VELETRH AUTOTEC Letošní ročník mezinárodního veletrhu užitkových vozidel Autotec 2006 byl zcela ve znamení řady novinek v segmentu lehkých užitkových vozidel. Prakticky každý rozhodující hráč na trhu přijel do Brna s něčím novým a rozhodně se nejednalo pouze o kosmetické změny.
VELETRH AUTOTEC Letošní ročník mezinárodního veletrhu užitkových vozidel Autotec 2006 byl zcela ve znamení řady novinek v segmentu lehkých užitkových vozidel. Prakticky každý rozhodující hráč na trhu přijel do Brna s něčím novým a rozhodně se nejednalo pouze o kosmetické změny.
Jedním z největších magnetů letošního Autotecu byl v segmentu lehkých užitkových vozidel model Škoda Roomster v úpravě pro kategorii N1. Ten samozřejmě vychází z osobní verze poprvé prezentované letos v Ženevě. Specialitou Roomsteru je například možnost kompletního vyjmutí zadních sedadel. Po této snadné operaci nabídne zadní část modelu v dané kategorii rekordní objem 1780 litrů. Pro pohon vozu jsou k dispozici tři varianty zážehových a tři verze vznětových motorů. Škoda připravila vedle premiéry užitkové verze Roomster také přehlídku speciálních a jednoúčelových variant dalších svých modelů.
SPRINTER, JUMPER ČI BOXER
Prakticky každá z firem ovládajících žebříček prodejů lehkých užitkových vozů představila v Brně něco nového. Například stánek firmy Mercedes-Benz ovládl zcela nový model dodávkového automobilu Sprinter. Předchozí model Sprintera se díky své spolehlivosti a hospodárnosti těší velké popularitě a v loňském roce dokonce lámal prodejní rekordy. Nový Sprinter je všestrannější, bezpečnější a komfortnější. Jeho koncepce s celkovou hmotností od tří do pěti tun je schopna pokrýt všechny požadavky podnikatelů.
Konkurence Sprintera přichází hlavně z Francie. Společnost Peugeot ČR přijela do Brna jednak s užitkovou verzí modelu 107, který se vyrábí v Kolíně, ale hlavně s novým Boxerem. Ten je výsledkem spolupráce s italským Fiatem a k dispozici bude hned ve čtyřech provedeních. Další francouzská automobilka Citroen má nový model Jumper rovněž v několika verzích.
BESTSELER MÁ NÁSTUPCE
Značka Volkswagen posiluje s pětadvacetiprocentním nárůstem prodeje svoji pozici lídra českého trhu lehkých užitkových vozidel. Hodně si slibuje od nástupce populární řady LT Craftera, který zaujme už na první pohled ostře řezanými liniemi, vertikálně orientovanými světlomety pod čirým sklem a masivními bočními ochrannými lištami. Silnou stránkou nové modelové řady je široká škála různých verzí a provedení.
Crafter bude nabízen ve třech délkách rozvoru, čtyřech délkách ložné plochy a s třemi výškami střech. Maximální přepravní kapacita skříně v největším provedení činí 17 metrů kubických, čemuž odpovídá i vyšší užitná hmotnost a celková povolená hmotnost - skříňová „pětitunová“ dodávka se vypořádá s nákladem o hmotnosti více než 2600 kilogramů. Hodně si slibuje od nástupce populárního modelu Transit i značka Ford. Její ambice jsou jasné - navázat na jednu z nejpopulárnějších dodávek historie.
AVIA I TATRA STÁLE ŽIJÍ
Autotec samozřejmě není jen o lehkých užitkových automobilech. Stejně jako kategorie N1 nabídly řady novinek i kategorie autobusů a nákladních vozidel. Z autobusů stojí za zmínku nový úsporný meziměstský autobus Crossway, který se vyrábí ve Vysokém Mýtě.
Mezi plejádou nákladních automobilů všech značek se neztratili ani dva čeští výrobci. Avia Letňany prezentovala v Brně svou horkou novinku - dvanáctitunku D120 s motory splňujícími ekologickou normu Euro 4, Tatra představila pět modelů vozidel ze svého současného výrobního programu, z nichž tři již brzy budou rovněž splňovat emisní limit Euro 4. Zdá se, že obě české automobilky překonaly potíže z minulých let a nabízejí produkty srovnatelné se světovou špičkou. * *
KONFERENCE NA AUTOTECU
Významnou událostí letošního veletrhu byl 5 evropský dopravní kongres na téma Dopravní infrastruktura a její financování. Dále se uskutečnily například konference Silniční doprava a životní prostředí, Autosympo 2006, Bezpečná doprava 2006, Mezinárodní konference znalců-analytiků dopravních nehod, Výroba a distribuce motorových paliv a maziv v Česku a Evropské unii, Trendy automobilové logistiky nebo Aftermarket.