Automobilky v ČR vyrobily za 11 měsíců letošního roku rekordních 1,251 milionu osobních aut. Je to o osm procent meziročně více. Růst zaznamenali všichni tři výrobci.
Největší Škoda Auto zvýšila produkci o víc než desetinu na 706 tisíc vozů, v nošovickém závodě Hyundai stoupla výroba o šest procent na 334 tisíc vozů a kolínská TPCA rostla o téměř 3,5 procenta na 211 tisíc vyrobených aut.
Celková produkce motorových vozidel všech kategorií stoupla o 8,7 procenta na 1,258 milionu. Nejvíce, 128 tisíc vozů, bylo vyrobeno v listopadu. „Výroba motorových vozidel zaznamenala proti předchozímu měsíci zvýšenou meziroční dynamiku o jeden procentní bod na 8,7 procenta. Vše naznačuje, že letos bude v České republice výrazně překročena hranice 1,3 milionu vyrobených motorových vozidel,“ uvedl odstupující prezident sdružení Martin Jahn.
Výroba autobusů klesla
Výroba autobusů klesla o 2,5 procenta na 4 tisíce vozidel. Firma Iveco bus zvýšila produkci o 3,4 procenta na 3526 vozů, SOR Libchavy naopak snížil výrobu o více než třetinu na 233 autobusů.
Jediný český výrobce nákladních vozů Tatra zvýšil meziročně výrobu o polovinu na 1140 aut, naproti tomu výroba motocyklů v týnecké Jawě klesla meziročně o více než třetinu na 1182 strojů.
Češi se zajímají o luxusní vozy. Čtěte o tom více:
Prodej vozů Maserati v Česku letos naroste téměř o polovinu
Rekordní výroba osobních aut je podle analytika KPMG Jana Linharta důsledkem růstu evropského trhu. „Za růstem výroby stojí nejen rozšiřování výrobních kapacit Škoda Auto i Hyundai, ale též struktura vyráběných modelů, která odpovídá trendům evropského trhu. V příštím roce očekáváme pomalejší růst, než je tomu letos. Na straně výrobců bude důvodem naplnění výrobních kapacit, kde další zvyšování bude narážet na kapacitní omezení výrobních závodů. Pomalejší tempo růstu bude mít i evropský trh, který je hlavním odbytištěm tuzemských výrobců,“ uvedl. Zdá se, že výrobu nákladních vozů čeká další růst, stejně jako výrobu autobusů, dodal.
Až skončí intervence...
Zajímavé bude podle Linharta sledovat vývoj trhu po uvolnění kurzových intervencí centrální banky. Dopad bude nejen na výrobce aut, ale na celou dodavatelskou základnu. Při započtení předpokládaného významného růstu mezd bude příští rok pro výrobce v České republice velkou výzvou, dodal.
Přečtěte si, kde se budou montovat oktávky: Škoda Octavia se začne montovat také v Alžírsku |