Trojfúze na poli softwaru pro facility management
Společnosti ASP a Alstanet, dva nejsilnější subjekty na českém trhu softwaru pro facility management - počítačových programů pro řízení podpůrných činností firem - spojují své síly. Nejpozději do konce tohoto roku, ale pravděpodobně mnohem dříve, zhruba během jednoho měsíce, by měl Alstanet vložit veškerá svá aktiva týkající se softwaru pro facility management do ASP výměnou za majetkový podíl v „nové“ firmě. Navíc do sfúzovaného (a silnějšího) subjektu kapitálově vstoupí společnost Sudop Invest, která za sumu pohybující se v řádech desítek milionů korun získá ve firmě majoritní podíl.
Software pro podpůrné procesy.
Jakákoli firma je z hlediska fungování a řízení strukturována na hlavní činnost svého podnikání, anglicky core business, a na vše ostatní, co s ní nesouvisí, například provoz vozového parku, správu budov a objektů či správu IT vybavení. Tyto aktivity bývají označovány jako podpůrné procesy pro chod firmy neboli facility management. Pro evidenci, řízení a vyhodnocování podpůrných procesů se používají počítače a potřebné programy - speciální software pro facility management. „Víceméně je to sada programů, které umožňují pozorovat podpůrné prostředky firmy a pracovat s nimi tak, aby efektivita prostředků do nich vložená byla co nejvyšší. Tedy tak, aby podpůrné procesy stály co nejméně peněz a umožnily zaměstnancům firmy co nejvýkonněji se orientovat na hlavní činnost podnikání. Jednoduše řečeno, je to program, který majitelům a manažerům firem umožňuje lépe řídit společnosti,“ vysvětluje Marián Bujalka, majitel a šéf ASP.
Za kolik uklízíš?
Facility management software je jakousi nadstavbou či rozšířením ERP programů, tedy podnikových informačních systémů pro řízení zdrojů firmy. „Software například umožňuje zjistit, kolik korun vynakládá banka za úklid jednoho metru čtverečního poboček v Praze a porovnat to se stejnými položkami zaplacenými externí uklízečské firmě v Brně či kdekoli jinde,“ říká Aleš Choutka, spolumajitel Alstanetu. Oblastí, kde je možné využít facility management software, je celá řada: provoz automobilů, počítačů, kopírek, odpadů, ale i celých budov či jiných staveb a pozemků, obsazenost a efektivita využití prostor, případně sladění všech potřebných procesů při stěhování firmy tak, aby bylo rychlejší a levnější. „Naši zákazníci si například pochvalují jednoduchost a efektivitu provozu autoparku, v kterých si referenti střídají vozy s přesností až půl hodiny. Systém se stará o administrativu půjčovny, zaznamenává požadavky referentů, potřeby oprav a údržby, automaticky generuje smlouvy pro zapůjčení aut, vytváří sestavy vyúčtování a v případě napojení na ERP systém je možné i řídit náklady na provoz aut, tedy provádět controlling této oblasti,“ vypočítává Choutka.
Třicetimilionová úspora.
Ze zahraničních výzkumů v oblasti facility managementu vyplývá, že software pro podpůrné činnosti dokáže snížit náklady na tyto činnosti o dvacet až třicet procent. „U nás je to zatím méně, ale i například zhruba patnáctiprocentní okamžitá úspora po zavedení takového systému může v případě velké firmy dosáhnout až třiceti milionů korun,“ nabízí Bujalka příklad jednoho z bankovních klientů ASP. „Teprve po třech letech, kdy se firma bude řídit jinak, podle našeho software, budeme schopni spočítat veškeré přínosy zavedení systému, tedy i ty nepřímé,“ dodává.
Ve Spojených státech je funkce facility manažerů natolik významná, že jejich služeb využívají developeři a stavitelé objektů ještě předtím, než se jakákoli budova začne stavět. „V případě facility managementu nejde o úsporu žárovek, ale o celkovou strategii pro efektivní řízení správy majetku. Produkt ASP nabízí i technické výkresy, které umožňují zakreslovat stavby v digitálních mapách nebo umožňují vytvářet náhledy jednotlivých pracovišť tak, aby byla jednoduše posouditelná účinnost různých rozhodnutí při stavbě budov. Ve světě se projekty nových staveb nezačínají kreslit natož stavět, aniž by byla vypracována studie facility managementu,“ tvrdí Ondřej Valenta, člen představenstva Sudop Invest, který zodpovídá za investici do ASP.
