Agentura na podporu obchodu CzechTrade zprovoznila internetový dotazník zaměřený na připravenost českých podniků exportovat své zboží do zahraničí. Podle prvních výsledků průzkumu mají malé a střední české firmy s vývozem svého zboží většinou jen minimální zkušenosti a ani se na něj zatím příliš nepřipravují.
„Internetový dotazník je určen především začínajícím firmám, které se potřebují na svoji první návštěvu zahraničních trhů připravit,“ řekl generální ředitel CzechTrade Ivan Jukl. Dotazník je nyní zaměřen na hodnocení exportní připravenosti vývozu zboží. Agentura ale připravuje jeho další verzi orientovanou na vývoz služeb.
Smyslem testu podle Jukla není sdělit, zda je firma na export připravena či nikoliv, ale spíše poskytnout srovnání v kontextu ostatních firem. „Čím bude tedy větší vzorek respondentů, tím firma dostane kvalitnější odpověď na to, kterým směrem se při svých přípravách na export ubírat a v čem jsou její konkurenční výhody a nevýhody,“ poznamenal Jukl. Firmy podle Jukla ztrácely v hodnocení nejvíce bodů za připravenost v marketingovém plánování, propagaci a za nízké zkušenosti pracovníků s exportem. Naopak dobré výsledky získala většina z nich za konkurenceschopnost svých produktů, jejich cenu a kvalitu a disponibilní výrobní kapacity a zásoby.