Menu Zavřít

Vyměníme modrou barvu za žlutou

2. 4. 2008
Autor: Euro.cz

V létě přestane existovat zhruba polovina produktů, říká šéf Raiffeisenbank

Slučování Raiffeisenbank a eBanky směřuje ke konci. Generální ředitel a předseda představenstva Raiffeisenbank Lubor Žalman mluvil s týdeníkem EURO o celé fúzi a o plánech do budoucna. Zmínil rovněž možnost dalších akvizic. „V současné době jsme identifikovali další dvě možnosti v nebankovní sféře, kde vlastníci mají zájem prodávat,“ prohlásil čtyřiačtyřicetiletý finančník.

EURO: V jaké fázi je slučování Raiffeisenbank s eBankou? ŽALMAN: Vnitřně jsme jedna banka a do léta chceme, abychom byli jedna banka i pro klienta. Do léta bude sjednocena pobočková síť, aby klient na každé pobočce dostal tytéž služby a byly tam dostupné všechny produkty. Zatím takových poboček máme ani ne deset.

EURO: Už jsou vyčísleny přesnější náklady fúze? ŽALMAN: Platí, že náklady se pohybují v řadu stovek milionů korun.

EURO: Narazili jste na nějaké problémy při slučování, ať už technické či jiné? ŽALMAN: Těch je spousta.

EURO: Konkrétně? ŽALMAN: Celá fúze je hlavně o lidech a až ve druhé fázi o technických záležitostech. V první řadě jsme se proto rozhodli zabývat lidmi, tedy zaměstnanci. I tak ale vznikala celá řada zajímavých situací. Přesvědčil jsem se, že fúze je živná půda pro fámy a obavy. Uvedu příklad. Byl jsem na jednání o nákladovosti poboček, které tehdy měla banka otvírat. Zeptal jsem se na to, kolik nás stojí otevření jedné konkrétní pobočky. Během tří dnů se ke mně doneslo, že jsem prý na tomto jednání rozhodl, že se zmiňovaná pobočka nebude otvírat.

EURO: Kolik letos plánujete otevřít poboček? ŽALMAN: Bude to do deseti nových poboček, především v Praze a velkých městech nad 50 tisíc obyvatel.

EURO: Registrujete nějaké stížnosti od lidí kvůli celému procesu? ŽALMAN: Stížnosti, stejně jako občasné pochvaly, existují. Nejde ale o nic výjimečného. Rozhodně nikdo neříká: Nelíbí se mi, že fúzujete, proto odcházím. Musím zdůraznit, že fúze zatím příliš velký dopad na klienty neměla. Z osmdesáti procent to totiž dosud byla interní záležitost. Pro klienta ty největší změny vypuknou v létě.

EURO: Můžete říct, jak probíhaly změny v personální oblasti? ŽALMAN: Od začátku jsme zdůrazňovali, že nefúzujeme proto, abychom šetřili, ale proto, abychom dále rostli. To se projevilo v tom, že jsme otvírali další pobočky a díky tomu jsme museli nabírat lidi. Nyní máme o dvě stě zaměstnanců víc než obě banky dohromady na počátku fúze.

EURO: A co propouštění? ŽALMAN: Propouštěli jsme nevýrazně, ale nějaké překrývání pozic tu bylo. Říkáme, že u výnosů musí platit jedna plus jedna je víc než dvě. U nákladů zase, že jedna a jedna je méně než dvě. Takže v některých zejména administrativních útvarech jsme část lidí propustili, nebo oni sami odešli, protože nedostali tak atraktivní práci, na kterou aspirovali.
Nejdramatičtější byla situace na manažerských pozicích. Tam totiž platilo, že na každou židli byli dva kandidáti. A oba byli v drtivé většině schopní lidé. Chtěli jsme je udržet oba, takže jednomu z nich jsme museli nabídnout jinou práci nebo pozici číslo dvě. To většina z těch lidí neakceptovala. Našli si ale snadno práci někde jinde.

EURO: Takže odešla polovina manažerů? ŽALMAN: Polovina ne, protože se to týká jen administrativy, a nikoli prodeje. To je věc, která se stala hned na začátku fúze, a nám bylo jasné, že pokud tohle neuděláme rychle, způsobíme ohromnou škodu. Co totiž devastuje banku, je nejistota, co bude. Během měsíce jsme vytvořili novou organizační strukturu a napsali jména, aby každý věděl, kdo manažerské místo dostane, a aby také všichni podřízení věděli, kdo bude jejich novým šéfem. Bylo klíčové co nejrychleji zredukovat množství nejistoty, která panovala.

EURO: Co plánujete na letošní rok? ŽALMAN: Prioritou číslo jedna je mít fúzovanou celou bankou. Musíme sjednotit portfolio produktů, takže některé přestanou od léta existovat. Například eKonto zůstane. To je účet eBanky, který bude účtem pro všechny klienty. Naopak hypoteční produkty zůstanou jenom ty od Raiffeisenbank. Během června a srpna se pobočky přebarví pod jednotnou značku. Modrou barvu vyměníme za žlutou.

EURO: Kolik produktů z které banky zůstane? ŽALMAN: Bude to zhruba půl na půl. Hypotéku měla lepší Raiffeisenbank, takže hypotéky budou z dílny Raiffeisenbank. Účet zase bude od eBanky. Vylepšili jsme ho a budeme ho používat. Základním mottem celé fúze je to nejlepší z obou. Zjednodušeně se dá říct, že co souvisí s běžným účtem a internetovým bankovnictvím, to pochází z eBanky. Pokud jde o úvěrové nebo investiční produkty, ty pocházejí od Raiffeisenbank.

