Menu Zavřít

Výroba kolejových vozidel zažívá renesanci

18. 9. 2006
Autor: Euro.cz

DOPRAVNÍ PROSTŘEDKYI když součástí letošního strojírenského veletrhu není veletrh Transport a Logistika, přesto se některé dopravní prostředky v Brně objeví.Šumperská společnost Pars nova, která se zabývá opravami a modernizací kolejových vozidel, dodá v příštích třech letech Českým drahám 19 řídicích vozů řady 954 za přibližně 333 milionů korun.

DOPRAVNÍ PROSTŘEDKY I když součástí letošního strojírenského veletrhu není veletrh Transport a Logistika, přesto se některé dopravní prostředky v Brně objeví.

Šumperská společnost Pars nova, která se zabývá opravami a modernizací kolejových vozidel, dodá v příštích třech letech Českým drahám 19 řídicích vozů řady 954 za přibližně 333 milionů korun. Jeden z těchto vozů, konkrétně první vyrobený, se objeví i v Brně. „Jde o upravený vagon, který má na jedné straně stanoviště strojvedoucího, ale není vybaven pohonnou jednotkou. Výrazně se tím zvýší efektivita provozu,“ informoval náměstek generálního ředitele Českých drah (ČD) pro osobní dopravu Jiří Kolář.

Odpadne čas potřebný na odpojení lokomotivy v koncové stanici a potřeba objíždět vlakovou soustavu, aby se vlak mohl vydat na zpáteční cestu. Pars nova bude vůz vyrábět z poštovních vozů, které již nyní nemají využití. „Letos dodáme prvních šest kusů, první z nich začal sloužit veřejnosti v červenci,“ řekl šéf šumperské firmy Tomáš Ignačák.

LOKOMOTIVA Z PLZNĚ MÍŘÍ NA TESTY V Plzni se pro změnu vyrábějí zcela nové lokomotivy. Skříň první z nich již opustila brány plzeňské Škody Transportation a míří na statické a pevnostní zkoušky do akreditované zkušebny v Cerhenicích, která patří Výzkumnému ústavu kolejových vozidel Praha. Elektrická vysokorychlostní lokomotiva Škoda 109E vyjede na trať v polovině roku 2007. První získají ČD podle smlouvy v květnu 2008, poslední o rok později. Škoda Holding, respektive její dceřiná firma Škoda Transportation, podepsala s ČD smlouvu na nákup 20 lokomotiv v květnu 2004. Výroba podle kontraktu, který má hodnotu 2,7 miliardy korun, nemá podle mluvčí žádný skluz. PRVNÍ PO 14 LETECH**

Zakázku pro ČD, které objednaly nové elektrické lokomotivy po 14 letech, chápe šéf Škody Holding Jiří Zapletal jako referenční. Firmě otevře dveře k exportu zejména do Ruska. Podle šéfa Asociace podniků železničního průmyslu ACRI Tomáše Ignačáka by právě specifická výroba kolejových vozidel mohla být, podobně jako automobilový průmysl, motorem navazujících dodavatelských odvětví, z nichž by profitovala celá ekonomika.

Také na Vysočině se vyrábějí lokomotivy. Jihlavská provozovna společnosti ČMKS-Lokomotivy vyrobila první prototyp. Podnik dosud prováděl jen modernizace drážních vozidel. Novou motorovou lokomotivu určenou pro posun vagonů na vlakových nádražích nabídne na německém trhu. Provoz s 85 pracovníky, který sídlí v bývalém jihlavském depu, letos přestaví asi 14 strojů.

bitcoin_skoleni

Za poslední desetiletí zmodernizoval zhruba 150 lokomotiv a speciálních drážních vozidel. Mezi významné zákazníky patří uhelné společnosti, ale i pražské metro. Roční tržby provozu se pohybují kolem 120 milionů korun. V Jihlavě se nyní chystá rozšíření a přebudování výrobních prostor. V ostravské ČKD Vagonce se pro změnu vyrábějí příměstské jednotky pro ČD. Ty si jich letos objednaly dalších 30. Smlouva na dodávku dvoupodlažních souprav navazuje na první dohodu, podle které Vagonka pro ČD již 30 těchto vlaků vyrábí. Z první objednávky jich ČD už mají 22 a do konce roku převezmou další tři.

Stejně jako se vyrábí stále více lokomotiv, přibývá i nových tramvají. Jednou z největších zakázek je výroba 20 tramvají pro Prahu v plzeňské firmě Škoda Transportation.

  • Našli jste v článku chybu?