Menu Zavřít

Výkonné, úsporné a nabité elektronikou

20. 6. 2005
Autor: Euro.cz

Osobní automobil se již dávno stal běžnou součástí života většiny lidí. Jejich nároky stále stoupají. Kudy se bude ubírat další směr vývoje automobilů budoucnosti, ukázala nedávná návštěva testovacího centra firmy Robert Bosch v německém Boxbergu.

AUTO BUDOUCNOSTI

Řidiči podle zástupce společnosti Robert Bosch GmbH Bernda Bohra požadují, aby jejich auta byla stále výkonnější. Při rostoucí ceně za pohonné hmoty mají být i hospodárnější a nabízet větší bezpečnost i komfort. To znamená, že velice rychlým vývojem procházejí jak současné systémy vstřikování paliva, tak hybridní pohony, brzdové systémy a asistenční systémy řidiče.

HYBRIDNÍ POHON MÁ BUDOUCNOST Vedle výrazných inovací v oblasti vstřikování paliva do motoru, což jsou pro laika většinou jen těžko pochopitelné záležitosti, se v poslední době u Bosche hodně věnují vývoji hybridních pohonů. Tato technologie dělí pohon automobilu mezi benzinový a elektrický motor. První vlaštovkou i na českém trhu s tímto pohonem je model Toyota Prius. Vedoucí vývoje hybridních systémů firmy Bosch Manfred Walter si myslí, že v roce 2010 bude na celosvětovém trhu zhruba padesát modelů automobilů s hybridním pohonem. Cestu pro rozvoj těchto systémů jednoznačně připravují zejména přísnější zákony na ochranu životního prostředí. Hybridní automobil bude fungovat tak, že například při rozjezdu auta či popojíždění v koloně bude vůz pohánět elektromotor. Při zvýšení nároků na výkon motoru, tedy při zrychlování, ho nahradí benzinový motor. ASISTENČNÍ SYSTÉMY JSOU NA VZESTUPU

Co však zcela jistě zajímá každého řidiče jsou asistenční systémy, které zajišťují zejména větší bezpečnost provozu vozidla. Patří mezi ně jednak již známé elektronické stabilizační systémy ESP, které se stále vyvíjejí a dále zdokonalují, a pak skutečné asistenční systémy řidiče. Konkrétně například poloautonomní parkovací asistenční systém, adaptabilní regulace rychlosti, identifikace jízdního pruhu založená na videozáznamu a další. Trh s asistenčními systémy pro řidiče již v současnosti narůstá o 15 procent ročně.

Velmi perspektivní jsou zejména dva systémy - pomoc při parkování za pomoci ultrazvukových čidel pro detekci blízkého okolí vozidla a systém automatické regulace vzdálenosti (ACC).

První jmenovaný systém by přivítala drtivá většina řidičů, kteří objíždějí parkoviště na sídlišti a hledají místo k zaparkování. Systém totiž umí pomocí čidel změřit délku a hloubku místa pro zaparkování, kolem kterého vozidlo projíždí. Mikropočítač umístěný ve voze pak sám vypočítá nezbytné manévry při zajíždění do vhodné mezery a prakticky bez zásahu řidiče na toto místo auto zaparkuje. Podobný parkovací systém by se měl do sériové výroby dostat v roce 2007.

Asistenční systém ACC je zase schopný identifikovat vpředu jedoucí vozidla, stanovit jejich rychlost a automatickou regulací motoru i brzd udržovat bezpečnou vzdálenost. Pokud se v měřené oblasti nevyskytuje žádné vozidlo, přejde systém na navolenou rychlost. Nadstavbou tohoto zařízení je systém „stop and go“, který umožní zpomalení vozu až do jeho úplného zastavení. Pokud se vozidlo vpředu opět rozjede, je na to řidič upozorněn vizuálně i akusticky a sám může rozhodnout, zda se chce rozjet. Sériově by se měl vyrábět od letošního roku.

MM25_AI

SENZORY ZABRÁNÍ NEHODĚ V kritických situacích silničního provozu často rozhodují pouze zlomky vteřin, zda dojde k dopravní nehodě, nebo nikoliv. Přibližně 60 procent nehod vznikne ale proto, že řidič není schopen reagovat dostatečně rychle. Právě rychlejší reakci vozu by měl pomoci další asistenční, respektive bezpečnostní PSS. Jeho prvním stupněm je PBA, který v okamžiku kritické dopravní situace přiloží brzdové destičky na brzdové kotouče a asisteční systém brzd se připraví na nouzové zabrzdění. Řidič v okamžiku sešlápnutí brzdy získá důležité zlomky vteřin. Tímto systémem již disponuje model Audi A6. Druhý vývojový stupeň PCW se začne sériově vyrábět letos a jeho úkolem bude opět upozornit řidiče na kritickou situaci. Systém například krátce a citelně cukne brzdou. Třetí stupeň - PEB - vyvolá už sám nouzové brzdění v okamžiku, kdy řidič nereaguje dostatečně a srážce již nelze zabránit. Lze pouze minimalizovat energii nárazu. PEB bude k dispozici od roku 2009. Rainer Kallenbach z firmy Robert Bosch dodal, že maximální bezpečnost posádce vozu zajistí kombinace více asistenčních a bezpečnostních systémů. VIDOUCÍ AUTOMOBIL**

V blízké době budou auta „vidět“ do všech stran. „Budou vybavena senzory a elektronickými systémy, které monitorují okolí vozidla a poskytují o něm informace řidiči,“ popisuje Rainer Kallenbach.

  • Našli jste v článku chybu?