Někdo má rád večerní válení u televize v teplácích, jiný radši oblékne velkou večerní a vyrazí do divadla, i kdyby se tam měl trmácet spoustu kilometrů. Učitelé se snaží přimět žáky, aby se zajímali o povinnou četbu, jenže ti hledají filmové zpracování. Podobné situace vyžadují kompromis, kterým se v posledních měsících stala divadelní platforma Dramox.
Funguje podobně jako Netflix, ale místo filmů a seriálů v něm najdete nabídku stovek divadelních představení od souborů ze zemí od Ameriky po Asii. Na bázi měsíčního předplatného získá divák přístup do téměř nekonečné databáze divadelních her. Pravidelně přibývají nová představení, ta stará lze sledovat opakovaně a počet her, jež za měsíc stihnete zhlédnout, také není omezen. K přehrávání stačí stabilní internetové připojení a účet s heslem. Celá zábava vyjde buď na 299 korun za měsíc, nebo na 2 990 korun za rok.
Nápad pochází ze tří hlav milovníků divadla a streamování. Jeden ze zakladatelů, Martin Zavadil, vystudoval divadelní vědu, ale pak pracoval v technickém odvětví pro firmu Jablotron. Jeho kolega Radim Horák spouštěl pro Novu online portál Voyo a vlastní firmu Weemazz 2.0, která maže z internetu nelegální kopie děl svých klientů z řad umělců. Trojici uzavírá duchovní otec myšlenky Dramoxu Martin Hájek. Patří mu značka Livesport s více než 90 miliony uživatelů po celém světě.
Start během pár měsíců
„Myšlenka se zrodila v hlavě Martina Hájka, který mi zavolal někdy v březnu minulého roku. Chtěli jsme vytvořit službu, která bude pomáhat divadlům dlouhodobě, a snad se nám to daří. Všechny nás spojuje láska k divadlu a technologické znalosti,“ říká Martin Zavadil. „Hodili jsme to spolu na papír, rozebrali projekt po technické i finanční stránce, domluvili se s divadly, agenturami, poslali pár tisíc e-mailů a za pět měsíců (tzn. 20. října roku 2020) jsme Dramox spustili,“ vypráví Zavadil, jako kdyby to bylo úplně jednoduché. Jenže nebylo, autorská práva na některá představení je stála hodiny domlouvání a měsíce čekání.
„Autorská práva jsou u nás klíčová. Máme podepsány smlouvy s více než tisíci autory z půlky světa a je to vlastně nejdůležitější část projektu, i když je na to zvenku nejméně vidět. Vyjednat licenci pro některá představení trvá i rok,“ přiznává Zavadil.
Nicméně motivace na počátku byla velmi silná. Tři nadšenci chtěli dostat divadlo blíže k lidem a zároveň pomoci hercům, kteří se tou dobou (právem) obávali dalšího uzavření divadel a ztráty příjmu. Když publikum zhlédne záznam na internetu, tak se k tvorbě scény z Českých Budějovic dostane víc lidí, než kolik by jich kdy do města jelo naživo, vysvětluje Zavadil a dodává, že Dramox podporuje divadla i po finanční stránce. 55 % příspěvku každého předplatitele se vrací divadelníkům. V průběhu minulého roku několikrát výdělek ze streamování na Dramoxu překonal částku, jakou uzavřeným divadlům věnovalo domovské město.
Právě pandemie se stala výrazným urychlovačem projektu. Zakladatelé se dušují, že by streamovací službu spustili, i kdyby divadla zůstala otevřená, jen by to nejspíš trvalo mnohem déle. „Za necelý rok u nás alespoň jedno představení zhlédly desítky tisíc lidí a s divadlem na Dramoxu strávili stovky tisíc hodin. Musím ale přiznat, že například podporu, kterou jsme vyplatili divadlům, vnímám v kontextu uzavření jako cennější. To nám potvrzují přímo ředitelé a umělci českých nebo slovenských scén, pro něž podpora z Dramoxu zůstala v době lockdownu jedním z mála příjmů,“ říká Zavadil.
V rámci předplatného vybrala trojice podnikatelů pro umělce 10 milionů korun, což sice plně nenahradí jejich běžné příjmy, ale každé z divadel získalo částku, která se neztratí.
Celosvětové divadlo
Některá divadla prý byla ze začátku opatrná, ale brzy jim došlo, že online přenosy živé představení nikdy zcela nenahradí. Scény po celé Evropě se rychle smířily s tím, že online sledování záznamů tu jako doplněk ke společenské události návštěvy divadla zůstane napořád. Do druhé sezóny tak Dramox vstupuje s databází 200 záznamů od 103 divadel ze 22 různých zemí. Většinu nabídky tvoří české scény, ale podnikatelům se podařilo navázat spolupráci i se slavnými zahraničními soubory.