EURO: Můžete vyloučit nebo potvrdit, že touto změnou produkty zdraží? ŽALMAN: Nejprve jsme potřebovali sjednotit produkty, abychom za stejný produkt měli stejnou cenu. To jsme udělali v lednu. Letos už se ceny nebudou měnit. Samozřejmě s výjimkou úrokových sazeb, které reagují na cenu peněz na mezibankovním trhu.

EURO: Jak hodnotíte uplynulý rok pro Raiffeisenbank? ŽALMAN: Předčil naše očekávání.

EURO: Co to znamená? ŽALMAN: Fúze pokročila rychleji, než jsme očekávali. Šli jsme do toho s tím, aby nám v integračním roce neklesl prodej. A on nám podstatně narostl. Podařilo se nám poprvé v historii překonat v ziskovosti hranici jedné miliardy korun. Máme o pětinu více klientů. Úvěry se zvedly o osmatřicet procent.

EURO: Čím si to vysvětlujete? ŽALMAN: Nejde o žádné tajemství. Snažili jsme se, aby to tak bylo. V bankovnictví je důležitý detail. Musíte si dát práci, vyladit detaily opravdu do poslední maličkosti. V integračním roce jsme navíc rozjeli projekt na zvýšení efektivity prodeje, reorganizovali jsme naši prodejní síť, zavedli jsme speciální pozice pro klienty s nadprůměrnými příjmy. Zřídili jsme speciální prodejní síť pro podnikatele a malé firmy. Naplánovali jsme si toho až moc a nyní se ukázalo, že to bylo správné rozhodnutí.

EURO: Mají firmy větší zájem o úvěry než v minulosti? ŽALMAN: Ukazuje se, že některé firmy už opouštějí mentalitu, že půjčovat si je špatná věc, a tedy že nejsou příliš ochotné se zadlužit. Čím dál více podniků vidí, že mít provozní nebo investiční financování je normální věc, která k podnikání patří. A díky tomu zájem o úvěry roste. Každý měsíc je vyšší poptávka po úvěrech pro firmy.

EURO: Chystáte se po dokončení fúze na další takový projekt, přemýšlíte o něčem? ŽALMAN: Nebudeme bezhlavě dělat nějaké investice. Je to otázka vhodných příležitostí, a těch je v České republice málo. Bankovní trh a trh souvisejících finančních služeb, jako je leasing nebo factoring, je rozdělen. A bez nějakých nadnárodních spojení se už nedají čekat přesuny pouze v rámci České republiky.

EURO: Říkáte, že příležitostí je málo, ale jsou. Máte nějaký tip? ŽALMAN: Dívali jsme se na Bawag Bank a došli jsme k názoru, že to není to, co potřebujeme. V současné době jsme identifikovali další dvě možnosti v nebankovní sféře, kde vlastníci mají zájem prodávat. Obě dvě jsou ale extrémně malé, a to bude asi i důvod, proč na ně nebudeme reflektovat. Sfúzovat malou firmu je téměř stejná práce jako u slučování Raiffeisenbank a eBanky, přitom přínos je minimální. Musíme zvažovat eventuální zdržení na straně prodeje a extra náklady, které to přináší.

EURO: Ale třeba u slučování s eBankou jste potvrdil, že žádné zdržení nenastalo, naopak prodeje šly nahoru… ŽALMAN: Je ale otázka, co kdybychom neintegrovali. Třeba by nám prodej narostl ještě víc. A druhá otázka je, jestli je tohle opakovatelné.

EURO: Jaké dvě příležitosti jste měl na mysli? ŽALMAN: Nerad bych o tom mluvil.

EURO: Jakým směrem, mám na mysli oborovým, se hodláte v další expanzi a dalších plánech ubírat? ŽALMAN: Chceme být dominantní ve městech nad padesát tisíc obyvatel. Naším klientem by měl být člověk se středními a vyššími příjmy, podnikatel, malá firma až do velikosti středního podniku. Chceme být specializováni na financování nemovitostí. Našim klientům chceme poskytovat kompletní bankovní služby i související služby, jako je třeba leasing, a chceme poskytovat finanční poradenství.

EURO: Vaše mimobankovní orientace je tedy především leasing? ŽALMAN: Ano, je to leasing. Factoring děláme jako součást bankovních příležitostí.

Lubor Žalman (44) Prvním mužem Raiffaisenbanky se stal v květnu 2004. Vystudoval fyziku na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Kariéru odstartoval v Komerční bance, kde se věnoval finančním trhům a řízení tržních rizik. Působil rovněž jako konzultant pro střední a východní Evropu u poradenské společnosti McKinsey&Company. Své služby propůjčil také společnosti Home Credit ze skupiny PPF, kde řídil projekt strategie na ruském trhu. [do bočního sloupce]

Miliarda zisku padla

Hospodaření bank za rok 2007

Raiffeisenbank

čistý zisk 780 milionů Kč

aktiva 116,7 miliardy Kč

eBanka

čistý zisk 231 milionů Kč

aktiva 26,7 miliardy Kč

celkově

čistý zisk 1,011 miliardy Kč

MM25_AI

aktiva 143,4 miliardy Kč

Pramen: Raiffeisenbank, eBanka

  • Našli jste v článku chybu?