Proti Američanům!
Právě proto, že podobné služby se brzy stanou stanou standardem i v České repulice, začali majitelé ASP a Alstanetu hledat cestu, jak spojit své síly a posílit své postavení na trhu. „Každá z firem se věnovala vývoji softwaru pro facility management z jiného úhlu. Již několik let jsme nabízeli společná řešení na bázi aliance, ale když jsme se loni na podzim začali bavit o fúzi, zjistili jsme, že naše systémy jsou až překvapivě vzájemně komplementární a takřka se nepřekrývají,“ říká Choutka. „Nakonec jsme tyto dva systémy spojili a vznikl produkt, který je schopný konkurovat velkým zahraničním firmám a jejich softwarům pro facility management,“ tvrdí sebevědomě Bujalka. GTFacility, jak se nový produkt sfúzovaných společností ASP a Alstanetu nazývá, je prý výkonově i obsahově srovnatelný se systémem americké společnosti Archibus, která je světovým lídrem v oblasti tohoto softwaru. „Jenže ten stojí asi desetkrát více než náš produkt. Navíc je třeba si uvědomit, že software pro facility management není krabicový program jako běžná kancelářská aplikace. Při každé implementaci, která je významnou součástí investice do takovéhoto systému, je nutný individuální přístup ke klientovi, který se na výsledném řešení podílí asi 30 procenty,“ dodává Choutka. Cena výsledného produktu se odvíjí od velikosti klienta a počtu modulů, respektive oblastí, které má software evidovat a řídit. „Jde o to, s jak velkým objemem dat se pracuje. Cena plné verze produktu se pohybuje v řádech milionů korun, odlehčená varianta vyjde na několik stovek tisíc korun,“ vypočítává.
V Česku vládnou...
Bujalka odhaduje, že sfúzovaná firma, která bude vystupovat pod jménem ASP, drží šedesáti až sedmdesátiprocentní podíl českého trhu softwaru pro facility management. „Naši konkurenti porovnávají trh podle jiných kritérií než my, je proto složité přesně definovat jeho velikost. My každopádně držíme většinu,“ vysvětluje Bujalka. Cíle „nové“ společnosti však přesahují hranice České republiky a počítají se zahraniční expanzí.
„Společným jmenovatelem celé trojfúze je snaha vybudovat firmu, která obsadí volný trh ve střední a východní Evropě. To je také důvod, proč jsme začali hledat investora nebo spíše peníze pro expanzi,“ připouští Bujalka. ASP již v loňském roce založilo pobočku na Slovensku, která získala několik zajímavých zakázek. Management firmy nyní zvažuje, na jaká teritoria se dále vydat. „Rozhodujeme se, zda vstoupit dříve do Pobaltí, nebo do zemí na Balkáně,“ naznačuje Bujalka.
...a chtějí do ciziny.
„Jde o know-how, ale také o peníze. Dokážeme si představit variantu, že bychom si půjčili v bance a otevřeli pobočku například v Polsku, a časem i jinde, ale vydali jsme se cestou investora. Jsme si vědomi toho, že firma nebude celá naše, ale jsme přesvědčeni, že koláč trhu, který můžeme společně se Sudop Investem obsadit, bude větší, než bychom dosáhli sami,“ říká Choutka. „Jsme nadšeni z toho, že jsme se dohodli na vstupu do firmy, která se pohybuje na rapidně se rozvíjejícím trhu a která je schopná projít v následujících letech velice dynamickým rozvojem. U toho chceme být,“ říká za investora Ondřej Valenta.
Sumu, za kterou Sudop Invest, dceřiná firma Sudop Group, získá majoritní podíl v ASP, nechce příliš konkretizovat. „Celkové ocenění transakce se pohybuje v desítkách milionů korun,“ uzavírá Valenta.