PRAHA (zao) - Boj Vratislava Perny o uvedení převratného rotačního spalovacího motoru na světový trh trvá již více než třicet let. Informace o jeho úsilí jsou poměrně kusé, brněnský vynálezce své dílo pečlivě tají. Perna Motors, tedy firma, která vývoj zaštiťuje, se nyní nachází ve fázi výroby prototypů. Již jedna úspěšná aplikace šroubového mechanismu pro lodní pohony s největší pravděpodobností umožnila Pernovi ucházet se o spolupráci s významným výrobcem kogeneračních jednotek v Česku. Dostal také několik zajímavých nabídek od velkých výrobců automobilů. „Chci, aby můj motor opravdu jezdil. Nabídky jsem odmítal hlavně z obav, aby dobrý nápad neskončil někde v šuplíku. Oproti současným pohonným jednotkám dokážeme stlačit spotřebu pod dva litry na sto kilometrů při sto šedesáti kilowatech výkonu. Navíc je možné motor přizpůsobovat i méně kvalitnímu palivu, což současná pístová technologie neumí,“ vysvětluje Perna, proč svůj nápad nechtěl prodat.
Prototyp motoru vynálezce dokončuje pod patronátem Jihomoravského inovačního centra v rámci projektu Technologického inkubátoru VUT.