Společnost Diamond Foundry se chystá změnit pořádky na trhu s luxusními šperky. V laboratorních podmínkách „pěstuje“ diamanty, které při vysokých teplotách rostou na tenkém kousku přírodního diamantu. Firma již přilákala kapitál řady investorů. Lesk umělých diamantů zlákal třeba i Leonarda DiCapria.
Výrobce syntetických diamantů Diamond Foundry ze San Franciska staví svou pověst na tom, že diamanty vyrábí uhlíkově neutrální metodou. Používá plazmové reaktory. Z malého kusu přírodního diamantu pak v laboratoři při extrémně vysokých teplotách dokáže „pěstovat“ diamanty, které rostou.
Společnost založil v roce 2012 Martin Roscheisen. O tři roky později firma získala 100 milionů dolarů na rozvoj od investorů, mezi nimiž byli vedle DiCapria i technologičtí vizionáři jako jeden z tvůrců iPodu Tony Fadell, zakladatel Twitteru Evan Williams či spoluzakladatel Facebooku Andrew McCollum.
O uměle vyrobené diamanty je mezi mladými boháči stále větší zájem. Mluvčí firmy Ye-Hui Goldensonová tvrdí, že sektor syntetických diamantů, které nezatěžují životní prostředí těžbou, může dobře existovat vedle tradičních drahých šperků. „Zákazníci chtějí mít stále více ve svých sbírkách také diamanty vyrobené v laboratoři,“ uvedla pro časopis Forbes.
Dali byste přednost umělému diamantu před přírodním kvůli ochraně životního prostředí?
Laboratorně vytvořené diamanty mají stejné složení jako ty přírodní. Pro výrobu využívá Diamond Foundry zelené zdroje elektřiny, a orientuje se tak na mladé bohaté lidi, pro které je udržitelnost na prvním místě. Nositelé těchto luxusních šperků pak nemusí mít špatné svědomí z toho, že neví nic o původu diamantů, které mohou pocházet z konfliktních zón v Africe a jejich těžbou se financuje nákup zbraní. Přírodní diamanty změní v zemi původu průměrně 12 majitelů, než jsou vyvezeny a použity pro výrobu šperků.
Zaměření na mladší klientelu ostatně potvrzuje i čerstvé oznámení, že Diamond Foundry bude spolupracovat s prodejcem luxusního zboží Dover Street Market.
Spor o cenu
Syntetické diamanty jsou až o třetinu levnější než přírodní. Diamond Foundry ale odmítá tvrzení největšího světového producenta přírodních diamantů De Beers, že cena uměle vytvořených diamantů klesla až o 80 procent oproti květnu loňského roku, kdy tyto diamanty začala prodávat i De Beers. V té době jeden karát (0,2 g) syntetického diamantu stál 4200 dolarů (95 tisíc korun), přírodní stál 6 tisíc dolarů (136 tisíc korun). Na konci roku 2018 uměle vytvořený diamant De Beers prodával za 800 dolarů (18 tisíc korun).
Goldensonová tvrdí, že mají zákazníky, kteří jejich syntetické diamanty kupují také jako investici a za šestikarátový diamant zaplatili přes 60 tisíc dolarů (to znamená 10 tisíc dolarů za jeden karát). Ceny jejich šperků za poslední rok podle ní dokonce mírně zdražily.
Jako příklad popularity umělých diamantů z laboratoří na západě USA uvádějí charitativní aukci celodiamantového prstenu, jenž byl vydražen v prosinci za 461 250 dolarů (10,4 milionu korun). Nutno dodat, že prodejní cena byla 256 250 dolarů a nadace Billa a Melindy Gatesových přidala zbytek. Prsten má vážit 45 karátů. Výtěžek má jít na boj s chorobou AIDS.
Na jeden karát diamantu se musí průměrně vytěžit 250 tun zeminy, proto podle časopisu Forbes diamanty z laboratoře budou nově definovat luxus, který nezatěžuje životní prostředí.
Dále čtěte: