Menu Zavřít

Výlet za pěnou: Lepší než tenkrát

27. 8. 2004
Autor: Euro.cz

Pivovar Hostan

První zmínky o vaření piva na Znojemsku pocházejí z roku 1278, kdy Rudolf I. Habsburský, který se přes město vracel z vítězné bitvy na Moravském poli, udělil Znojmu Vídeňské městské právo. Podle něj směli v okruhu jedné míle vařit a šenkovat pivo pouze Znojemští. Jméno pivovaru je spojeno se jménem sládka Hostana, které najdeme v Losunkové knize z dob císaře Karla IV., v níž jsou zapsána jména místních sládků. Uvádí se v ní, že sládek Hostan působil v roce 1363 v městském pivovaru na královském hradě.

Období po skončení husitských válek je spojeno se založením pivovarského cechu, neboť každý, kdo se živil vařením piva, nesměl vykonávat jinou činnost. V roce 1645 obsadili město Švédové a poškodili královský hrad. Celý areál (památnou románskou rotundu sv. Kateřiny a kamennou strážní věž) získalo město až v roce 1720 a vystavělo zde pivovar. Tento pivovar, mnohokrát přestavěný a doplňovaný, je v provozu dodnes.

Ve vedení pivovaru zpočátku stáli sami právovárečníci a podnik vcelku slušně prosperoval. Pak ho ale začali pronajímat a střídání nájemců a upadající zájem majitelů přivedly pivovar téměř k zániku. Zanedbaný ho v roce 1860 koupil Tomáš Maural za 50 tisíc zlatých. Podnik První znojemský parní pivovar a sladovna se opět začal rozvíjet: byl přestavěn, našel si odbytiště i v tehdejším Rakousku a začátkem 20. století zažívá pod vedením sládka Gonetze největší rozmach - výstav tehdy dosahuje až 50 tisíc hektolitrů ročně. Hradní pivovar je na začátku 30. let modernizován a jeho výstav dosahuje až hranice 70 tisíc hektolitrů za rok.

V roce 1947 je pivovar znárodněn a až do roku 1993 se stává součástí Jihomoravských pivovarů; poté jej zakoupila společnost Hostan. Výstav piva se po dobu vlastnictví nových majitelů (sdružení sedmi investorů) pohybuje kolem hranice 200 tisíc hektolitrů (limitní množství pro zařazení do kategorie malých pivovarů).

Majitelé se často dostávají do sporů s památkáři, kteří se snaží pivovar vytlačit mimo historické hradby města. Firma musela převést uhelnou kotelnu na zemní plyn a posléze z bezprostřední blízkosti rotundy sv. Kateřiny přemístit umývárnu a stáčírnu sudového piva do prostor bývalé sladovny. Téměř veškerá produkce je převážena malými vozy do nově vybudovaného skladu v nedaleké obci, odkud je zajištěna distribuce k zákazníkům.

Na podzim 2001 se Hostan sloučil s pivovarem Starobrno, který je součástí rakouské nápojářské skupiny BBAG. Nový majitel přestal vyrábět Hostan Granát, zavedl nové etikety (přešel z papírových polepek na graficky vyvedené hliníkové etikety). Kampaň včetně vizuálů má evokovat retrostyl v duchu sloganu „Hostan – dobrý jako tenkrát“.

Rakouská skupina BBAG se vloni sice stala součástí nadnárodního gigantu Heineken, nemusí to ale automaticky znamenat degradaci chutí zde vyráběných piv, jak se místní konzumenti běžně obávají. Důkazem budiž degustační hodnocení piv skupiny degustátorů sdružených kolem projektu Svět Piva.cz. Nejvíce to snad platí u nejnovějšího přírůstku v portfoliu pivovaru, u piva Hostan Zámecké, které bylo poprvé představeno na letošních Znojemských slavnostech piva. Možná by si slogan značky zasloužil změnu na „Hostan – lepší než tenkrát“.

Jak chutná profesionálům
Hodnocení provedla profesionální skupina degustátorů sdružená kolem projektu Svět Piva.cz. Piva byla hodnocena na škále 1-9 (1 = bez chyby, 9 = nepoživatelné).

Zámecké (5,6 % alkoholu)
Svěží vyrovnaná vůně bez cizích složek odpovídá vícestupňovitému pivu. Odpovídající plnost, nižší hořkost typická pro Moravu. Bez cizích příchutí. Velice dobře pitelné pivo nabádající k dalšímu napití.
Hodnocení: 3

Naše pivko (4 % alkoholu)
Velmi slabá intenzita oxidační vůně, vyrovnaná plnost, slabší příjemná hořkost. Pivo působí vyrovnaným dojmem. Dobrý zástupce světlých výčepních piv.
Hodnocení: 3-

Hradní (4,7 % alkoholu)
Identifikovatelná těžší až sladká vůně, která však neovlivňuje negativně celkový dojem. Slabší hořkost. Plnost koresponduje se stupňovitostí. Bez výraznějších cizích příchutí.
Hodnocení: 4

bitcoin_skoleni

Cechovní (3,5 % alkoholu)
Středně silná oxidační vůně. Chuť piva naštěstí převyšuje lehce negativní vjem vůně. Na daný typ piva se jedná o pivo dobře pitelné.
Hodnocení: 4-

  • Našli jste v článku chybu?