PRAHA (tpk) - V General Motors si musejí připadat jako na houpačce. Loni se sesypala kritika na evropskou divizi kvůli neustávajícím ztrátám a její nový šéf Frederick Henderson musel hned po svém nástupu před odbory a obhajovat likvidaci pracovních míst. Letos se GM Europe za mohutné marketingové podpory pomalu dostává na nohy, zatímco severoamerická centrála se snaží dohodnout s odbory na snížení zátěže plynoucí z nákladů na zdravotní péči a penze zaměstnanců. Jen v tomto roce se mají tyto náklady vyšplhat na šest miliard dolarů.
Situace v Evropě není stále důvodem k oslavám, ale narůžovělejší se jeví. Ačkoliv by letos měla čistá ztráta GM Europe dosáhnout půl miliardy eur, koncem roku opustí společnost dvanáct tisíc zaměstnanců. Navíc divize připravuje pro zákazníky jednu novinku za druhou. Posledními dvěma jsou v segmentu střední třídy faceliftované verze opelů Vectra a jeho varianty Signum a mezi velkoprostorovými vozy Opel Zafira, které by se na českém trhu měly objevit v září.
Oba modely přitom patří mezi největší tahouny značky. Od uvedení na trh v roce 2002 se současné třetí generace Vectry prodalo zhruba 600 tisíc exemplářů, Zafira si našla od roku 1999 kolem 1,4 milionu zákazníků. Naopak problematickým modelem se ukazuje Signum, jehož se loni vyrobilo pouze osmnáct tisíc vozů, o polovinu méně než rok předtím.
Zatímco první generace Zafiry přišla jako první velkoprostorový vůz se třemi řadami sedadel, novinka se chlubí hlavně prosklenou střechou, do níž je po celé délce vozu integrována středová konzole s pěti odkládacími schránkami. Naděje vkládané do druhé generace potvrzuje i skutečnost, že se jí loni po šesti letech na trhu prodalo dvě stě tisíc vozů a stala se čtvrtým nejprodávanějším modelem Opelu.
Podobná vzpruha by se GM Europe hodila. Henderson tvrdí, že zatím je společnost na dobré cestě, do spokojenosti však leccos chybí. Také proto se zatím nepodělil o to, jak budou podle jeho odhadů vypadat finanční výsledky v příštím roce. Rostoucí napětí v centrále v Detroitu navíc může výrazně ovlivnit jeho budoucnost. Generální ředitel a předseda představenstva GM Rick Wagoner potřebuje přijít s tvrdou restrukturalizací, aby zvrátil ztrátu ve výši 1,1 miliardy dolarů z prvního čtvrtletí. Bude ho k tomu tlačit i miliardář Kirk Kerkorian, který nedávno prostřednictvím své společnosti Tracinda ovládl přibližně devět procent akcií koncernu (EURO 19/2005). Uzavírání provozů se však brání odbory. Někteří analytici se proto domnívají, že pokud Wagoner neuspěje, nahradit by jej mohl právě Frederick Henderson.