Akvizice
V současné době, jež se vyznačuje zhoršenou dostupností úvěrového financování, se vede mnoho jednání o kapitálovém vstupu finančně silných investorů do českých společností. Společníci často přicházejí o prémii ke kupní ceně, protože společnosti nejsou na akvizici dostatečně připravené.
Akvizici společnosti lze přirovnat ke koupi starého automobilu. Je zřejmé, že koupě automobilu od autorizovaného prodejce se servisní knížkou a zárukou je atraktivnější než od neznámého prodejce s duplikátem technického průkazu.
Příprava
Před akvizicí společnosti prověřuje obezřetný investor v rámci „due diligence“ ekonomický a právní stav společnosti. Snahou investora je minimalizovat riziko, že po akvizici vyjdou najevo neznámé právní vady. Šetření investora však často odhalí zásadní právní nedostatky. Společnost nemívá v pořádku stanovy či věcná břemena potřebná k užívání příjezdových komunikací, haly výrobního areálu nebývají ani zkolaudované, ani zapsané v katastru nemovitostí, obchodní smlouva s hlavním dodavatelem není z formálních důvodů platná a tak dále. Tato zjištění mají zásadní vliv na výši ceny, kterou bude kupující ochoten zaplatit.
Většinu těchto nedostatků by přitom bylo možné předem odstranit. Z hlediska vyjednávací pozice prodávajícího však není nic horšího než snaha řešit tyto vady až na základě zjištění kupujícího.
Úspěšnost prodeje závisí na pečlivé předchozí přípravě. Prodávaná společnost by měla mít řádně vedenou korporátní agendu, nabývací tituly potvrzující vlastnické právo k podstatnému majetku, aktuální přehled nejen důležitých obchodních smluv a vedoucích zaměstnanců, ale i vedených soudních sporů a tak dále. Takto připravené podklady je možné bez prodlení předložit investorovi ke zkoumání do takzvaného data roomu. Jsou-li dokumenty řádně připravené a vedené, podstatně se zkracuje čas k provedení due diligence. Tím se uspoří čas i náklady. Důležité je také vyslat pozitivní signál investorovi, že společnost je řádně spravovaná.
Prověrka stavu společnosti
Snahou kupujícího je nabýt podíl ve společnosti s co nejmenším rizikem následných vad. V zájmu prodávajícího je pak prodat podíl s co nejmenším rizikem odpovědnosti za vady.
K dosažení tohoto cíle může podstatně přispět právní audit společnosti. Účetní audit se pro většinu společností stal samozřejmostí. Právní audit však není u mnoha společností běžný.
Velké společnosti, které připravují veřejnou nabídku akcií (IPO), provádějí před takovou transakcí právní audit. V jeho rámci externí advokátní kancelář prověří a potvrdí právní stav společnosti. Na základě takového auditu společnost připraví informační memorandum a prospekt cenného papíru.
Identifikace vad
Neexistuje důvod, proč by tímto způsobem nemohli postupovat společníci v případě privátně vyjednávané akvizice. Výsledkem právního auditu může být identifikace vad, které lze včas odstranit v režii prodávajícího. Zpráva o právním auditu může být poskytnuta investorovi. Pokud právní audit provádí externí renomovaná advokátní firma, může se investor spolehnout na její závěry. Vlastní due diligence ani nemusí provádět. Velkou výhodou právního auditu je, že prodávající může poskytnout kupujícímu prohlášení a záruky o právním stavu společnosti. S případnou výhradou takzvaného disclosure letter (informačního dopisu), ve kterém kupujícího upozorní na specifická rizika. Například na vedené soudní spory, na něž se prohlášení a záruky prodávajícího nevztahují.
Výhody právního auditu lze využít i v dalších oblastech, například při žádosti o bankovní financování, veřejné zakázky a využití strukturálních programů. A také v jiných případech, v nichž je zájemce povinen doložit splnění příslušných kvalifikačních kritérií.