Menu Zavřít

Vyhrál nejslavnější závod světa. Teď prototyp z Le Mans odpočívá u Liberce

23. 8. 2019
Autor: Martin Pinkas

Ve Vratislavicích zaparkovalo vítězné porsche z Le Mans 2016, kde se tehdy všichni zamilovali do toyoty.

Z dlouhého čtyřiadvacetihodinového závodu zbývalo odjet posledních devět a půl minuty. Nikdo nepochyboval, že tentokrát to Toyotě konečně vyjde, když její tovární hybridní prototyp s číslem pět vedl o 75 vteřin před druhým porsche. „Nic se neděje, zůstaň v klidu,“ ozvalo se najednou ve vysílačce, kde týmový inženýr chlácholil pilota Kazuki Nakajimu ve vedoucí toyotě.

Po dalších třech minutách ale bylo jasné, že se s prototypem není něco v pořádku. „Ztratil jsem výkon!“ hystericky bědoval Nakajima v rádiu a celá garáž připravená slavit cenné vítězství ztichla. Toyota zpomalovala a zpomalovala.


Nablýskané, leč mnohými proklínané. Závodit v Monaku je jako „jezdit na kole v obýváku“

Monopost Ferrari při průjezdu slavnou šikanou u přístavu během Velké ceny Monaka


Zkázu dokonal vjezd do předposledního kola závodu. Japonský automobil zůstal stát na cílové rovince před zraky přeplněných a náhle zkoprnělých tribun. Po několika vteřinách se kolem toyoty prohnalo tovární Porsche 919 s číslem 2 řízené Neelem Janim a velmi překvapivě pak Le Mans 2016 ovládlo.

A tenhle nečekaný vítěz před několika dny ozvláštnil i expozici v Rodném domě Ferdinanda Porscheho ve Vratislavicích na kraji Liberce.

Toyota zůstala sama a vyhrává

Vzácný exponát se na sever Čech dostal přímo z Porsche Musea ve Stuttgartu, kde si tento vůz pečlivě schraňují. Dodnes špinavý a z mnoha závodních kolizí obouchaný hybridní prototyp LMP1 v sezoně 2016 neovládl jen epický čtyřiadvacetihodinový maraton v Le Mans, ale zvítězil v celé vytrvalostní sérii FIA WEC a navrch se honosí titulem mistr světa.

Čerstvě vystavený vůz má několik zajímavostí. Jednak díky němu automobilka Porsche získala celkově osmnácté vítězství v Le Mans. Navíc uzavřel jednu z nejlepších etap vytrvalostního závodění. V roce 2016 totiž svět LMP1 opustila automobilka Audi, hned další léto ji následovala i samotná značka Porsche.

Toyotě se tak konečně otevřela cesta k vítězství a jako poslední tovární tým v nejrychlejší kategorii LMP1 lehce ovládla loňské i letošní Le Mans.

LMP1 Porsche 919 Hybrid #2 (2016)
Posádka Neel Jani, Marc Lieb, Romain Dumas
Největší úspěchy vítěz 24H Le Mans, vítěz 6H Silverstone, druhé místo v 6H Spa-Francorchamps
Celkový výkon 670 kW (900 koní)
Elektromotor (pohání přední kola) 294 kW (400 koní)
Rekuperace 1. systém mění kinetickou energii při brzdění na elektřinu, 2. systém používá generátor s turbínou, roztáčenou spalinami; proud se ukládá do vodou chlazené 800voltové baterie
Spalovací motor V4 benzinový čtyřválec s výkonem 368 kW (500 koní)
Čistá váha 825 kilogramů
Maximální rychlost 333,9 km/h

Zdroj: Archiv Porsche Museum, Stuttgart

Dále čtěte:

MM25_AI

V propršeném Spa kralovaly vozy Porsche. Češi šanci nevyužili

F1 se těší z vyšších tržeb, k přilákání nových týmů to ale nestačí

  • Našli jste v článku chybu?