Koncern přichází s novými modely, ale na evropském trhu zatím neboduje
Vedení General Motors věří, že firmu v Evropě konečně čekají lepší časy. Kvůli ztrátám, které za tři roky dosáhly téměř dvou miliard dolarů, bylo propuštěno patnáct tisíc zaměstnanců a objem výroby v německé dceřiné společnosti Adam Opel klesl o třetinu. V další fázi začala GM vrhat na trh nové modely vozů. Letos byl z řady středně velkých vozů představen elegantní Opel Vectra a krátce po něm vylepšený sportovní sedan Saab 9-3. Příští rok pošle americký výrobce do útoku ještě luxusní sportovně laděný kombík Opel Signum a Merivu, s níž vstoupí na rychle se rozvíjející trh minivanů. Prezident GM Europe Michael J. Burns k tomu říká: „Pokud jde o nové produkty, můžeme být na špici.“
Vybředne tím Opel z problémů? Není to tak jisté. Automobilka sídlící v Rüsselheimu se snaží o rozjezd v době, kdy na tom německá ekonomika není zvlášť dobře. Prodej aut v Německu klesl o tři a v Evropě celkově o čtyři procenta. Nové modely se navíc na ziscích výrazněji projeví až koncem příštího roku, kdy se výroba rozběhne naplno. Potíže by se mohly ještě prohloubit, pokud italský Fiat Auto, v němž GM drží 20 procent, využije svého opčního práva. Podle něj by GM musela počátkem roku 2004 koupit zbývající podíl ve Fiatu, což by ji vyšlo asi na dvě miliardy dolarů. Nepříliš úspěšné působení GM v Evropě - tedy na největším automobilovém trhu světa - i nadále brání oživení firmy. Očekává se, že díky bouřlivému růstu prodeje nákladních automobilů ve Spojených státech dosáhne automobilka zisku ve výši 3,4 miliardy dolarů. Kdyby však dokázala v Evropě skončit alespoň na nule, mohl by se zisk přiblížit až ke čtyřem miliardám. „Máme před sebou ještě hodně práce,“ přiznává předseda představenstva Opelu Carl-Peter Forster.
Zatím to nevypadá růžově. Tržní podíl GM v Evropě klesl letos o půl bodu na 8,6 procenta. Vedení uznává, že původní cíl snížit loňské ztráty ve výši 765 milionů dolarů o polovinu je nereálný. Scott Hill, analytik u Sanford C. Bernstein & Co., odhaduje, že při obratu ve výši 22,4 miliardy dolarů dosáhnou letošní ztráty GM Europe 450 milionů. Osmačtyřicetiletý Forster předpokládá, že se GM z červených čísel dostane v roce 2004. Jiní se však domnívají, že by to mohlo trvat i déle.
K oživení nemusí dojít vůbec, pokud bude GM donucena převzít zbytek Fiatu. Turínská automobilka je v troskách - prodej Fiatu včetně značek Alfa Romeo a Lancia se letos propadl o 20 procent a na obzoru je další miliardová roční ztráta. Stále kritičtější situace ve Fiatu nutí vedení GM lámat si hlavu nad tím, co dělat, pokud Fiat svou opci využije.
Forster si je vědom toho, že některá restrukturalizační opatření přinesou výsledky až za několik let, například síť oficiálních prodejců. Opel zrušil smlouvy se všemi německými dealery a na jaře příštího roku obnoví jen některé. Počet prodejců tak klesne ze 2300 na zhruba 1800. Forster tvrdí, že tento krok omezí konkurenční boj a zvýší ziskovost. „Efektivní organizaci dealerské sítě budeme ale mít až v roce 2004,“ poznamenává bývalý manažer BMW, který přišel zachránit Opel v dubnu minulého roku.
Mezitím Forster tlačí na vývojáře, aby se nové vozy mohly na trhu objevit co nejdříve. Opel zrychlil vývoj nové Astry, která je klíčovým prvkem evropské řady, o dvanáct měsíců. Měla by se objevit na přelomu let 2004 a 2005. „Náš systém ovšem stále není dostatečně efektivní,“ podotýká Forster.
Dalším úkolem je zlepšit image značky. Je pravda, že díky zodpovědnému přístupu k technické stránce i designu se Opel v testech spolehlivosti vyrovnal svým hlavním rivalům - Fordu, Peugeotu a Renaultu. Vnímán je ale pořád stejně. „Pokud jde o kvalitu, dojem může za skutečností zaostávat o pět i deset let,“ říká k tomu David Sargent, ředitel pro Evropu v J. D. Power & Associates.
Nové modely, jako Vectra nebo její bratříček Signum, který se má objevit příští rok, zatím sklízejí chválu. Skutečná zkouška je ale čeká v autosalonech v Mnichově, Marseille a Manchesteru. Forster tvrdí: „Jestliže přijdeme s kvalitními produkty a vytvoříme jim dobrou image, tržní podíl nám poroste.“ Má samozřejmě pravdu. Jenže podaří se to? Je to přece jenom Opel…
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Kamila Novotná