Menu Zavřít

Vymahačům roste byznys

29. 5. 2012
Autor: Euro.cz

pohledávky

Inkasním agenturám se na českém trhu daří. Zatímco v roce 2010 činil průměrný objem pohledávek po splatnosti, které byly předány k vymáhání jedné společnosti, zhruba jednu miliardu korun, loni to bylo o 131 milionů korun více. Rostly také tržby agentur. Průměrná výše tržeb z inkasní činnosti vycházela v roce 2011 na dvaasedmdesát milionů korun, což znamená meziroční nárůst o deset milionů korun. Čísla vycházejí z nejnovějšího průzkumu, který provedla Asociace inkasních agentur ve spolupráci s Ernst & Young. „V letošním průzkumu jsme zaznamenali pokračující trend růstu pohledávek za domácnostmi,“ poznamenal šéf asociace Vladimír Gazárek. Ze studie totiž vyplývá, že pohledávky za domácnostmi činily 88 procent objemu všech pohledávek předaných inkasním agenturám v roce 2011, tedy o třináct procentních bodů více než předloni. Agentury v roce 2011 zpracovaly téměř dva miliony pohledávek za zhruba třicet miliard korun a průměrná výše pohledávky se loni vyhoupla z 14,6 tisíce korun na 15,2 tisíce. Materiál rovněž popisuje, jak prudce klesá zájem firem o odkup pohledávek. České podniky stále častěji upřednostňují jako formu spolupráce s inkasními agenturami správu pohledávek před jejich prodejem. Podíl odkupu pohledávek se totiž meziročně snížil z dvaceti procent na pět, vyplývá z výzkumu. „Přestože oproti loňskému průzkumu výrazně narostl počet inkasních agentur, které nabízejí odkup pohledávek, většina jejich činnosti je prováděna formou správy pohledávek pro věřitele. I inkasní agentury až dosud výhradně zaměřené na odkupy pohledávek začaly většinu pohledávek řešit formou správy pro věřitele,“ poznamenal Gazárek. Pokud jde o firmy, v nejistých ekonomických podmínkách stále více zefektivňují svou činnost, připomíná šéf Asociace inkasních agentur. „Na rozdíl od období před krizí, kdy menší dluhy často ani nevymáhaly, dnes dávají pohledávky inkasním agenturám velmi brzy po době splatnosti,“ dodává.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).