Ta funguje na obě strany, protože přenos pomocí Dramoxu funguje i mimo naši republiku, kde jsou pak všechny hry opatřeny titulkami. Martin Zavadil vysvětluje, že spolupráci se soubory v zahraničí zařizovali úplně stejně jako s Čechy. „Buď se nám ozvali sami, nebo jsme jim napsali, nebo jsme za nimi jeli či letěli. Pro představu, aktuálně jednáme se stovkami divadel z celého světa. V Česku existuje místo, kde mohou diváci najít jejich představení, což se o většině států Evropy říct nedá. Řada velkých národních divadel používá pro streamovaní Facebook, a jsou z toho dost nešťastní. Potkáváme se v drtivé většině se skvělými reakcemi,“ vysvětluje Zavadil.
Dle jeho slov zatím žádné divadlo spolupráci s Dramoxem neukončilo ani z ní nevypadlo. Pro soubory je účast ve streamu zdarma a Dramox za ně často kompletně řeší autorská práva potřebná k pořízení záznamu. Natáčení hry na jevišti si zajišťuje buď samo divadlo, nebo se použije záznam od České televize. Pokud z nějakého důvodu nepřipadá v úvahu ani jedna z možností, chopí se natáčení samotní podnikatelé. Výsledky jejich snahy se objevují v aplikaci v sekci Dramox Originals. I přes uzavřená divadla se jim povedlo natočit zatím jedenáct vlastních představení. „Nabídneme další novinky z naší dílny, brzy přidáme třeba Ztracený svět, který se natáčel na otáčivém hledišti Jihočeského divadla, což je složité natáčení s velkým množstvím kamer a rozsáhlým štábem. Ale výsledek stojí za to,“ slibuje Martin.
Dobrý pocit
Samotným zakladatelům platformy Dramox zatím přináší hlavně dobrý pocit. Kvůli výdajům za zdokonalování portálu a zahraniční expanzi si na sebe zatím nevydělá. V rané fázi podnikání s tím však zakladatelé počítají. „Celková investice se vyšplhala na necelých 30 milionů korun. Teď chceme přinést co nejvíce divadlům a divákům službu, která je bude bavit a kterou budou používat. Během příštího roku očekáváme, že se dostaneme na černou nulu,“ vysvětluje Zavadil. Za necelý rok provozu alespoň jedno představení viděly desítky tisíc lidí a pravidelných předplatitelů se hlásí necelých 10 000.
Největší oblibě se těší představení Tři holky jako květ z Divadla na Fidlovačce s Eliškou Balzerovou v hlavní roli. Druhé místo obsadily Příběhy obyčejného šílenství a třetí se umístila Černá díra, přičemž oboje má na svědomí Dejvické divadlo.
Česká představení jsou na Dramoxu déle, a tak mají před zahraničními náskok, ale diváci už si našli cestu i těm cizojazyčným. U všech představení na portálu si lze vybrat mezi českými a anglickými titulky, takže divák rozumí hrám z divadel slovenských, amerických, německých, francouzských, ale i australských a korejských.
Divadlo do škol
Kromě zprostředkování návštěvy divadla z opačného konce světa tvoří druhou odnož aplikace služba Dramox pro školy, která vznikla na základě poptávky samotných učitelů. V této sekci mají studenti na předplatné slevu 50 % a zároveň dostanou k patnácti vybraným inscenacím pracovní list, vytvořený za pomoci Katedry výchovné dramatiky DAMU. Během druhého pololetí minulého školního roku si Dramox předplatilo 2000 studentů a učitelů.
Z dotazníků pro školy pak vyplývá, že žáky divadlo baví mnohem více, než čekali, a z vlastní vůle sledují další představení nad rámec povinného zadání. Učitelé si zase chválí, že jim Dramox pomohl zpestřit mnohdy ubíjející online výuku, lépe vysvětlit látku a vzít děti do divadla alespoň virtuálně. „Pedagogové také hodnotí, že studenti díky Dramoxu tráví čas u obrazovky s mnohem kulturnějším obsahem, než běžně sledují,“ uvádí Zavadil. V rámci zkvalitňování služeb chystá nabídku inscenací pro školy na Slovensku a vybírá zahraniční představení, která se hodí pro výuku jazyků.
Vynálezy jako spojení divadla a virtuální reality, čemuž se u nás věnuje projekt Brejlando, však nechystá. Argumentuje skutečností, že televizi či monitor, na kterém si může pustit „divadelní Netflix“, má dnes doma téměř každý. Brýle pro virtuální realitu však zatím zůstávají spíše kuriozitou, jakou si koupí pouze opravdový nadšenec do her. A Zavadil chce, aby více lidí trávilo čas s divadlem, proto volí co nejpřístupnější metodu.