Evropské luxusní značky možná zazářily na pařížském týdnu módy, nad jejich budoucností se ale začínají stahovat mračna. Index STOXX Europe Luxury 10, který zahrnuje desítku nejvýznamnějších evropských módních značek, totiž vykázal svůj největší čtvrtletní pokles od roku 2020. Hodnota dotčených 10 společností se od konce března snížila o zhruba 175 miliard dolarů.
Hlavním důvodem tohoto dění je nepříliš dobrá ekonomická situace, s níž se nyní potýká celý svět. „Luxusní značky jako jeden z posledních segmentů dohnal pokles poptávky, což je taženo problémy v Číně, protože právě Číňané tvoří významné odbytiště pro evropské luxusní zboží. Kromě toho za to může i postupně klesající kupní síla Američanů a Evropanů z důvodu inflace a dlouhodobější restriktivní politiky ze strany centrálních bank,“ řekl redakci Euro.cz Ivo Bečvář, investiční analytik ze společnosti Sirius Finance.
Další důvody pak shrnul Bernard Ahkong, vedoucí IT oddělení z investičního fondu UBS O'Connor. „Sektor luxusních módních značek se za poslední dva až tři měsíce prudce snížil v důsledku kombinace rostoucích úrokových sazeb, změny pozice investorů a také očekávaného snížení zisků,“ vysvětlil Ahkong agentuře Reuters.
Výdaje za luxusní módu klesly o 16 procent
Znamení o úpadku luxusních značek je naneštěstí pro všechny zainteresované subjekty mnohem více. Dánský výrobce léků Novo Nordisk minulý měsíc sesadil koncern LVMH (Moët Hennessy Louis Vuitton) z pozice nejcennější evropské kotované společnosti. Francouzská skupina si přitom svůj titul držela více než 2,5 roku.
A právě od tohoto okamžiku začali být mnozí analytici ve střehu ohledně dění v celém sektoru luxusního zboží. Konkrétně třeba americká banka Morgan Stanley rozhodla v návaznosti na to o snížení odhadu zisku z akcií inkriminovaných společností o zhruba šest procent. Konkurenční Bank of America zašla ještě o něco dál a onen pokles vyčíslila jako sedmiprocentní. A k podobnému kroku přistoupil i švýcarský bankovní dům UBS.
Podle prohlášení Bank of America za tímto negativním vývojem stojí hlavně již zmíněná skutečnost, že zákazníci ve Spojených státech a Evropě utrácejí méně, než se očekávalo. Což ostatně potvrzují třeba data o kreditních kartách z USA, které ukázaly, že výdaje za luxusní módu klesly v červenci a srpnu meziročně o 16 procent.
Budoucnost odvětví ovlivní výše inflace
Problémy luxusních značek podle mnohých analytiků způsobuje mimo jiné i fakt, že se mnozí lidé obávají budoucího vývoje celé ekonomiky. Myslí si to třeba Peter Garnry, vedoucí akciových strategií Saxo Bank. „Nedávný pokles evropských luxusních akcií odráží nejistotu na trzích a také nerovnoměrný růstový výhled čínské ekonomiky,“ řekl Garnry.
Dá se tedy předpokládat, že situace se ještě nějakou dobu nezlepší. „Domnívám se, že v následujících měsících si celý segment projde korekcí odpovídající změně tržního cyklu. Její délka bude záviset na tom, jak rychle se USA, Evropa a Čína vypořádají s inflačními tlaky a hospodářskými problémy, a dále na tom, jak se bude vyvíjet peněžní zásoba v jednotlivých částech světa,“ doplnil Bečvář.
Ovšem i když na trhu nyní převládá opatrnost, několik odborníků je přesvědčeno, že z dlouhodobého hlediska zůstane situace optimistická. „Současné úpravy predikcí ohledně vývoje odvětví luxusního zboží jsou podle nás přehnané,“ podotkli analytici společnosti Bernstein s tím, že aktuální pozice LVMH a dalších je navzdory nejisté ekonomické době i nadále silná, neboť vynakládají nemalé finanční prostředky na marketing a zároveň se snaží své ceny příliš nezvyšovat.