Firmy by si měly vytipovat studenta a zajistit ho jako svého zaměstnance již na vysoké škole
Vysokoškolské vzdělání se v posledních letech stalo jedním ze stěžejních požadavků pro uchazeče o střední, a dokonce i nižší manažerské pozice. Na tuto poptávku reaguje nejen státní, ale i soukromé vysoké školství v České republice. Jako jedna z cest pro zvyšování efektivity výuky v praxi se proto nabízí aktivní spolupráce vysokých škol a dalších subjektů – státní správy, personálních agentur a komerčních organizací.
Personální agentury
Některé studijní obory mají na trhu práce vyšší vnímanou hodnotu než ostatní. Na žebříčcích popularity se umísťují nejvýše informační technologie a ekonomické a marketingové obory. Populární je také právo, ať už se specializuje na oblast podnikání nebo na státní správu a samosprávu. O studenty, kteří úspěšně absolvují vysokou školu v některém z těchto oborů, mají proto velký zájem různé komerční organizace i personální agentury. Absolventi si tak mohou vybírat z mnoha nabídek pracovních míst.
Tato spolupráce se většinou omezuje na zveřejnění pracovních nabídek na školním internetovém portálu nebo na úřední desce. V konečném důsledku to však přináší malý nebo vůbec žádný efekt. Personální agentury si totiž dosud neuvědomily, že touto cestou získají pozornost studentů jen v omezené míře. V době, kdy si absolvent může vybírat z mnoha nabídek a ví, že je o něho zájem, by měly tyto agentury zvolit jiný, mnohem osobnější přístup než jen statickou komunikaci ve formě zveřejnění pracovních míst. Přitom se jim nabízí mnoho oblastí pro aktivní spolupráci s budoucím absolventem již během studia.
Komerční sféra
V komerční oblasti existují dvě možnosti spolupráce. Nikoli všichni si dnes uvědomují, že vysoká škola může komerční organizaci mnoho nabídnout. Od školení a kurzů dle potřeb firem přes návrhy komplexních plánů podnikového vzdělávání, zpracování posudků a přípravy odborných studií až po zakázkový výzkum, vývoj a testování firemních produktů. Komerční organizace se naopak mohou stát odbornými garanty některých předmětů, provádět pro studenty mezinárodně uznávané profesní kurzy, poskytovat moderní techniku k výuce a v neposlední řadě spolupracovat v oblasti marketingu a PR. Mohou například společně vydávat tiskové zprávy a případové studie, účastnit se odborných konferencí a mnoha dalších aktivit prospěšných pro obě strany.
Navzdory všem těmto aktivitám se však zatím příliš nedaří aktivně pracovat na přípravě studentů, tedy možných budoucích zaměstnanců firem. Dobrým řešením se zdají různé přípravné tréninkové programy. Největším problémem je určitá neschopnost či nepřipravenost firem přenést tyto programy do školního prostředí a vytipovat si a připoutat budoucího zaměstnance již při studiu. Právě tato forma však má největší šanci na úspěch.
Státní správa
Významný potenciál, který zatím mnoho škol podceňuje, skýtá spolupráce se státní správou a regionální samosprávou. Ideálním partnerem je v tomto případě pro školu úřad, v jehož spádové oblasti působí. Spolupráce může být prospěšná nejen škole a úřadu, ale i občanům v dané lokalitě. Příkladem mohou být různé granty. Například na nekomerční školení seniorů, kterým si zvyšují počítačovou gramotnost, do něhož však dnes investuje prostředky jen málo komerčních podniků. I úřad však může z této spolupráce s vysokou školou těžit při provádění vlastních projektů. Ať už jde o tvorbu projektové dokumentace, projekt eGovernment, různá školení pracovníků, provádění posudků a tak dále.
Je třeba si uvědomit, že jakákoli forma spolupráce s nějakou organizací by měla mít jednoho jmenovatele – zvýšení péče o společnou oblast zájmu. A tou není nikdo jiný než dnešní student a zítřejší úspěšný zaměstnanec.