale hvězdy na červeném koberci nechyběly ani letos. Rozmanité pořady zpestřily Eva Mendesová, Orlando Bloom, Naomi Wattsová, Scarlet Johanssonová, Claudia Schifferová a Eva Herzigová. Na večírku Roberta Cavalliho byla servírována typická toskánská jídla s vínem, které bylo vypěstováno u Cavalliho, později se objevila také vodka, rovněž s vinětou návrháře. Podle zlých jazyků příště už i toskánské slunce vyjde s jeho jménem. Stefano Dolce si sice stěžoval, že v jejich milánském obchodě poklesl počet návštěvníků o dvacet procent, ale nikdy by se nezřekl účasti hvězd. Podle něho to může mít smysl leda tehdy, když se nic nebude ubírat, protože to pak už móda není tou pravou módou, o luxusu ani nemluvě.
Na tiskové konferenci Armaniho si celý sál plný novinářek pozorně zaznamenával slova krále Giorgia: „Je na čase, abychom ořezali tu spoustu divokých výhonků kolem módy,“ prohlásil. „Nadace, výstavy, podkuřování sami sobě. Když ženy vejdou do obchodu, rády by si koupily hezké věci v ceně určené kvalitou. Je to úplně prosté!“ A tak móda zatím krizi vzdoruje a příští září vyjde najevo, s jakým úspěchem.