Z b r o j n í p r ů m y s l
Letoun L-159 je prezentován jako mesiáš českého vojenského letectva. Pokud se ale letoun nezačne prodávat do zahraničí, bude mít výrobce, firma Aero Vodochody, nemalé potíže.
Aero totiž musí prodat minimálně 170 nových lehkých „bitevníků , aby vůbec mohlo pokrýt náklady na vývoj a výrobu tohoto letounu. Přestože česká armáda odebere 72 letounů, zdaleka to nebude stačit, aby si program L-159 vydělal sám na sebe. Proto se Aero i jeho strategický americký partner Boeing Aerospace budou muset hodně snažit, aby se L-159 někde prosadil.
Zatím se to ale nedaří. Přestože firma před dvěma týdny zuby nehty bojovala o lukrativní obchod v Jihoafrické republice, soutěž na dodávku letounů nakonec shrábl britský letecký výrobce British Aerospace. Prosadil se tedy letoun Hawk 100, v současné době největší soupeř L-159. O stejnou zakázku se ucházely i další firmy - italská Aermacchi, jednak s vlastním strojem MB.339, jednak s letadlem Yak-130, který vyvinula ve spolupráci s ruskou leteckou konstruktérskou kanceláří Yakovlev. Tito čtyři byli vybráni do finále jihoafrickou stranou v květnu tohoto roku.
Jeden z hlavních důvodů, proč British Aerospace vyhrála soutěž, je její schopnost nabídnout komplexní offset program, který zahrnuje mnoho pracovních příležitostí pro jihoafrický průmysl. Tím se totiž relativně snižuje cena letounu, a jihoafrické firmy navíc dostanou zakázky na výrobu komponentů pro letadla, která země kupuje, nebo na jiné projekty. Díky této komplexní nabídce byla firma schopna Jihoafričanům prodat také švédsko-britské ultramoderní stíhací letouny JAS-39 Gripen a řadu dalších systémů. „Češi se opravdu snažili letoun L-159 prosadit, ale ve finále jsme to vyhráli my, protože naše nabídka byla lepší svou komplexností, řekl ředitel pro Evropufirmy British Aerospace Steve Mead.
Důvod, proč Aero neuspělo, se dá jednoduše vysvětlit. Strategický partner, americká společnost Boeing Aerospace, se nemohl díky americkým zákonům příliš angažovat, jelikož Jihoafrická republika nadále podléhá embargu pro vývoz citlivých zbraňových systémů. „Věděli jsme, že v Jihoafrické republice nemáme velkou šanci uspět, ale přesto jsme se museli tvářit, jako že se snažíme, řekl vysoce postavený pracovník společnosti Boeing.
Aero Vodochody se nyní bude muset soustředit na jiné země, které mají zájem o nákup proudových trenažérů, zejména na Řecko, Chile, Kolumbii, Venezuelu a především země Latinské Ameriky, kde má společnost výrazně lepší kontakty než British Aerospace. Aero by také chtělo L-159 prosadit v Polsku a případně i v Maďarsku. Pokud by se podařilo dodat letoun Polákům a Maďarům, mohla by se dohodnout spolupráce na společné výrobě některých komponentů. Tím pádem by se podstatně snížila výrobní cena L-159.