Pro mnoho lidí není vzdálenost otázkou peněz, ale času
Když se řekne IT, těžko se někomu vybaví turistika. Jenže informační technologie jsou jedním z nejprogresivněji se vyvíjejících oborů, jsou vždy o krok napřed a totéž očekávají i od těch, kteří jim poskytují služby jiného druhu. Martin Lehký pracoval osm let v informačních technologiích na manažerských postech. Před rokem a půl spoluzaložil společnost Senator Travel, zabývající se incentivní, kongresovou a VIP turistikou. Týdeník EURO s ním hovořil o úskalích a trendech korporátní turistiky a o projektu Latinskoamerické obchodní komory.
EURO: Osm let jste pracoval v IT segmentu, ale změnil jste obor. Co bylo nejsilnějším motivem? LEHKÝ: Během svého působení v informačních technologiích jsem se zúčastnil spousty akcí. Kvalita agentur, poskytujících tyto služby, mě však často zklamala. Nejhorší bylo, že někdy agentura vůbec nerozuměla tomu, co a proč jako klient vyžaduji. Senator Travel je výzva: zaprvé přinést do oboru cestovního ruchu vlastní zkušenosti a zadruhé samozřejmě výzva osobní.
EURO: Co vás po roce a půl v cestovním ruchu nejvíce překvapilo? LEHKÝ: Jak jsem doufal, naplnili jsme očekávání zákazníků ze segmentu IT, ze kterého jsem „vzešel“. Důležité ale je, že jsme již pronikli i mimo tento „startovací“ segment. Nyní se pohybujeme i v bankovnictví nebo v telekomunikacích. Podstatný v našem případě však není segment koncového zákazníka, ale soubor našich služeb a naprosto individuální přístup ke každému klientovi. Jinak to ani v případě korporátních akcí není možné. Když jsme vstupovali do nové oblasti, domníval jsem se, že pro nové firmy je velmi obtížné dostat se k velkým firemním zákazníkům, protože mají stabilizované struktury a je obtížné do nich proniknout. Nám se to podařilo.
EURO: S čím se naopak nejvíce potýkáte? LEHKÝ: Jednoznačně s kvalitou pracovní síly v odvětví. Problémem je jazyková vybavenost, znalost práce na počítači, a to i u mladých lidí. A protože v tomto segmentu nejsou nijak vysoké platy, lidé také často odcházejí jinam.
EURO: Koncem loňského roku jste se v oblasti letenek stali IATA agenturou. Jaké to přináší výhody? LEHKÝ: Nejsme těmi, kdo jen „rezervují letenky“, ale poskytujeme komplexní službu od momentu rezervace až do okamžiku návratu ze služební cesty. Celkem tedy operujeme ve třech oblastech: kongresová turistika, prodej letenek a byznys služeb a individuální VIP cestování.
EURO: Jaké jsou současné trendy v oblasti incentivní turistiky? LEHKÝ: Díky rozvoji českého trhu začínají incentivní cesty organizovat i místní firmy menší a střední velikosti. Proto přicházejí ke slovu i nové destinace, jako jsou Latinská Amerika, Dálný východ a v neposlední řadě Rusko a východoevropské země. Menší firmy ještě více dbají na to, že taková cesta pro ně není jen výletem, ale musí jim přinést marketingový a v návaznosti obchodní efekt. Takže klientům nabízíme rovněž vyhledávání obchodních kontaktů, zprostředkování vzájemných obchodních cest a výměn.
EURO: A jaké jsou preference individuálních klientů v cestování na VIP úrovni? LEHKÝ: Rozhodně je to velká změna destinací. Pro mnoho lidí není vzdálenost otázkou peněz, ale času. Hodně pomáhá přímé letecké spojení s Prahou, vízová politika, členství v Evropské unii. Jednoznačně vedou kombinace poznávacích a pobytových zájezdů „šité na míru“ bez katalogů.
EURO: Ovlivnily nějakým způsobem individuální klienty obavy z terorismu nebo aktuálně z přírodních katastrof? LEHKÝ: Svět je již velmi globalizovaný a podobné vlivy rozhodně nejsou při výběru hlavním faktorem. Sami jsme uskutečnili úspěšnou akci v Sharm El Sheikhu po atentátu a účastníci byli nadšeni. Není přece vůbec jisté, kde k útoku může dojít zítra.
EURO: Jste také osobně angažován v projektu Latinskoamerické obchodní komory. Kdy vznikla myšlenka na založení společné obchodní komory zemí Jižní Ameriky? LEHKÝ: V projektu zastupuji majitele nemovitosti, v níž bude komora v Praze sídlit. Jde o bývalý Dům slovenské kultury v Purkyňově ulici. Byl jsem přítomen mnoha jednáním o vzniku komory a považuji ji za jedinečný projekt. Většina obchodních komor je bilaterálních, tato je multilaterární, a to nejen na straně latinskoamerických zemí. Komora nebude vyvíjet aktivity pouze v České republice, Praha pro ni bude vstupní branou do regionu střední a východní Evropy.
EURO: Jaký bude přínos pro rozvoj turistického ruchu do Latinské Ameriky? LEHKÝ: Chceme se zaměřit na propagaci latinskoamerických zemí v oblasti incentivního turistického ruchu. Už jsme zaznamenali první úspěch a odbavujeme první skupiny českých byznysmenů do Kostariky, Brazílie či Peru.