DOPLŇKY Výrobce čelních skel pro přední světové automobilky, firma Saint-Gobain Sekurit, působí v Česku již deset let. Letos spouští již třetí výrobní linku. „Poptávka po autosklech je taková, že naše dosavadní kapacita nestačila,“ říká generální ředitel této firmy Libor Hanzlík.
DOPLŇKY
Výrobce čelních skel pro přední světové automobilky, firma Saint-Gobain Sekurit, působí v Česku již deset let. Letos spouští již třetí výrobní linku.
„Poptávka po autosklech je taková, že naše dosavadní kapacita nestačila,“ říká generální ředitel této firmy Libor Hanzlík.
Závod na výrobu autoskel se začal v Hořovicích stavět v roce 1995. Jednalo se de facto o investici na zelené louce, i když administrativní budovu a část haly převzala firma od společnosti ČSAD, která halu používala jako opravnu pro autobusy. V roce 1998 se firma rozrostla o další část, k zatím poslednímu rozšíření před tím letošním došlo o rok později. „Už několik let investujeme každý rok kolem 100 milionů korun,“ říká Libor Hanzlík s tím, že existují plány na další expanzi.
Za deset let činnosti firmy se v Hořovicích vyrobilo přes pět milionů kusů čelních skel. Proč si francouzská firma Saint-Gobain Sekurit vybrala ze střední a východní Evropy právě Česko a Hořovice? „Jedním z hlavních důvodů byl vstup koncernu Volkswagen do mladoboleslavské automobilky, naší strategií je následovat naše klíčové zákazníky,“ tvrdí obchodní ředitelka Saint-Gobain Sekurit ČR Martina Hasmanová.
NÁROKY NA AUTOSKLA STÁLE VZRŮSTAJÍ
V Hořovicích se momentálně vyrábí autoskla různých typů. Největší zájem je o vyhřívaná skla či reflexní skla, výroba se však mění podle požadavku výrobců samotných automobilů. „V paletě nemáme veškerý sortiment skel, snažíme se specializovat na čelní laminovaná skla s nějakou jinou přidanou hodnotou. Poslední novinkou je výroba skla, které odráží sluneční záření,“ pokračuje Hanzlík.
Podle jeho slov je Saint-Gobain Sekurit ČR hlavním výrobcem vyhřívaných skel uvnitř své skupiny. Největšími zákazníky firmy jsou momentálně koncern VW a skupina Ford. Mezi dodavateli jsou v hlavních materiálech nejen zahraniční firmy, zhruba 200 aktivních dodavatelů je také z tuzemska. Například bezpečnostní fólie však vyrábí na celém světě pouze zhruba čtyři firmy, žádná z nich není tuzemská.
POKLES PRODEJŮ NECÍTÍ
Ač se celoevropsky v posledních letech hovoří o recesi automobilového průmyslu a zejména stagnaci prodeje nových aut, hořovičtí prý nic takového nepociťují. „Dovolím si dokonce tvrdit, že žádná recese neexistuje a nikdy neexistovala,“ říká Hanzlík. Celý problém je podle jeho názoru v tom, že se statisticky sledují pouze velké trhy, zatímco malé se většinou jen odhadují.
Záleží také na tom, které automobilky mají problémy s odbytem svých modelů. Odběratelé skel od firmy Saint-Gobain Sekurit ČR prý mezi nimi nejsou. Je logické, že drtivá většina produkce hořovické firmy jde na export (je to kolem 75 až 80 procent), menší část je určena pro český trh. „Přímo automobilkám dodáváme zhruba 90 procent produkce včetně sériových náhradních dílů, zbytek jde na volný trh s náhradními díly, do vlastní sítě Autover, s hlavním distribučním skladem v Belgii,“ doplňuje Hasmanová.
SKLA SE VÍCE KULATÍ
Za deset let se výrazně změnil vzhled nových automobilů, musí se tedy logicky měnit i vzhled a hlavně tvar čelního skla. „Jeden ze směrů, který výrobci automobilů sledují a výrobci skel tedy také, je snižování hmotnosti,“ říká Hanzlík.
Zatímco dříve se čelní skla dělala ze čtyřmilimetrového skla, postupně se tloušťka snižovala na 2,4 milimetru, 1,6 milimetru a dnes i 1,1 milimetru. To je samozřejmě tloušťka jedné vrstvy skla. „Existuje totiž jednoduchá rovnice: tenčí sklo = nižší váha = lehčí automobil a tedy i nižší spotřeba. Sklo se postupně více kulatí, více se ohýbá do tvaru čočky, jeho hlavní změnou je to, že v sobě nese spoustu přidaných hodnot,“ uvádí Martina Hasmanová.
Už to také není jen sklo pro průhled, ale nezbytný pomocník, který řidiči umožňuje lépe vidět, slyšet, přijímat signál a podobně.
UMÍ I MALOSÉRIE
Nová výrobní linka, která se má spustit v červenci, by se měla orientovat na výrobu speciálních multifunkčních skel. „Skla budeme vyrábět v menších sériích, tak abychom mohli nabídnout zákazníkovi více kombinací užitných funkcí najednou. Samostatným novým produktem v sérii pak budou velká laminovaná střešní skla,“ tvrdí Hasmanová.
Vedle velkých odběratelů autoskel z Hořovic totiž existují i zákazníci, kteří potřebují třeba jen pár kusů čelních skel. Jednou z nejexotičtějších zakázek byl požadavek z Německa na autoskla pro zhruba 500 kusů kabrioletů Wartburg, které si nechal vyrobit fan club této značky.