Najít investora pro své poslední lukrativní pražské pozemky se rozhodly České dráhy (ČD). Podmínky výběrového řízení na zhodnocení téměř šestnácti hektarů parcel v jižní části Nákladového nádraží Žižkov však vyvolávají mezi uchazeči pochybnosti. Proti načasování tendru zase protestuje Městská část Praha 3.
Nákladové nádraží o rozloze větší než 35 hektarů je pozůstatek z dob, kdy byla Praha zásobována po železnici. Před šesti lety vytvořily dráhy s firmou Sudop Group společný podnik RailReal a začaly plánovat přeměnu nádraží na hřiště pro developery. Zhruba čtyři hektary parcel i s projektem multifunkčního centra v severní části nádraží v minulém roce odprodaly konsorciu firem Discovery Group a Grainger Trust za 136 milionů korun. Společnosti postupně získaly dalších osm hektarů. Zhodnotit zbývajících jižních šestnáct hektarů se dráhy rozhodly letos v květnu. Předchozí transakce i odhady realitních odborníků hovoří o tom, že by mohly z prodeje získat okamžitý výnos v řádu stamilionů. Železničáři však cestu klasického prodeje nejvyšší nabídce, která bývá nejtransparentnější, nezvolili. Inzerátem v novinách vyzvali zájemce, aby se zúčastnili výběrového řízení na partnera pro rozvoj lokality s poznámkou, že nejde o veřejnou obchodní soutěž. Jak si vlastně partnerství představují, částečně objasňují zadávací podmínky řízení. Jejich součástí je vzorová nájemní smlouva. Dráhy předpokládají, že bude uzavřena na třicet let. „Tendr vypadá, jako by byl šitý na míru. Tento způsob může být výhodný pro určitého investora, jenž momentálně nedisponuje penězi, nebo například pro fondy, které mají ve stanovách, že mohou investovat pouze do projektů s platným územním rozhodnutím,“ říká jeden ze zájemců o pozemky, který nechce být jmenován.
Dráhy odmítají, že by trvaly pouze na pronájmu parcel a někoho zvýhodňovaly. Tvrdí naopak, že se nabízejí i varianty prodeje pozemků nebo založení společného podniku. „Vybereme návrh, který pro nás bude nejlepší,“ říká mluvčí ČD Aleš Ondrůj.
Navrhovaná cena je v řízení pouze jedním z kritérií vedle vágních bodů jako výhodnost nebo komplexnost a reálnost nabídky, schopnost zájemce uskutečnit předložený podnikatelský záměr. A právě podnikatelský záměr představuje problém. Minimálně pro Městskou část Praha 3. Pozemky jsou totiž vedeny jako drážní, stavět se na nich nedá. Nejprve musí být na základě urbanistické studie schválena změna územního plánu. Tato studie (zadala ji městská část spolu s Českými drahami - pozn. red.) bude hotova do konce roku. „Tendr v nás vzbuzuje pochybnosti, dráhy zřejmě chtějí něco urychlit. Logické by bylo, kdyby počkaly na projednání studie a návrh změny územního plánu včetně koeficientů zastavěnosti. Těmi by se měl investor řídit. Není nám jasné, na základě jakých parametrů nyní tvoří uchazeči podnikatelský záměr,“ říká místostarosta Prahy 3 Marek Zeman. Z radnice dokonce putovalo na České dráhy několik rozhořčených dopisů. Bez výsledku. Termín odevzdání přihlášek vypršel 29. září. Z informací týdeníku EURO vyplývá, že nabídky podaly například společnosti Sekyra Group nebo Discovery Group spolu s Grainger Trust. (bor)