V minulém článku o podávání žádostí o platbu z OPPP jsme si připomněli postup, jakým se podnikatelské subjekty do operačního programu zapojily.
V tomto pokračování si připomeneme povinnosti příjemců při vyplňování žádostí o platbu.
Podmínkou pro poskytnutí platby u schválených žádostí o podporu bylo včasné podání žádosti o platbu. Termín předložení byl stanoven do 30. září 2008, u programu Klastry pak do 31. července 2008. Žádosti o platbu předložené po těchto termínech nemohly být přijaty.
Žádosti se podávaly na formulářích, které byly v elektronické formě ke stažení na internetových stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu ČR (www.mpo.cz) a CzechInvestu (www.czechinvest.org).
Žádost musela být příjemcem podpory podána do 30 dnů od dokončení projektu, anebo – u projektů sestávajících z několika navazujících etap – do 30 dnů od dokončení příslušnéetapy.
Vyplněný formulář a přílohy se podávaly v jednom exempláři elektronicky na CD a v jednom exempláři v listinné podobě, a to do regionální kanceláře CzechInvestu, které jsou v každém kraji České republiky.
Jak to bylo dříve
Formulář kromě základní identifikace příjemce podpory obsahoval dvě tabulky týkající se financování projektu, dále pak přehled příloh, prohlášení příjemce a především podrobný rozpis účetních dokladů, na jejichž základě má být platba provedena. Příjemce podpory totiž mohl požádat o úhradu zpětně za již vynaložené prostředky. Těmimohly být zaplacené faktury za zboží či služby anebo interní doklady (mzdové listy, cestovní příkazy a podobně) a doklady o zaplacení.
Žádost kromě toho obsahovala informativní přehled možných příloh vztahujících se k jednotlivým programům podpory a také třístránkový návod k vyplnění žádosti, včetně připomenutí nejčastějších chyb, kterých se žadatelé mohli při vyplňování žádosti a přikládání příloh dopustit.
Částka, o jejíž vyplacení mohl příjemce podpory požádat, nemohla přesahovat výši dotace uvedenou v Rozhodnutí o poskytnutí dotace.
Stačí sepsání účetních dokladů
Jakkoli vyplňování žádostí bylo administrativně celkem náročné, pro žadatele byla příznivá skutečnost, že do žádostí byly zapracovány různé automatické kontroly, které upozorňovaly na neúplné či nesprávné vyplnění některých údajů.
Kvůli snížení administrativní zátěže platí od poloviny května letošního roku nová metodika finančních toků a kontroly, podle níž není nutné od 23. června 2008 při předkládání žádosti o platbu fyzicky dokládat účetní doklady a jiné doklady stejné důkazní hodnoty (faktury, paragony, atp.), kterými je prokazována existence uznatelných nákladů, a to do výše 10 tisíc korun včetně DPH za jednotlivý účetní doklad. Pro výše zmíněné účely bude dostatečné jejich zapsání do soupisky účetních dokladů, která je přílohou formuláře žádosti o platbu. Mzdové náklady je nutné doložit vždy.