Menu Zavřít

Vyhledávač čehokoli

17. 2. 2006
Autor: Euro.cz

V čele jsou Google a Yahoo, houf nováčků však nabízí nové způsoby vyhledávání informací

Ron Conway se trefil do černého, když se stal jedním z prvních investorů společnosti Google. Nemá ale smysl ho přesvědčovat, že vyhledávací gigant má na tenhle obor patent. Jistě, některé odhady uvádějí, že Google zpracovává téměř dvě třetiny veškerých internetových dotazů na světě. Rovněž investuje každoročně půl miliardy dolarů do výzkumu a vývoje a získává špičkové odborníky z vědeckovýzkumných pracovišť při univerzitách. Conway je ale přesvědčen o tom, že některé z nejzajímavějších inovací ve vyhledávání brzy vzejdou ze společností, které neponesou název Google, popřípadě Yahoo! či Microsoft. V posledních dvou letech na tuhle kartu sází hodně vysoko, investuje do téměř dvou tuctů začínajících firem. „Vyhledávání je dnes ještě v plenkách,“ svěřuje se ostřílený investor ze Silicon Valley, „dnes je možná na deseti procentech svého potenciálu.“
Conway není v žádném případě sám. Na lukrativní oblast internetového hledání se sneslo celé hejno začínajících firem. V loňském roce bylo do sedmačtyřiceti vyhledávacích projektů investováno 263 milionů dolarů venture kapitálu, vysvětluje analytik Dow Jones ze společnosti VentureOne. Údaje rovnoměrně rostou od roku 2002, kdy bylo do devíti nastupujících firem investováno 58 milionů dolarů. „Je šokující vystoupit tak rychle ze stínu na slunce, jako se to stalo nám,“ svěřuje se Bradley J. Horowitz, ředitel divize technologického vývoje společnosti Yahoo.
Boom mezi nováčky napovídá, že se blíží technologická renesance, což by mohlo uživatelům internetu přinést velké změny. Zatímco Google a další obři jsou zřejmě pevně svázáni s aktuálním paradigmatem – napiš slovo do rámečku a dostaneš seznam deseti modrých odkazů – nováčci si mohou dovolit riskovat. Protože nemají zákazníky, které by si mohli znepřátelit, mají čas si znovu všechno promyslet, od vyhledávacího rozhraní po pravidla užívaná pro získání informace.
Výsledkem bude pravděpodobně něco docela jiného než jediné všudypřítomné vyhledávací okénko, něco jiného než odskočit si automaticky na Google vyhledat informaci z webu. Lidé budou místo toho moci použít několik odlišných vyhledávačů ušitých na míru konkrétním úkolům. Jeden by se mohl specializovat na příspěvky do blogů, další na videoklipy, třetí na všeobecné informace. Tenhle posun by mohl připomínat vývoj televize; od světa, kterému dominovaly tři velké sítě, k síti jediné se stovkami kabelových kanálů specializovaných na nejrůznější témata od vaření až po historii. „Lidé hledají cílené, konkrétní informace, to však vyhledávače nedokážou nabídnout,“ říká Michael Yang, generální ředitel společnosti Become.com, vyhledávače zaměřeného na internetové nakupování.
Několik začínajících firem se pokouší dostat předním vyhledávačům na kobylku. Společnosti, jako jsou Google a Yahoo!, věnovaly celé roky a miliardy dolarů na vytvoření mocných strojů vybavených matematickými algoritmy, které propírají, prověřují a třídí miliardy internetových stránek na pokyn jediného kliknutí myši. Jedná se o mistrovský technologický kousek, který dokonce ani movitý Microsoft nedokáže snadno zopakovat. Ale nováčci nalézají v trhlinách větších vyhledávačů spousty příležitostí.
Řada jejich inovací by mohla docela dobře skončit v kapsách Googlu nebo Yahoo!, které se nákupu slibných začátečníků nikterak nebrání. Jen za poslední dva měsíce MSN patřící Microsoftu, Yahoo! i America Online pohltily každý nějakého začátečníka zabývajícího se vyhledávači, aby si vylepšily své technologické portfolio. Ačkoliv ceny nebyly oznámeny, dle informací investorů se prodeje často pohybovaly v rozsahu deseti až padesáti milionů dolarů. Conway se domnívá, že „tři čtvrtiny společností na poli vyhledávačů bude buď pohlceno, nebo ze hry vypadne“.
Nebezpečí spadnutí do druhé skupiny číhá všude, roste zejména s přívalem nováčků. Slibné podniky chtějí upoutat pozornost případných zájemců o koupi. Přesto by se Google i Yahoo! mohly jedním či dvěma výzkumnými projekty jednoduše nechat inspirovat, a zničit tak možné šance několika podnikatelů.

Deficit talentů.

Není to jediná výzva, kterou velcí hráči nováčkům předkládají. Jak to vidí univerzitní profesoři od Washingtonu po Stanford, nenasytná chuť Googlu po technologických expertech probrala horní vrstvy mnohých závěrečných ročníků v prestižních oborech výpočetní techniky. Když už Google nového zaměstnance nenajde, Yahoo a Microsoft většinou vysbírají zbytky. Nedostatek talentů, který je toho důsledkem, již zhatil řadu velkých plánů. Například Conway doufal, že pro nováčky uvede do života byznysinkubátor, Evergreen Innovations. Měl v plánu dát dohromady tři týmy po pěti inženýrech, kteří by slibné společnosti vypiplali. Poté, co se usilovně snažil tyto odborníky najmout, ale celou akci stornoval, aby se mohl soustředit na plánování výnosnějších investic.
Navzdory rizikům je však příležitostí dostatek. Řada nově vznikajících firem je například přesvědčena, že metody, které jsou používané v tomto odvětví pro vyhledání stránek s obsahem co nejvíce odpovídajícím zadání, jsou zralé pro upgrade. Google před sedmi lety přišel s velkou novinkou, analyzoval totiž odkazy související s příslušnými stránkami. Kromě jiných faktorů vymezil, že čím více stránek na vaši stránku odkazuje, tím je vaše stránka důležitější.
Dnes se řada začínajících firem pokouší pro získání relevantnějších informací zapracovat do počítačových algoritmů lidské preference. Například pro někoho, kdo hledá ve svém okolí nejbližší obchod s jízdními koly, může být užitečné znát stránku obchodu, na kterou si místní lidé nejčastěji dávají záložku, nebo tu, kterou nejvíce doporučují. „Je zajímavé, když se lidské znalosti začínají propojovat s algoritmy vyhledávání,“ vysvětluje David Hayden, generální ředitel nově se rozvíjející společnosti Jeteye Technologies.
Takový „sociální průzkum“ byl důvodem nedávné skvělé akvizice Yahoo!. Loni společnost ulovila minimálně pět nových firem zabývajících se vytvářením obsahu stránek náležejících internetovým společenstvím. „Věříme, že prostřednictvím lidí dospějeme ke kvalitnějšímu vyhledávání,“ tvrdí Bradley Horowitz z Yahoo!.
Nováčci v oboru vyhledávačů věří, že to není jediný způsob, kterým lze vyhledávání stránek vylepšit. Mnozí jsou přesvědčeni, že odpověď přijde v podobě specializovaných stránek. Zatímco Google a Yahoo! osvědčily své schopnosti ve filtrování miliard dokumentů, jehož výsledkem je nakonec soupis příslušných výsledků, tento přístup se příliš neosvědčil v úzkých odvětvích, kterými jsou například nakupování, nemovitosti nebo zdraví. Proč? Stroje opravdu nemohou tušit, o co uživateli jde, když klepne po zadání jednoho či dvou slov na klávesu enter. Pokud lidé navštíví Google a napíší „Xbox“, možná hledají stránku Xbox Addict, seznam počítačových her, nebo se jen pokoušejí koupit novou herní konzoli. Ale člověk, který zadá podobný dotaz v nákupním vyhledávači, již svůj úmysl vyjádřil.
Velké společnosti vytvářejí své vlastní stroje pro příslušné niky, jejich technická výkonnost ale nemusí být přenosná. Informace, jako jsou aktualizované pracovní nabídky nebo katalogy nemovitostí, existují pouze dočasně a sotva jsou k mání někde jinde na síti. Protože další stránky se, řekněme, s krátkodobě přístupnou pracovní nabídkou běžně nepropojují, technické výhody velkých vyhledávačů tu zřejmě nebudou rozhodující. Kromě toho nové firmy budou vstřícněji vnímány spíše v oborech typu tříděné inzerce, kde mají data podobu zlata, a Google tu je chápán jako hrozba. „Důležitými informacemi mohou být obrázky, katalogové informace, čerstvost dat nebo podrobné informace o výrobku,“ upřesňuje Theresia Gouw Ranzetta, výkonná partnerka venture kapitálové firmy Accel Partners a příznivkyně stránky s nemovitostmi Trulia.com. „K analýze webových odkazů se nepropůjčí.“
Žádná z těchto okolností však nenaznačuje, že by se Google vzdával. Konečně sledujte sami, jak Google a jeho soupeři zachytí mnoho čerstvých nadějných firem. Ale nové tváře na scéně, které téměř nemají co ztratit a které disponují perfektním technickým zázemím, pravděpodobně vyvolají významnou změnu daného odvětví a způsobů, jimiž my všichni na internetu vyhledáváme informace.

MM25_AI

Honba za zítřkem Pobízeni úspěchem Googlu hrnou se podnikatelé do projektů kolem vyhledávačů.
V roce 2005 nové americké firmy vytěžily z tohoto oboru 263 milionů dolarů, to je o 38 procent více než v roce přecházejícím.

  • SOCIÁLNÍ PRŮZKUM: Google získává výsledky hledání pomocí matematických vzorců. Co kdyby se místo nich použili lidé? Desítky nováčků,včetně Jeteye a Kaboodle využívají pro získání kvalitnějších výsledků historii dřívějších hledání.
  • MÍSTNÍ HLEDÁNÍ: Zatímco půl milionu malých podniků propaguje svoje služby pomocí reklamy na vyhledávačích, miliony dalších stále používají Zlaté stránky. Jeden z důvodů: reklamu na internetu je obtížné zacílit na jedno město nebo okres. Nové firmy, například MerchantCircle, se pokoušejí tenhle problém vyřešit.
  • PRAVIDLO OBCHODNÍCH NIK: Vyhledání digitálního fotoaparátu je něco zcela jiného než, řekněme, pátrání po historii trestu smrti. Úzce zaměřené oborové hledání těží z technologie ušité na míru konkrétnímu zadání. Tato skutečnost inspirovala nové tváře na scéně, například portál pro obchodování s nemovitostmi Trulia.com či nákupní vyhledávač Become.com.

Copyrighted 2006 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

  • Našli jste v článku chybu?