Menu Zavřít

Výnosné modré zóny: Praha rozdělí radnicím 156 milionů korun vybraných z parkování

6. 9. 2018
Autor: Profimedia.cz

Pražský magistrát rozdělí mezi městské části 156 milionů korun, které byly vybrány v zónách placeného stání. Peníze dostanou radnice, kde jsou zóny zřízeny. Celkem v zónách Praha loni vybrala 521 milionů, což je o asi 83 milionů meziročně více. Vyúčtování provozu zón dnes schválili pražští zastupitelé. Ve výsledcích chybí údaje z Prahy 4, kde začaly zóny platit letos 1. července. Rezidenti platí za parkování 1200 korun ročně.

V první městské části bylo vybráno zhruba 148,5 milionu korun a radnice tak dostane asi 55,5 milionu. Praha 1 byla první částí, kde byly v minulosti zóny zavedeny. Druhou nejvyšší částku vybralo město v Praze 2, a to asi 102,5 milionu.

Nejvyšší částky vybraly radnice z prodejů parkovacích oprávnění a v parkovacích automatech. Vyšší příjem z automatů než prodeje parkovacích povolení měly Praha 2, 5, 7 a 8. Nejvyšší rozdíl mezi příjmy byl v Praze 2, kde do automatů dali řidiči bezmála 64 milionů, zatímco za karty necelých 38 milionů.

V samotných parkovacích automatech bylo vybráno asi 276 milionů korun. Nejvíce to bylo v Praze 1, kde částka dosáhla více než 70 milionů korun. V první městské části si řidiči rovněž koupili nejvíc parkovacích oprávnění, a to za asi 76,2 milionu korun.


Přečtěte si také: Praha počítá se šesti novými mosty, na obzoru je jediný

Pražské mosty, ilustrační foto


Mezi náklady je započítán například výdaj na provoz výdejen parkovacích oprávnění nebo náklady na správu zón. Rezidenti si mohou parkovaní zaplatit na rok, půlrok nebo si pořídit čtvrtletní povolení. Senioři nad 65 let a držitelé průkazů ZTP a ZTP-P platí 365 korun ročně. Majitelé elektromobilů platí stokorunu.

Náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) uvedl, že v budoucnu by mohl vzniknout například fond dopravy, z kterého by Praha přispívala na řešení parkování v Praze. Do fondu by město dávalo peníze vybrané z parkování. Zda a jestli vznikne, neřekl.

Část pražských městských částí, kde fungují parkovací zóny, by uvítala jejich úpravu či rozšíření. Například Praha 6 by chtěla rozšířit zóny na celé své území, stejně jako Praha 5.

MM25_AI

První regulace parkování začala v 80. letech 20. století fungovat v Praze 1. Tzv. modré zóny byly poprvé zavedeny v roce 1996 v části Prahy 1. Následně byly rozšířeny na celou Prahu 1, 2, 3 a 7 a část Prahy 16. Samy si je provozují radnice Prahy 13, 16 a 22. V Praze 13 a 16 se parkovné neplatí. Loni v červenci se rozšířily na Prahu 4. V minulosti o nich uvažovala Praha 9, kde zatím zavedeny nebyly.

Příjmy parkovacích zón (v korunách):
Městská část Příjmy celkem
Praha 1 148 490 620
Praha 2 102 480 140
Praha 3 61 977 426
Praha 5 48 199 680
Praha 6 67 549 020
Praha 7 48 413 730
Praha 8 43 896 610
Celkem 521 007 225

Dále čtěte:

Selhání modrých zón: ani držitelé karet nenajdou místo k parkování

Úzké jízdní pruhy a parkovací místa. Obezita postihla i auta

Komentář: Prostě to neuděláme


  • Našli jste v článku chybu?